2015.
scenario
i režija: Paul Weltz
uloge:
Lily Tomlin, Julia Garner, Judy Greer, Marcia Gay Harden, Sam Elliot,
Nat Wolff, Elizabeth Pena, Laverne Cox
Već
od starta osećamo haos i emocije, radost i gorčinu, dramu i smeh.
Starija feministkinja i pesnikinja Elle (Tomlin) koja je nekada bila
relativno poznata ličnost (danas bi više bila opskurna referenca
nego legenda) i pionir borbe za građanska prava prekida vezu sa
dosta mlađom, lepom i inteligentnom ženom Oliviom (Greer). To čini
na posebno brutalan način uz uvrede koje možda zvuče lažno i
forsirano, ali mogu rezultirati time da potonja više ne želi čuti
za nju. Posle odlazi pod tuš i plače, oblači onu smešnu akademsku
odoru sa sve nakrivljenom kapom i gleda stare slike. Elle je stara i
izmučena, kasnije saznajemo da je pre nekog vremena sahranila
partnerku sa kojom je živela prethodnih 38 godina i da je upitno ima
li još snage za još jednu ljubav i je li njena ljubav nešto što
drugoj ženi treba. Elle čovekoljublje maskira cinizmom i
mizantropijom i to nije tako redak manir. O tome će biti još reči,
uz jednu od potentnijih šala u filmu.
Elle
će iz samosažaljivog sna probuditi njena unuka Sage (Garner) koja
joj se na kućnom pragu pojavljuje nenajavljena i u problemima. Sage
je tinejdžerka, trudna i dekintirana, pa od svoje bake traži pomoć.
Nevolja je u tome što je i baka bez prebijene pare, poplaćala je
dugove i iseckala kreditne kartice. Zaostali honorari će joj stići,
ali novac za Sagein abortus je potreban odmah. I njih dve kreću u
potragu za novcem (stare usluge, ponude i potraživanja) na
jednodnevni urbani road-trip...
U
seriji gorko-slatkih, smešnih i potresnih epizoda njih dve će
pokušati da namaknu novac. Reč je o svoti od 600 dolara za koju se
Elle žali da je previsoka, pritom zaboravljajući na svoju naivnost
da će plaćanjem dugova odjednom dobiti čist početak u životu. Na
mestu klinike za besplatnu pomoć devojkama u nevolji nikao je kafić
sa preskupom lošom kafom u kojem je retkim posetiocima i mutavom
šankeru neprijatno da se o abortusu uopšte govori. U toj sceni Paul
Weltz pozicionira svoj stav o temi i licemernom odnosu američkog
društva po tom pitanju: o tome je najbolje ne govoriti, iako je
jasno da je to po pravilu poslednja opcija tim nesrećnim ženama,
samo po sebi neprijatno iskustvo, u krajnjoj liniji i elementarno
ljudsko pravo.
Weltz
će u možda najsnažnijoj sceni filma pustiti i drugu stranu da dođe
do reči, inteligentno, odlučno, ali nikako militantno. Tu stranu
predstavlja Karl (Elliott), muškarac sa kojim je Elle imala
prošlost. Sve počinje kao reminiscencija na srećne dane, uz malo
nepoverenja i podjebavanja (otkrićete zašto) i hvalisanja ko je šta
postigao i zašto. Njemu finansijski nije problem da pozajmi taj
novac, ali jeste u moralnom smislu i to sa vrlo dobrim razlogom.
Zapravo ta scena, najduža u filmu, u kojoj glumci briljiraju je
svojevrsna post-festum analiza 60-ih godina prošlog veka i
zajedničkih iskustava, dobrih i loših, onih koja se ponavljaju i
onih koja se izbegavaju, baby-boom generacije.
Na
to se nadovezuje i generacija između bake i unuke, u vidu kćerke,
odnosno majke. Ona se u ovom slučaju zove Judy (uz neizbežnu
referencu na Judge Judy) i igra je Marcia Gay Harden. Ta generacija
je borbu za prava zamenila borbom za novac, a toliko poželjna
odgovornost kao kontra hippie-raskalašnosti je zapravo šefovanje po
svaku cenu. Između ostalog, ta srednja generacija je u svom
materijalističkom solipsizmu odgovorna za to da mlađi moraju da se
snalaze sami i da zapravo ponavljaju borbu svojih predaka, pritom
bolje poznajući pop-kulturnu triviju nego klasike feminizma. Nije ni
bitno ko je u pravu, suština je da su odnosi narušeni.
Ostatak
epizoda na tom putu nisu tako moćne, ali su pratljive, nenametljive
i govore o ljudskoj dobroti, ljubavi ili sebičnosti. Urađene po
kanonima indie kinematografije, nisu samo vezivno tkivo, već prilika
da glumci, kako glavni, tako i epizodni, briljiraju. Uopšte,
glumačka podela je genijalna. Tu ne govorim samo o Marcii Gay
Harden, opravdano na granici karikaturalnosti poslovne žene koja
nema vremena, niti o senzualnosti Judy Greer. Naravno, Nat Wolff je
apsolutno genijalan izbor za ulogu ljigavog dečka, kao što Julia
Garner savršeno utelovljuje sliku i priliku svoje zbunjene
generacije rastrzane između projekcija boljih prošlosti prethodnih.
Sam Elliott donosi jednu od svojih karakterističnih epizoda, samo
što za njegovu potpisnu bezbrižnost vidimo da je maska koja skriva
povređenu sujetu, pa je njegova uloga utoliko snažnija, rekao bih
čak jedna od boljih u njegovoj karijeri.
Grandma
je ipak film Lily Tomlin. U svojoj prvoj glavnoj ulozi nakon 27
godina i Big Business, ova velika glumica pokazuje zašto je unikat.
Nema tu poze i jeftinog foliranja, ona grabi u emotivne dubine,
jednako hrabro kao 70-ih. Svaki njen lik, ma koliko epizodni bio je
za pamćenje. I ako mi je za neku glumicu žao da se nikada zvanično
nije probila u prvu ligu, pa je zato i zbog svoje atipičnosti
osuđena na epizodne uloge i na televiziju (njena epizoda u Homicide:
Life on the Street je remek-delo), onda to važi za nju. Ovde
nosi ceo film, snažno i suvereno.
Iskreno,
nisam verovao da će ovakva filmčina izaći iz radionica Paula
Weltza. On je u principu svaštar, najčešće u komičnom registru.
Njegovi prethodni filmovi nisu neka sjajna referenca. Sa American
Pie (koji je režirao zajedno sa bratom) je pokrenuo unosnu
franšizu i unapredio žanr seksualno opterećene teen komedije.
About a Boy je bila pristojna konfekcija, ali Weltz nikada
nije iskočio iz tih okvira. Pored nešto osrednjih, nepamtljivih
filmova, režirao je i Little Fockers. Da li se mi tu zezamo?
Grandma
je potpuno drugačija priča. Smeh dolazi prirodno, ne muze se po
svaku cenu. I taj smeh ima ozbiljnu podlogu, i to u vrlo vitkom
formatu od 80-ak minuta. Najčudnije od svega, Grandma deluje
kao savršeno ženski film, kao da muški autor to nije ni dirnuo.
Izgleda da Weltz razume stvari koje mu nisu dostupne iz prve ruke:
kako je to biti žena i još pritom lezbejka i zašto je feminizam
jedini put do slobode. Grandma je školski primer dobrog i
promišljenog filma.
No comments:
Post a Comment