2012.
scenario i režija: Alice Winocour
uloge: Vincent Lindon, Soko, Chiara Mastroianni, Olivier
Rabourdin
Augustine nije
film koji bih mogao nekome preporučiti. Sve kritike koje sam pročitao o njemu
su bile mlake ili loše, i najviše su se odnosile na priču udavljenu klišeima
melodrame. Ono što me je, uprkos svemu, privuklo da ga pogledam je ono što bi
trebalo da bude tema filma: razvoj neurologije, psihijatrije i psihologije za
koji je zaslužan francuski lekar i istraživač Jean-Martin Charcot.
Za neupućene, Charcotova opsesija je bila ženska histerija,
jedna od misterioznih bolesti koja se dugo tumačila u starogrčkom ključu
(materica se „otkači“, luta po telu, pa gde naleti, stvori neku vrstu
paralize), ali lekari XIX stoleća su ustanovili da je u pitanju nervno
oboljenje. Druge stvari kojima se Charcot bavio uključuju i tretman
Parkinsonove bolesti i multiple skleroze (kojoj je čak dao ime), istraživanje
simptoma afazija (fizičkog oštećenja mozga) i pionirska upotreba hipnoze u
svrhu terapije. Što se hipnoze tiče, Freud je bio njegov učenik.
Malo od toga navedenog ćemo videti, jer film, kad ima fokus
(a to nije često), taj fokus je odnos lekara i pacijenta koji evoluira u
nekakvu, reklo bi se, aferu. Taj aspekt je odrađen u maniru svih kostimiranih
dramuljina i dosadan je, prežvakan i već viđen. Ostatak se svodi na prstohvat
čudnih medicinskih postupaka za koje na dobijamo objašnjenje, na Charcotov
sukob sa naučnom javnošću i javnošću generalno (scena u kojoj Charcotova žena
čita Maupassantov članak u kojem poznati pisac ismeva Charcota je lep detalj),
na prikaz lečenja nervnih i duševnih oboljenja u to doba (imamo ničim izazvane
intervjue anonimnih bolesnica u starim haljinama) i na studije karaktera
Charcota i poster-pacijentkinje Augustine.
Charcot je tu prikazan kao hladni radoholičar,
naučnik-opsesivac koji sve živo zapisuje, i koji pokušava da na razne načine
utvrdi u čemu je problem sa Augustine. Ona je tu prikazana kao neuka, ali
strastvena devojka sa izuzetnom snagom volje da se izleči, oslanjajući se prvo
na Božju pomoć, a zatim na Charcotovu. Dakle, ništa novo.
Radnju filma ne treba prepričavati, neko ko je odgledao dve
kostimirane drame može da je predvidi, ali svejedno. Sluškinja Augustine
(francuska pevačica Soko) doživi napad koji liči na epileptični, pa je odvedu u
obližnju bolnicu u kojoj slučajno „stoluje“ prof. dr Charcot (Lindon). On nju
leči i leči raznim metodama, dok usput bije svoje bitke sa naučnom zajednicom i
svojom ženom Constance (Mastroianni), koja je, s jedne strane, puna razumevanja
za njegov naučni rad, a sa druge strane joj je pun kufer njegove usmerenosti
isključivo na posao. Na kraju će Augustine biti izlečena (ne znamo kako, posle
jedne nesvestice i pada će se povući paraliza), on će je predstaviti nekom
naučnom komitetu, ona će otići u nepoznatom pravcu, a on će čeznuti za njom.
Čini se da autoricu Alice Winocour Charcotov rad nije baš
zanimao, da ga nije proučila i razumela, što je oprostiva greška za reditelja,
ali ne i za scenaristu, pa se odlučila za očigledna rešenja koja dobro
komuniciraju sa običnim gledaocima. Fincher je slično uradio sa The Social Network, pretvorivši bio-pic
o osnivaču Facebooka u napeti sudski triler sa etičkim i pravnim pitanjima i
pogodio suštinu priče, ali sa Augustine
i Winocourovom to nije slučaj. Stiče se utisak da je autorica gledala da pogodi
sve melodramatske klišeje, potpuno zaobilazeći supstancu filma: bolest, lečenje
i napredak nauke.
Uostalom, možda kostimirana drama nije medij za ozbiljnu
raspravu o napretku nauke, medicine i psihologije, imali smo već dosadnjikave A Dangerous Method (David Cronenberg,
2011) i Hysteria (Tanya Wexler,
2011). Prvi se bavio aferom između lekara i pacijantkinje, ali i sukobom dveju
teorija, drugi je u vedrijem ključu romantične komedije, gde je nauka samo
začin. Augustine je negde između, u
osnovi ljubavna priča, ali sputana karakterima dvoje glavnih likova.
U odbranu filma, mora se istaći njegov vizuelni identitet,
posebno u scenama u sanatorijumu, u tim mračnim i hladnim sobama i hodnicima,
gde hladni, zamišljeni doktor leči svoje pacijentkinje na rubu živaca. Charcot
podseća na takve zgrade, iza tvrde fasade krije se emocionalno bure baruta, ali
dobri doktor je prezauzet da bi se s njima bavio. Muzika je očekivana, mračna
na mestima gde treba, epska i pobednička takođe gde treba.
Ipak, najbolja stavka filma je gluma, što ne treba da čudi,
uzevši u obzir da su tu Vincent Lindon, veoma karakteran i sposoban glumac i
Chiara Mastroianni, glumica „plemenitog porekla“ (kći Marcella Mastroiannija i
Catherine Deneuve), pritom veoma delikatna u izrazu, u zlata vrednoj epizodi.
Soko, pevačica sa nešto glumačkog iskustva na televiziji i sa nekoliko
epizodnih uloga na filmu, pokazala se kao pravi izbor za ulogu pacijentkinje
Augustine, bez problema donosi hrabrost, igrivost i ranjivost.
Augustine nije loš film, sam po sebi. Problem je što je sve u
njemu već viđeno, a ono najzanimljivije je u trećem planu. Utisak je da je
Alice Winocour na taj način opasno promašila temu. Sa druge strane, pitanje je
koliko bi igrani film o jednom nepravedno zaboravljenom naučnom pioniru bio
zanimljiv sam po sebi, koliko je nauka kao takva filmična, i koliko bi se
standardni biografski film bavio (meni) zanimljivim aspektima Charcotovih
istraživanja. Naravno, sa boljom pripremom materijala i boljim razumevanjem, Augustine bi bio bolji film, možda čak i
dobar. Ovako je dobar samo kada nema ničeg boljeg na televiziji.
No comments:
Post a Comment