kritika originalno objavljena na FAK-u
2016.
režija:
Felix van Groeningen
scenario:
Felix van Groeningen, Arne Sierens
uloge:
Stef Aerts, Tom Vermeir, Sara De Bosschere, Helene De Vos, Charlotte
Vandermeersch, Dominique Van Malder
Nakon
dva festivalski uspešna filma, canneskog naslova The
Misfortunates (2009) i velikog internacionalnog indie hita koji
je dospeo do nominacije za Oscara The Broken Circle Breakdown
(2012), Felix van Groeningen ima novi film. Belgica je svoj
festivalski život započela sa visokim očekivanjima, na Sundance
Festivalu gde je van Groeningen nagrađen za najbolju režiju u
međunarodnoj konkurenciji. Kao i kod prethodnog filma, imamo obilje
muzike, ovog puta ne bluegrass nego elektroniku sa punk-rock korenima
(grupa Soulwax je na uvodnoj špici potpisana odmah ispod
glavnih glumaca), emocije i destrukciju, takođe u različitom obliku
i različitog intenziteta. Međutim, narativna struktura je potpuno
linearna, a Belgica je samostalno filmsko delo koje nema nužno
veze sa emotivno razarajućim The Broken Circle Breakdown.
U
pitanju je priča o dva brata i jednom klubu. Dok je Frank (Vermier)
nezadovoljan svojim životnim kursom “zakucanim” na putu bez
povratka u sredovečnost i starost, oženjen, porodičan čovek,
“mlađi partner” u ženinom biznisu sa pansionom za pse i takođe
mlađi partner na placu sa polovnim automobilima kojem ne cvetaju
ruže, mlađi Jo (Aerts) je u potpuno drugoj priči. Vrativši se već
odnekle, on je rešio da ispuni svoj san i otvori klub. Upravo oko
kluba braća ponovo stupaju u kontakt, mlađem je potrebna pomoć, a
starijem beg iz svakodnevice.
Naslovni
klub je u početku rupčaga u kakve smo svi znali da zalazimo, sa
zapušenim lavaboima, usranim klonjama i prosutim pivom po podu, ali
i sa nekim šarmom, jedno od onih prijateljskih mesta na kojima je
svako dobrodošao. Kad su burazeri već zajedno i srcem u poslu,
zašto ne bi uložili sve i proširili se? Rečeno-učinjeno, oni i
uzak (zapravo sve širi) krug prijatelja reše da preuzmu napuštenu
zgradu i otvore klub i koncertnu salu na istim principima opuštenosti
i drugarstva. Rizik je ogroman, ali oni su mu dorasli, sposobni da
slože program, dogovore se s vlastima i sa reketašima, a i problemi
sa kojima se sreću, poput grintanja Frankove žene Isabelle
(Vandermeersch) su nešto s čim se izlazi na kraj.
Međutim,
kako to obično biva kod takvih poslova, nešto što tako dobro krene
isto tako može odjednom stati. Čak i ako posao ne stane sam po
sebi, psiha ljudi koji su u to uleteli grlom u jagode se menja.
Naročito kad je sve obojeno seksom, drogom i rock 'n' rollom, što
se podrazumeva kada su klubovi u pitanju. Dok se Jo u početku,
verovatno zbog fizičkog hendikepa, stidljiv, pretvara u promućurnog
biznismena sposobnog da upravlja sada već ozbiljnom firmom koja je
definitivno prerasla bratsko-drugarsku zajebanciju, Frank sve više
daje oduška svojim iluzijama veličine i večne mladosti, u čemu je
rock 'n' roll dosta manji problem od seksa i droge koji se
konzumiraju na veliko. Stariji brat i njegova destruktivna energija
večitog nezadovoljstva počinju da stoje na putu mlađem bratu i
njegovoj viziji sebe kao uspešnog poslovnog čoveka. Kako smo
navikli, nakon uspona obavezno sledi pad.
Priča
o klubovima i “trendy” mestima, njihovim usponima i padovima
nekoliko je puta portretirana na filmu i to uglavnom nije bilo dobro.
Jasno, dramaturgija je i bez sukoba predvidljiva, jednom kad haos
preuzme obično ne ostaje puno toga što se može spasiti. Mada, neka
druga poređenja bi ovde bila više na mestu. Na pamet mi padaju
Scorseseove mafijaške “kafanske priče” (premda mafije uglavnom
nema, ali kafana je tu), ili još bliže Boogie Nights u kojem
Paul Thomas Anderson izrazito vešto “skida” Scorseseov stil.
Tu
je muzika i tu su lude žurke, tu je tempo koji “nabija” i
diktira pozitivno raspoloženje i tu su nijansirane, jedva primetne
promene u psihologiji naših junaka. Tu je i ta komponenta braće i
familijarnih veza koje se ne smeju prekinuti (barem nas tako uče) i
svojevrsni slon u sobi u vidu odsutnog oca i odnosa koji braća gaje
do njega. Najvažnije, tu su i razlike u karakteru koje su na početku
blagotvorne, da bi na kraju upravo one bile inicijalna kapisla za
toksičnu atmosferu i propast koja kuca na vrata. U toj tipskoj, ali
vrlo nijansiranoj psihološkoj slici, većina tereta je na plećima
dvojice glavnih glumaca koji se pokazuju doraslim zadatku i vrlo
upečatljivim epizodistima koji ih kroz ceo film sjajno razigravaju.
Temelj
za priču su navodno stvarni događaji, ali to je manje bitno.
Suština je da je takvo mesto zaista postojalo (u Ghentu, odakle je
van Groeningen i gde je film smešten, se zvalo Charlatan Club)
i da takva mesta postoje pod različitim imenima u različitim
gradovima i da su upravo ona čuvari duha svojih gradova. S tim u
vezi Belgica nije nužno ghentska i belgijska priča koliko
univerzalna, ne samo o bratskoj ljubavi nego i o noći koja daje
oduška našim iluzijama i vodi nas na dalje od naše zacrtane
svakodnevice, često sive kao nebo nad Belgijom.
Pa
opet, naslov je indikativan. Belgica je Belgija u malom,
opuštena, prijateljski nastrojena sredina koja je možda šlampava,
ali je zato slobodna i slobodoumna, u kojoj su različitosti
dobrodošle, u kojoj sve izgleda kao pred raspadom, ali nikog nije
briga za to i sve nekako funkcioniše. Ipak je Belgija zemlja koja je
više od godinu dana bila bez vlade, a da se to nije preterano
odražavalo na dnevni (a naročito na noćni) život njenih građana.
Pa opet i mračni pod-tonovi su nekako belgijski. Šta će biti
jednom kada se žurka (kako god je zvali) zaista završi? Kada neki
mamlazi unesu eksploziv? Ali žurka se nastavlja, u čijoj god
režiji. Show must go on! Viva Belgica!
No comments:
Post a Comment