2013.
scenario i režija: Nat Faxon, Jim Rash
uloge: Liam James, Steve Carell, Toni Collette, Sam
Rockwell, Anna Sophia Robb, Maya Rudolph, Allison Janney, Zoe Levine, Rob
Corddry, Amanda Peet
Ovo je jedan od onih univerzalno simpatičnih filmova, rađen
pomalo u indie stilu, pozitivno intoniran, a ipak sa nekom ozbiljnom porukom i
sa nemalo komičnih scena. Formula je „coming to age“, u centru pažnje je
četrnaestogodišnjak, vreme događanja je jedno leto „koje će promeniti sve“, a
mesto je turistički gradić na Atlantiku, negde u New Englandu. Takvih filmova
smo imali u poslednje vreme, recimo The
Kings of Summer i Mud ovog
proleća i leta, ali to nije neki revival. Prosto, filmovi o odrastanju su privlačni
klincima (jer postoji mogućnost identifikacije sa glavnim likom), ali i
odraslima koji se tako podsete svojih klinačkih gluposti. Ipak The Way, Way Back nije jedino dobar
predstavnik žanra, nego je jednostavno dobar film.
Na prvi pogled podseća na Little Miss Sunshine. Imamo očito disfunkcionalnu familiju koja
putuje na odmor. Prvo vidimo Trenta (Carell) u retrovizoru koji postavlja
neprijatno pitanje Duncanu (James) koji sedi u prtljažniku. Pitanje je koju bi
ocenu sam sebi dao na skali od 1 do 10, i Trent sam odgovara da bi mu dao
trojku, zato što je tunjav i nedruželjubiv, ali da je ovo leto za njega prilika
da radi na sebi. Ovakvo naklapanje bi zvučalo uvredljivo čak i kada bi to rekao
dečakov otac, a iz usta maminog novog dečka zvuči posebno odvratno i
drkadžijski.
Za razliku od Little
Miss Sunshine, ovde imamo sklepanu familiju. Trent i Pam (Collette) su
relativno svež par, oboje su razvedeni i imaju decu: Pam Duncana, a Trent nešto
stariju Stephanie (Levine). Klinci se gnušaju nametnutih uloga brata i sestre i
radije ne bi imali kontakta jedno sa drugim, barem ne još uvek. Atmosfera u
primorskom gradiću je blesava od početka, ekipu odmah na kućnom pragu dočekuje
pijana, brbljiva i nametljiva suseda Betty (Janney), a Trentovi prijatelji sa
kojima je odrastao i zabavljao se Kip i Joan (Corddry i Peet) nisu ništa lakši
za podneti iz Duncanove perspektive. Odrasli se ponašaju kao studenti na spring
breaku, napijaju se i žuraju, Trent se progresivno sve više ponaša kao kreten,
malo nadrkan kad nepozvan nameće disciplinu Duncanu, malo neodgovoran kad visi
sa svojom ekipom. Pam nema ni snage ni volje da mu se suprotstavi, a Duncan bi
najradije samovao i zaboravio na celu tu letnju priču. Ipak, sa pozitivne
strane, Bettina kćerka Susanna (Robb) mu je zapala za oko, a i ona bi radije
provodila vreme s njim nego sa ostalima.
Stvari se menjaju kada Duncan upozna nešto starijeg Owena
(Rockwell) na video-igricama i počne da visi s njim u aqua-parku gde ovaj radi,
i na kraju se zaposli tamo. Owen se ponaša kao prestareli, pomalo nametljivi
dobroćudni tinejdžer koji brblja 100 na sat i stalno ispaljuje fore. Neke su
smešne, neke nisu u okviru uloge, ali mi kao gledaoci uživamo i u lošijim
forama, posmatrajući Owenove reakcije. Njegovo ponašanje je smisleno: radi glupi
posao, koji je van sezone dosadan i isključivo manuelan, pa se svojim blesavim
i nezrelim ponašanjem na neki način prazni. Njemu za vrat diše njegova
asistentkinja Caitlin (Rudolph), kojoj idu na živce njegovi ispadi, ali joj je
sa druge strane simpatičan. Radeći u zabavnom parku preko leta, Duncan će
dobiti malo samosvesti, pobediti usamljenost i nedruželjubivost i razviti
socijalne veštine.
