2013.
režija: Edgar Wright
scenario: Simon Pegg, Edgar Wright
uloge: Simon Pegg, Nick Frost, Martin Freeman, Paddy
Considine, Eddie Marsan, Rosamund Pike, Pierce Brosnan
Kada su glavni likovi jedne komedije sredovečni muškarci na
putešestviju od kafane do kafane, a usput se šibaju sa vanzemaljcima –
robotima, možem osa određenom sigurnošću čak i naslepo tvrditi da je u pitanju
ćorava komedija. Ne očekujemo da ima muda, a kamoli zrnce mudrosti i socijalne
relevantnosti. Ako pomenemo da su autori Edgar Wright i Simon Pegg, onda priča
poprima drugačiji kontekst. Njihova zombi-komedija Shaun Of The Dead (2004)
smatra se prilično legendarnom, a »nastavak« Hot Fuzz (2007), inače parodija na
akcione filmove, sasvim uspelim, onda očekivanja od The World's End postaju
visoka.
Ima i razloga za to, od prve scene film kreće u furioznom
tempu, nalik na Trainspotting ili prvu fazu Guya Ritchija. Gary King (Pegg) kao
narator priča svoje ultimativno veče pizdarija sa drugarima kada su završili
srednju školu. Plan je bio da se obiđe čuvena »Zlatna Milja«, neka vrsta pivske
ceste na kojoj su 12 pabova, i da se u svakom od njih popije po pivce. Naravno,
i najuporniji momci su odustali posle devete birtije, neki još i ranije. Garijev
smisao života je da kompletira tu deonicu. Onda sledi pretapanje, za naraciju
se ispostavlja da se dešava tokom sastanaka anonimnih alkoholičara. Gary
odlučuje da okupi ekipu, da ponove avanturu od pre dvadeset i više godina.
Problem je u tome što je Gary jedna svinja od čoveka i što
vrlo lako ide ljudima na živce. Da, bio je cool tip kao srednjoškolac, ali ostao
je na tom nivou, dok su ostali odrasli. Peter (Marsan), Andy (Frost), Steve
(Considine) i Oliver (Freeman) žive odraslim životima, imaju poslove, žene,
decu, ljubavnice, dok je Gary ostao klinac, vozi isti auto koji mu je Peter prodao
pre mnogo godina, nije ni preneo vlasništvo, i sluša kasete koje mu je Steve
snimio pre isto toliko godina.
E, sad, Gary ne bi bio legenda kada ne bi bio ubedljiv,
ponekad naporan, ali generalno simpatičan. Ekipa će naravno krenuti pivskim
cestama, ali negde kod četvrtog paba stvari se izmiču kontroli, a naša petorica
veoma različitih junaka shvate da je zaista čudno to što ih niko ne prepoznaje
u njihovom rodnom gradiću. Mali spoiler, ali to je već na traileru, stanovnici
tog grada osnim njih nekoliko su zamenjeni sa robotskim replikama. I tu film
skreće u ludilo.
Naravno, nije teško primetiti uticaje brojnih filmova, od
pomenutih engleskih komedija brzog tempa do From Dusk Till Dawn (The World's
End se odvija po sličnoj mehanici, počinje kao furiozna komedija i pretvara se
u horor festival) i ranog Jackie Chana, što je vidljivo u lagano baletskim
tučnjavama. Naravno, efekti i obrati su po odrađeni po uhodanoj hollywoodskoj
praksi.
Ne treba posebno naglašavati, ali glumačka ekipa je više
nego solidno uigrana. Simon Pegg je odličan u ulozi Garija, Nick Frost je
sjajan kao Andy, a ni ostali nisu ispod očekivanja. To ne treba da čudi s
obzirom na kilometražu koju ovi komičari imaju zajedno. Rosamund Pike je
uverljiva kao Samantha, devojka oko koje će se Gary i Steve sukobiti, a koja je
slučajno Oliverova sestra. Pierce Brosnan je blistav kao njihov profesor iz
škole i još uvek ima makar minimalni autoritet nad sve pijanijom i sve
raspojasanijom bagrom.
Ono što zapravo čudi je da The World's End uspeva da bude
anagažiran film pored toga da je zabavan. To obično nije slučaj sa takvim
filmovima. Ma koliko pojednostavljena, priča o robotima je priča o
džentrifikaciji, jednom dosta diskretnom, diskriminativnom i opasnom procesu
koji se odvija po gradovima i gradićima. U pitanju je bazično obnavljanje i
pružanje više (bezličnih) sadržaja u zapuštenim delovima gradova ili zapuštenim
gradićima. To ne zvuči kao loša ideja, ali od naseljavanja pripadnika viših
klasa domaće stanoništvo nema nikakve koristi, a pre ili kasnije sadržaji za
njih će se pokazati kao neisplativi i biti ukinuti. Oni će tada morati da se
presele u neki drugi kraj za one sa plićim džepom dok i tamo ne dođe na red
džentrifikacija. Roboti u filmu su hipsteri i japiji koji su se u poslednje
vreme razmileli po notorno rasturenom Peckhamu i pretvroili ga u mesto koje
vrvi od Starbucks kafića i sličnih bezličnih radnji.
Naravno, kao i kod svakog filma koji pokušava da stvori
idealni miks over the top zabave i neke koliko-toliko ozbiljne poruke, stvari
ne idu glatko. Do pred sam kraj, autori stoje tvrdo protiv džentrifikacije, da
bi na samom kraju imali dve scene potpuno različitog popovanja (jedno protiv
džentrifikacije, drugo uglavnom za, pa onda pomalo protiv) koje kao da ima za
cilj da ublaži stav. Verovatno da je to previše zakučasta tema za format
komedije, ali ovakav tretman odaje utisak nespretnosti.
Ipak, i pored nespretnosti i generalne predvidljivosti, The
World's End je film koji će vas zabaviti i nasmejati do suza. Ako volite
britansku komediju, nikad do kraja odrasle muškarce, gothic rock iz 80-ih, a
posebno The Sisters of Mercy, ili prosto uživate u dobroj tuči i bajkovitom
fantastičnom filmu, The World's End vas neće razočarati. Malo je ovakvih
univerzalno simpatičnih filmova. Naravno, kao ni ostali univerzalno simpatični
filmovi, ni ovaj nema ne znam kakav domet. Opet, mora li svaki film da bude
filozofija?
No comments:
Post a Comment