2016.
režija:
Marin Malešević
scenario:
Marin Malešević, Dragan Stanković
uloge:
Aleksandar Đurica, Ljubomir Bandović, Boris Komnenić, Ivana V.
Jovanović, Aleksandra Pleskonjić, Milivoje Obradović
Srpski
film žanrovske odrednice SF drama u trajanju od preko tri sata i
snimljen nezavisno, čitaj: bez kinte. Dodajte na to da je sinopsis
nagrađen na nekom “pitchu” u Briselu pre nekoliko godina i da je
film proveo barem tri godine u post-produkciji i sve će vam biti
jasno, čak ne morate ni da pogledate niti jedan kadar iz filma.
Ezoterična drvenica, eto šta.
Film
prati četvoro likova i njihove ispresecane sudbine u rasponu od
nekoliko dana. Ne očekujte hyperlink, barem ne uspeli. Naš
protagonista je Simon Besedić (Đurica), o kakvog li hinta u
prezimenu, propali pisac, alkoholičar i glavni i odgovorni urednik
Mesečnog Armagedona. Njega zaspalog u napuštenoj kući
predviđenoj za rušenje pronalazi Nikola Mrzopoljić (Bandović),
čovek koji za sebe kaže da je na svom mestu. Besedić dalje
pronalazi Etu (Jovanović), lečenu narkomanku i korumpiranu
apotekarku, zapravo usamljenu vikend-prostitutku zlatnog srca. Već
nekako, zbog Simonovog posla valjda, u priču ulazi i dr Mažibrada
(Komnenić), psihijatar razočaran svojom strukom koji eksperimentima
pokušava da pronikne u velike tajne mikro i makrokosmosa.
I
ovako ne obećava puno toga osim dijaloga koji istovremeno deluju i
proizvoljno i sa namerom mudroserski. Ali, to nije sve. Svako od njih
ima neku svoju distrakciju. Najviše ih je kod Besedića, tu su
njegov posao, preganjanje sa vlasnikom lista i oglašivačima i
jurenje priča uglavnom u pravcu reklama za vračare i gatare. Uz to,
tu je i njegov još nestabilniji i beskorisniji brat i uznemirujuće
mlada beskućnica (divna cura, inače) koju je on pokupio.
Mrzopoljić, pak, ima distrakciju u vidu svoje porodice i prilika na
poslu (muljačine, naravno), a te stvari nisu baš tako nepovezane.
Kod Ete je to njen klijent, verovatno ratni zločinac. Jedino je
Mažibrada u potpunosti posvećen svojim eksperimentima.
Samo
značenje pojma “apofenija” se može prevesti kao psihički
poremećaj traženja i nalaženja nekakvog obrasca i smisla u
nepovezanim, slučajnim stvarima. Autor Marin Malešević je u
intervjuima izjavljivao kako su kontekstualne situacije, one iz
svakodnevnog života i ne baš povezane sa glavnim tokom priče (koji
je eluzivan, naročito kada toliko traje i traje i kada likovi samo
pričaju i pričaju, pa s kim god ili prosto zure u prazno) zapravo
ključne. To se može povezati sa naslovom i tim šumom informacija
iz kojeg možemo izvući nekakav zaključak. Druga linija koja
provejava je ljudskost i empatija, a Malešević i ko-scenarista
Dragan Stanković u svojem poentiranju nisu baš suptilni.
Malešević
takođe ističe autorski karakter i beskompromisnost svog filma,
pozivajući se na to da film u Srbiji nije komercijalan posao, pa
čemu kompromisi inače. Moram reći da to poštujem, kao što
poštujem trud da se ovakav projekat završi makar na “štap i
kanap” i predstavi publici. E, sad, tu dolazimo do problema:
publike uglavnom nema, još manje one koja bi otišla da gleda tri
sata brbljanja i meandriranja, pa je sva prilika da će Apofenija
ostati više kao neko lično dostignuće za svog autora.
Trajanje
i meandriranje nije jedini problem ovog autorskog filma. Štos je u
tome što je malo toga što u filmu vidimo uopšte vredno pažnje, o
inovaciji i impozantnosti da ne govorimo. Produkcijske vrednosti su
na nivou TV drame, bile bi na nivou amaterizma da gluma nije
profesionalna. Takva je, mlaka i neupadljiva, i režija, pa i
dramaturgija koja likove čak ne uspeva da pozicionira odvojeno, pa
ih onda poveže, gde zapravo nema nikakve tenzije i gde se dosta toga
gubi po putu i odlazi u ćorsokak.
Jedina
ako ne baš novina, a onda neobičnost filma je njegov milje: Novi
Sad, za razliku od Beograda ili imenovane i neimenovane provincije
koju imamo prilike da gledamo u srpskim filmovima. Taj Novi Sad je
grad kao i svaki drugi, grad u kome se živi i prepoznaćemo ga možda
po akcentima i po panoramama. Mada, neka je nešto snimljeno i tu.
No comments:
Post a Comment