Film je jako pametno složen. Priča je možda formulična, sa
jedne strane imamo relativno napornu porodičnu dramu, sa druge imamo svet koji
nema razumevanja za blesave probleme blesavog tinejdžera, a sa treće strane
imamo mentorsku figuru i ubrzani kurs „kako biti cool“, odnosno kako se ne
osećati kao bednik sve vreme. Opet, dovoljno je zadržana i usidrena u domenu mogućeg
da bi se svela limunadu o odrastanju. Imamo detalje koji podsećaju na 80-te, od
muzike, preko samog zastarelog aqua-parka do video-igrica i karavana sa bočnim
pločama u boji koja imitira drvo. Moguće je da je film originalno zamišljen kao
„period piece“, a moguće je da su te asocijacije ubačene radi umetničkog dojma
ili nostalgije za periodom odrastanja dvojice autora.
Glumačka postava je zvezdano sjajna, do te mere da ne mogu
svi da zasijaju u punoj meri, tako da su oni od kojih se dosta očekuje, recimo
Steve Carell i Allison Janney na kraju najslabiji i najpredvidljiviji. Carell
svoju ulogu drkadžije i šupčine igra prilično jednodimenzionalno, dok Janney
preteruje u kitnjastosti i napadnosti svog lika, kojeg je odigrala bezbroj puta
na ovaj ili onaj način. To ne znači da su loši, naprotiv, samo su najmanje
dobri. Toni Collette ima prisustvo kao žena i majka koja ne zna kako da se
postavi u neprijatnoj situaciji i filmu donosi potrebnu dramu. Zoe Levine radi
to isto kao iritantna i zajedljiva tinejdžerka. Sa druge strane, Sam Rockwell i
Maya Rudolph su pravo komičarsko blago i imaju sjajnu hemiju u svom pomalo
stereotipnom ping-pongu ošljara i vrednog radnika. Oni su dodatno pojačani sa
autorskim dvojcem u ulogama dvojice zaposlenih u parku.
Autori Nat Faxon i Jim Rush su pre svega glumci (uglavnom
televizijski) koji su probali sa pisanjem scenarija i imali sjajan uspeh sa The Descendants (2011), da bi The Way, Way Back bio njihov rediteljski
prvenac. Stoga casting ne treba da čudi, ali njih dvojica su imali sreće sa
izborom Anne Sophie Robb i pre svega Liama Jamesa za svoje uloge. Momak je
svakako otkrovenje i pouzdani nosilac celog filma. Jedan pogled na njega mi je
dovoljan da se setim zašto ne bih proživljavao tinejdžerske godine ponovo. Ma
koliko se klinački problemi sa distance činili glupavim, tada su uticali na
celi život.
Naravno, ovo nije film bez mane. Na momente je limitirano
naivan, teško da će dobroćudni mentor i letnji poslić od klinca napraviti
čoveka, a od smotanka cool tipa. Za pohvalu je što poslić ipak nije rešio sve
probleme. Takođe bode oči jedno posebno otrcano rešenje da se Duncanova
transformacija prikaže u jednoj jedinoj montažnoj sekvenci. Moralni čistunci i
feministkinje mogu iščitati lagani šovinizam iz činjenice da su tinejdžerke
predstavljene kao iritantne (izuzetak je Susanna), ali to je potpuno normalno
za film koji se postavlja u poziciju četrnaestogodišnjaka.
To su sve sitne zamerke, The
Way, Way Back je pravi letnji filmčić za opuštanje i raspoloženje, ali i
više od toga. U pitanju je istovremeno ozbiljna drama i poprilično razigrana
komedija, sa savršeno izbalansiranim aspektima. Preporuka za sve gledaoce, od 7
do 77 godina. Duncan mu dođe kao neka moderna američka varijanta Baneta
Bumbara, i taj nostalgični šmek je vrlo simpatičan kada neko zna da ga uhvati
na pravi način, što je autorima uspelo.
No comments:
Post a Comment