2015.
scenario
i režija: Josh Mond
uloge:
Christopher Abbott, Cynthia Nixon, Scott Mescudi, Makenzie Leigh, Ron
Livingston
Već
na prvi pogled naslovni junak nema razloga da nam bude simpatičan.
Upoznajemo ga u klubu kako pije i tetura. Pretpostavljamo da je to
rutina. Njegova izmučena njuška može delovati iskreno, ali
verovatnije je da je nameštena. Njegove muke se čine fingiranim.
Njegova odeća deluje smrdljivo, ne zbog siromaštva ili teške
depresije, nego zbog lenjosti. On je na pragu tridesete i pojma nema
šta bi sa sobom. Tipičan “milenijalac”. Drkoš koji jedva čeka
sranje. Parazit bez posla i izgleda za isti koji živi sa majkom.
Zgubidan.
Iz
kluba se nekako dovuče do stana u kojem je grobna atmosfera. Bdenje.
Pokojnik je njegov otac koji je napustio kuću i ima novu familiju,
ali majka jako tuguje za njim. Jamesa nije briga, zamera mu. U jednom
zgodnom, suviše iskonstruiranom trenutku, James popizdi i otera sve
dovraga. Želi mir za sebe i za majku. Ona je preživela rak i ovakvi
cirkusi joj nisu potrebni. On je ipak dobar sin (u nevezanim scenama
vidimo i da je dobar drug) i to će dokazati tako što će se maknuti
na par meseci da se sabere. Vratiće se, kaže, kao novi i bolji
čovek.
Odmor
koji protiče solidno, čak je našao i devojku, neplanirano skraćuje
majčin poziv. Rak se vratio i stanje je terminalno, lečenje više
nema smisla i jedino što James može uraditi je da se brine za nju i
da joj olakšava bolove do smrti. I on će to uraditi. Svašta će
drugo zajebati, ulaziće u sukobe sa devojkom i sa jedinim
prijateljem, pojaviće se sjeban na intervjuu za posao koji mu
porodični prijatelj namešta, ali će biti dobar sin i možda zbog
toga postati bolji čovek.
Da
se ne foliramo, James White je težak film kojeg često nije
prijatno gledati i u društvu i u koži čijih likova nije ugodno
biti. Ali, iako je sastavljen od poznatih i korištenih elemenata (sa
jedne strane detinjastost i odbijanje odrastanja, sa druge priprema
na smrt drage osobe), James White će dopreti do gledaoca i na
njega ostaviti jak utisak. Najjednostavnije rečeno, ovo je primer
pažljivo osmišljenog (na retkim mestima malo prekuhanog i stoga
nategnutog) i u svim elementima vešto izvedenog filma. Zanimljivo,
potpisuje ga debitant u celovečernjem formatu.
Naravno,
na glumcima je veliki teret. Likovi su kompleksni i detaljni i treba
ih znati odigrati. Cynthia Nixon može biti sjajna glumica kad joj se
da prilika (nju je zapravo otkrio Robert Altman u Tanneru) i
ovde je u ulozi svog života. Iako u poslednje vreme ima filmova i
filmova o umiranju, ona ovde ne poseže za patetikom, nego je jezivo
uverljiva u svojoj nemoći. Christopher Abbott je, pak, u naslovnoj
ulozi kategorija za sebe. Istina je da je uloga pisana specijalno za
njega zbog poznanstva sa autorom, ali njegovi potezi iz domena
mikro-glume, ležernost i čisto prisustvo su prizor koji se ne viđa
često. On je pred sobom imao kompleksan zadatak da uhvati nešto
univerzalno, kao što su duh vremena, odnosno generacije čije se
detinjstvo produžilo do u nedogled (što sticajem okolnosti, što
sopstvenom krivicom), i duh mesta, New Yorka i njegove nadrkanosti, i
to sve u jednoj realističnoj, zamislivoj osobi od krvi i mesa.
Ni
ekipa iza kamere ne stoji ništa lošije od glumaca. James White
ima apsolutno pogođen i prepoznatljiv vizuelni identitet. Kamera
levitira oko protagoniste i prati ga iz neposredne blizine. Nije to
novi štos, ali ovde je potpuno funkcionalan, na taj način se
postiže efekat da preko vanjskih manifestacija dobijemo pogled u
njegovu unutarnju anksioznost. Kamerom upravlja sjajni Matyas Erdely
čiji smo rad mogli videti nedavno na primeru dobitnika Oscara za
strani film, Son of Saul, još jednog fantastično snimljenog i
režiranog dela.
Za
umetničku viziju, okupljanje ekipe i kontrolu najzaslužniji je ipak
Josh Mond. Nemojte da vas začudi činjenica da je James White
njegov dugometražni prvenac, jer je reč o veoma pametnom i
promišljenom autoru koji se već kalio kao producent na različitim
nezavisnim filmovima kao što su festivalski hitovi Afterschool
(2008) i Martha Marcy May Marlene (2011). Svi pomenuti naslovi
izlaze iz kuhinje produkcijske kuće BorderLine Films, čiji
su osnivači Mond i njegove kolege sa studija Antonio Campos i Sean
Durkin, ujedno i koproducenti na Mondovom filmu. James White
je trenutni vrhunac pomenute kuće, u pitanju je jedan kompleksan i
kompletan film, ali se možemo nadati da je to samo jedan početak.
Indie kinematografija to zaslužuje.
No comments:
Post a Comment