2013.
režija: Rob Epstein, Jeffrey Friedman
scenario: Andy Bellin
uloge: Amanda Seyfried, Peter Sarsgaard,
Sharon Stone, Robert Patrick, James Franco
Šta može poći po zlu? Dvojica proslavljenih
dokumentarista, dvostrukih „oscarovaca“ sa kraja 80-ih snimaju biografski film
o Lindi Lovelace, legendi američke porno-industrije, sa svom silom
proslavljenih karakternih glumaca u glavnim i sporednim ulogama. Ipak,
očekujemo detaljan film koji se bavi jednom zanimljivom temom. A šta smo
dobili?
Jedan bedni mlitavi filmčić, kome samo treba
izrezati one dve scene sa sisama Amande Seyfried i bio bi spreman za pokojni
Hallmark. „Moralna pouka“, ili jednostavnije rečeno, popovanje je već tu,
scenario je predvidljiv, stereotipan i melodramatičan, glumci najčešće ošljare
svoje uloge. Lovelace nije ni
originalan, ni nabijen emocijama, ni dovoljno hrabar da bi na bilo koji način
pristupio škakljivoj temi. Nisam gledao dosadniji film na temu porno-industrije
još od The Notorious Betty Page, a
taj je bio jako predvidljiv i dosadan. Ko hoće da sazna nešto o pokojnoj porno
kraljici i njenom Dubokom Grlu (da,
to je bilo namerno), neka pogleda dokumentarac Inside
The Deep Throat.
Lovelace bi da se ušlepa na nekoliko velikih priča istovremeno, videćemo
naivnost pomenutog bio-pica o Betty Page (Betty na kraju svog filma završava
kao preporođena hrišćanka, Linda kao ubeđena feministkinja, što bi se reklo
svaka na svojoj strani neprincipijelne koalicije protiv pornografije), videćemo
i brutalnu ovisnost o loše izabranom partneru, kao u Star 80, biopicu o tragičnoj sudbini Dorothy Stratten ali najviše referira na Boogie Nights, portret fiktivnog lika (zasnovanog na Johnu Holmesu)
i ultimativni portret porno scene 70-ih i 80-ih, od blistavog bogatstva do raspada
sistema. Sličnost sa Boogie Nights je samo površinska i svodi se na
parafraziranje nekoliko scena, jer Andersonov film, za razliku od Lovelace, pokazuje emocije za svoje
likove i mari za njih, njihove zabave su divlje, prijateljstva dirljiva, a muke
teške.
Prvi problem je sa izlaganjem priče, gde se
rediteljski dvojac opredeljuje za pogled iz više uglova, prvi deo prikazuje
srećne dane za Lindu (Seyfried) i Chucka (Sarsgaard), njihovo upoznavanje i
udvaranje. Ona je naivna devojka, on je simpatična baraba i njena slamka spasa
od pritiska konzervativnih roditelja (Robert Patrick sveden na patetičnog
starca i Sharon Stone sa tamnom kosom i viklerima u njoj, lišena glamura i
neprepoznatljiva kao stroga kučka iz predgrađa). Vidimo i njihovu novčanu
stisku i njen munjeviti uspon zahvaljujući ekstremnom blow-jobu u filmu Deep Throat. Drugi deo filma se vraća na
početak, po sistemu „a sad bez zajebavanja“, i fokusira se na odnos između
Linde i Chucka. Chuck je nasilan, njihov odnos je problematičan i Linda izvlači
deblji kraj, od filma koji je zaradio neviđenu lovu, ona je dobila samo sitniš,
a Chuck ju je koristio bazično kao svoju kurvu.
Drugi problem je jako loša i neprecizna gluma.
Izuzetak je Amanda Seyfried. Ostali se ne trude uopšte, Sarsgaard propušta
priliku da nešto napravi od svog potencijalno zanimljivog lika, ali njegovo
ostvarenje nije ni dovoljno mračno, ni dovoljno intrigantno. Sarsgaardu je
savršeno legao ljigavac David u An
Education (2009), lik donekle sličan Chucku, ali bez te agresivne note.
Brojni glumci se pojavljuju u kratkim ulogama, prekratkim da bi napravili
razliku. Sharon Stone konstantno preglumljuje, Robert Patrick podglumljuje, ali
nagradu za najslabije ostvarenje osvaja James Franco kao Hugh Hefner. Pokazao
je koliko se nije pozanimao za ulogu, na Heffa ne liči ni najmanje, starosna
dob je promašena za 10-20 godina, ali problem je u rediteljima kojima to nije
smetalo.
Treći problem je šlepanje na dokumentarni
izraz u pričanju jedne izuzetno pojednostavljene i jednostrane priče, po kojoj
je Linda Lovelace bila sirota, nevina naivka koju seks i pornografija nisu
zanimali, a Chuck je oličenje zla. Chuck je zapravo bio težak govnar, ali Linda
je oberučke prihvatila svoju porno karijeru. Deep Throat je bio umetnički film u poređenju sa njenim kratkim
filmovima pre njega. Nakon njega je nekoliko godina kasnije snimila Deep Throat II, malo ublaženi pornić,
ali i ćoravu komediju Linda Lovelace for
President u nadi da će se dokopati mainstream Hollywooda, imala je i svoj
neukusni show u Las Vegasu. Osim u feminističkoj fazi, kada je pokušala da
zaradi na anti-pornografiji, ostatak života je pokušavala da unovči svoju Linda
Lovelace personu. Treba primetiti da su na njoj svi zaradili mnogo više nego
ona sama, a Linda je za pelješenje prozvala i feministkinje.
Uz sve pomenute probleme, dodajmo i notorno
bezmudaštvo da se prikaže kako i koliko Chuck maltretira Lindu, psihiči i
fizički. Čujemo puno buke i besa, vidimo pretnje, ali nigde ne vidimo rezultate
toga. I to je šteta, jer Lovelace
mogao da bude bolji, slojevitiji i hrabriji film i odskočna daska za Amandu
Seyfried, koja pokazuje pravu dozu ranjivosti i naivnosti kao Linda. Zaista
šteta da solidan materijaln bude potrošen na ovako loš i ošljarski način.
No comments:
Post a Comment