kritika originalno objavljena na Monitoru
2015.
režija:
Sean Mewshaw
scenario:
Sean Mewshaw, Desire Van Til
uloge:
Rebecca Hall, Jason Sudeikis, Joe Manganiello, Griffin Dunne, Diana
Agron, Blythe Danner, Richard Masur
Letimičnim
pogledom na IMDB, shvatio sam koliko je Tumbledown pravi film za
mene. Ne, nisam naročiti fan filmskih romansi, ali su me privukle
druge stvari. Recimo, okruženje šumskih i planinskih predela u
državi Maine. Američka folk muzika. Obećavajuća glumačka
postava. I konačno, meditacija o smrti i životu jedne neobične
osobe i posledicama sa kojima se nose i njegovi najbliži i oni
profesionalno zainteresovani.
Floskula
da smo u smrti svi jednaki ne drži dalje od pojavnog nivoa. Istina,
svi idemo u zemlju ili u more, u formi praha i pepela ili mesa i
kostiju. Odatle se još niko nije vratio da bi nam pričao o životu
posle smrti, raju, paklu, reinkarnaciji, pa tu ostajemo samo sa
verovanjima, bez ikakvog potkrepljenja. Međutim, svet ne prima isto
kada umre stara ili mlada osoba, dobar ili loš čovek, jednostavni
anonimus, avanturista koji je smrt već nekoliko puta prevario ili
nekakav umetnik. Za umetnikom ostaje njegovo delo, a ako je još
pritom bio mlad i nije raspuhnuo auru genija, onda i potencijal šta
bi sve on mogao uraditi da je poživeo.
U
Tumbledown taj mladi umetnik je genijalni folk pevač Hunter Miles
koji se od sveta sklonio u šume Mainea, izdao jedan savršen album i
onda poginuo u nesreći na planini. U filmu je prisutan samo kroz
muziku koju je napisao i izveo kantautor Damien Jurado i koja u
suštini liči na klasike “singer-songwriter” žanra, dakle ranog
Neila Younga i oca i sina Buckleya. Za sobom je, pored 12 pesama i
legende, ostavio i udovicu Hannah (Hall) koja i posle dve godine od
njegove smrti svoj život gradi oko čuvanja uspomene na njega.
Pritom tu uspomenu čuva samo za sebe: svaki dan odlazi na groblje i
skuplja memorabiliju koju ostavljaju Hunterovi fanovi, pa je
pohranjuje u svojoj kući na osami.
Kao
da svoj život nije nastavila dalje, viđa se sa lokalnim susedom u
nezreloj i neobaveznoj telesnoj shemi, radi intervjue sa lokalnim
ljudima za lokalne novine i posećuje lokalnu knjižaru i druži se
sa vlasnikom (Dunne), sve misleći da svoje uspomene na Huntera
uobliči u pristojnu knjigu potpuno drugačiju od tipične lešinarske
proze koja se u tim prilikama pojavljuje. Ali ona ne može sama i
zato na scenu stupa profesor američkih studija i pop-kulture iz New
Yorka Andrew McDonnell (Sudeikis) kojem su polje interesa baš takvi
pesnici i kome bi jedna knjiga možda obezbedila stalni angažman na
prestižnom univerzitetu.
Njih
dvoje ne započinju svoj odnos na dobar način. Prisutne su razlike u
željama šta uraditi sa Hunterovim nasleđem, ali i razlike u
karakterima i motivima. Logično, sukob se gradi na osnovu podele
selo-grad, što je podvučeno i u fotografiji (nasuprot šuma i
planina stoji užurbani i klaustrofobični New York), ali i u
tipovima njihovih ličnosti. Radnja se većinom odvija u kući u
kojoj živi Hannah i malom gradiću, pa je Andrew sa svojim
brbljanjem i nesnalaženjem upadljivo smešan.
Logično,
film će skrenuti na ustaljene tokove romantične komedije, ali
suština nije u tome da će uobraženi gradski intelektualac naučiti
da ceni jednostavni seoski život. Zapravo, oboje će se promeniti
usled međusobnog druženja, a centralna tema je tu mnogo
kompleksnija od filmskih klišea. Tu se radi o životu, smrti,
žalovanju i prihvatanju gubitka. U krajnjoj liniji i o opraštanju.
Ključna stvar tu je motiv koji Andrew ima i na osnovu kojeg gradi
teoriju, a koji možda deluje konvencionalno i senzacionalistički,
ali je zapravo duboko ličan. Jednako tako, Hannah živi u senci svog
genijalnog, pokojnog muža, ali to ne znači da je ona osoba bez
sadržaja.
Kako
film odmiče, naročito pred kraj, klišei ga preuzimaju i podrivaju
potencijal, ali sama premisa i centralna tema su dovoljno snažne da
ga i pored tog brljanja iznesu do kraja. Makar zbog muzike i
fotografije, zbog oka za detalj i pažljive postavke epizodičnih
situacija. Neke od njih nisu sjajno izvedene, tako su sused
(Manganiello) sa kojih se Hannah viđa i njegovo mužjaštvo nasuprot
prepotentnom stavu koji Andrew gaji potpuni višak koji služi za
ubiranje lakih komičnih poena. Film je isto tako mogao biti pošteđen
Andrewove devojke (Agron) sa kojom se on razilazi, a da zapravo nema
nekog opipljivijeg sukoba. Mi znamo zašto, ali to nije bitno. Sa
druge strane, Hannahina familija, naročito majka (Danner) koja
pokušava da udahne malo života u svoju kćerku koja je zapela u
fazi žalovanja i otac (Masur) su vrlo potreban dodatak, a scene u
lokalnom klubu i na žurci javorovog sirupa u lokalnom baru su
esencija jednostavnosti američke provincije. Vrlo uspeo lik je i
knjižar, kao jedini koji se ne plaši kad Hannah ima besne ispade.
Bez
potrebe za preteranim naglašavanjem, Rebecca Hall i Jason Sudeikis
su odlični u svojim ulogama, doduše bolji svaki za sebe nego što
imaju zajedničke hemije. Nje možda ima u onim parirajućim scenama
na početku, ali baš i ne kako kliše romantične komedije preuzima
film. To ne treba da čudi, njihovi likovi nisu baš pojam
kompleksnosti, ali su napisani dovoljno detaljno, intrigantni su i
pružaju glumcima mogućnost interpretacije.
Autori
filma, Sean Mewshaw i njegova žena i ko-scenaristkinja Desire Van
Til su debitanti na svojim pozicijama, ali nisu amateri. Oboje su
ostvareni producenti u svetu američkog nezavisnog filma i nešto od
te producentske logike se vidi, pre svega u oslanjanju na opšta
mesta, što pomalo guši kreativni potencijal u filmu. Pa ipak,
slučajno ili ne, oni su uspeli da pronađu ne baš novu, ali svakako
životnu i važnu temu žalosti i mogućnosti za nastavak života
nakon smrti voljene osobe koja je pritom i deo američke i svetske
baštine, te da je obrade na pristojan način, sa pristojnim likovima
i bez nepotrebne patetike. Što je za pohvalu.
No comments:
Post a Comment