2015.
režija:
Adam Mason
scenario:
Adam Mason, Simon Boyes
uloge:
Jeremy Sisto, Kate Ashfield, Ryan Simpkins, Ty Simpkins, Eric Michael
Cole, Amy Smart, Ross Partridge, Ethan Harris-Riggs
Ima
li isfuranijeg pod-žanra nego što je to “found footage”? Možda
“home invasion”, ali to je već stara fora koja je svoj vrhunac
komercijalne eksploatacije doživela krajem 90-ih i početkom
milenijuma, pa je sada malo “passé”, sa tendencijom da jednog
dana bude poželjan retro. Zašto ne spojiti ta dva? Princip je isti,
jeftino snimanje, bonus je ograničena lokacija. Psihološki efekti
ta dva se u teoriji dobro nadopunjuju: svoj dom shvatamo kao sigurno
skrovište, svaki napad na njega je napad na našu sigurnosti i
privatnost, a fingirana realističnost “found footage” postupka,
bilo preko drmusave ručne kamere i subjektivne perspektive ili preko
statične kamere za prismotru i ultra-objektivne perspektive, samo
pojačava naš strah.
Hangman
britanskog veterana jeftinih horor-trilera Adama Masona je spoj ta
dva filmska trika, niskih ambicija i bez foliranja da ima ikakvu
dubinu. Počinje “spoilerom”, ručna kamera, “night vision”,
telo obešenog muškarca pada sa tavana, a uplakana žena tipu koji
drži nož u ruci i iz čije perspektive posmatramo na silu
izjavljuje kako ga voli. To su očito “vizit-karte” našeg ubice:
snimanje, ubijanje muškaraca i maltretiranje žena određenog tipa.
Rez.
Aerodrom, porodični SUV se parkira, iz njega izlaze njih četvoro,
dvoje odraslih i dvoje dece, grabe torbe i odlaze, očito na odmor.
Naš manijak ih posmatra sa sigurne distance, zatim provaljuje u
auto, pali GPS, klikće “home” i saznaje adresu. Odlazi tamo,
pretura po stanu, gleda porodičnu memorabiliju fokusiran na ženu i
kćerku, te instalira kamere za prismotru. Naš par se vraća sa
odmora, ulazi u kuću, vidi krš i lom, zovu policiju, ništa nije
ukradeno, samo je razbacano, hrana pojedena, ostavljen nered,
verovatno su neki klinci napravili žurku ili se neki klošar
smestio. Obešena lutka je otpisana kao nečiji bizarni smisao za
humor.
Dok
se familija oporavlja od šoka i vraća u normalu, neznanac ih
posmatra. Ne samo da policija nije našla kamere, nego očito niko
nije pogledao tavan gde je uljez napravio svoj brlog i “radnu
stanicu” sa kompjuterom i više monitora. Ali on nije od onih koji
samo posmatraju, plaču i, ako su baš toliko ludi, drkaju. Ne, on ih
zajebava, prvo sa ostavljanjem soka na stolu, onda sa pljuvanjem u
soku, pa sa inscenacijom mini-skandala zbog kojih se članovi
familije okreću jedni protiv drugih: “report card” sa lošim
ocenama tu, paket kondoma u džepu od košulje tamo.
Neki
će pohvaliti umereni tempo filma koji gradi jezu bez posega prema
“jump scare” momentima, ali moj je utisak da se tu zapravo ništa
ne dešava. Jednom kad krene akcija, prvo ispadi u sredini gde
manijak plaši sina u snu i prati kćerku na sastancima sa već nekim
bilmezom, pa onda i onako nagla i nasilna na kraju, jedino što mogu
reći je “premalo i prekasno”, na stranu što je poznato još iz
uvodnih scena. Dodatni bonus na sve to je ama baš nikakva motivacija
tog našeg manijaka. Jasno, on je bolesnik i patološki slučaj, ali
je li to dovoljno?
Ako
ćemo realno, ni izvedba nije za padanje u nesvest. Na stranu to
razvlačenje i nabijanje minutaže na osnovu vrlo tanke ideje, ali
drugi detalji su slika i prilika površnosti. Nemamo pojma gde se ta
priča dešava. Kuća i volani na levoj strani automobila, kao i lepo
vreme asociraju na nekakav Los Angeles, ali ono malo okoline
aerodroma što vidimo i evropski modeli automobila sa volanom na
desnoj strani okreću priču prema Velikoj Britaniji. Ne samo to,
glumci u ulogama članova porodice govore različitim akcentima. Da,
to su sitni detalji, ali oni otkrivaju šlamperaj. Ali ako ćemo
iskreno, i ti glumci su žrtve pogrešnog “castinga” i u velikoj
meri su potrošeni, za šta nema opravdanja.
Hangman
je jednostavno slabašan film, spoj dve potrošene filmske ideje koji
ne donosi ništa novo ni dobro. Može poslužiti kao kuriozitet
ljubiteljima pod-žanr(ov)a i to je otprilike to. Inače, gubljenje
vremena prilično.
No comments:
Post a Comment