2015.
režija:
Oleg Novković
scenario:
Milena Marković
uloge:
Nebojša Glogovac, Vuk Kostić, Nada Šargin, Marko Janketić, Marta
Bjelica, Anita Mančić, Strahinja Blažić, Milica Trifunović,
Dubravka Kovjanić
Ako
se nešto mora priznati Olegu Novkoviću, onda je to doslednost u
filmskom izrazu. Čovek radi art-filmove i od toga ne odustaje, pa
makar radio sa ne baš bajnim budžetima i sa pauzama od po više
godina između dva naslova. Upitno je, međutim, valja li to što on
radi, ali očito da svetski festivali to podržavaju, stavljaju te
filmove u program i neretko nagrađuju, ne baš prvim nagradama, ali
neki “buzz” postoji. U prevodu na domaći teren to znači da će
Novkovićevi filmovi podeliti kritiku (koja češće naginje
simpatijama nego antipatijama) i imati relativno ograničenu, ali
fanovski nastrojenu publiku.
Ako
mene pitate, Novković češće ne uspeva nego što uspeva da svoju
ideju iskomunicira na razumljiv i prihvatljiv način. Njegov prvenac
Kaži zašto me ostavi (1993) je nabacio važnu temu PTSP-a
prisilno mobiliziranih vojnika i njihovu nemogućnost da se nose sa
ratnom traumom i ciničnom osudom okruženja koje ih je u taj rat i
poslalo, ali se utopio u eksploataciji i zlostavljanju protagoniste i
ostalih likova često koketirajući sa patetikom. Usledili su
Normalni ljudi (2001), film koji se izgubio u igri
realističnog okruženja (novo)beogradske depresije i beznađa i
surealnih unutarnjih svetova likova.
Imao
sam velike nade kada je Novković promenio scenaristu, pa je umesto
notornog Koljevića na to mesto došla Milena Marković direktno iz
miljea teatra. Sutra ujutru (2006) se, uz sve sitne probleme,
održao do kraja i spojio konvencije melodrame sa realizmom u izrazu,
pa tako postao jedan od temeljnih novobeogradskih filmova o
sjebanosti, emigrantskom bluzu i depresiji. Sa filmom Beli beli
svet (2010) već imam probleme, naprosto mi nije legao spoj
strukture grčke tragedije sa okruženjem savremene balkanske
provincije, pa sam gledanje filma prekinuo. Verovatno je do mene
barem koliko do filma, tada nisam imao obavezu da neki film pogledam
od početka do kraja.
Iskreno,
i Otadžbinu bih prekinuo, i to verovatno odmah nakon onog
pretencioznog crno-belog prologa koji se sav u statičnim kadrovima i
ničim izazvanim pretapanjima odvija na Kosovu za neki Uskrs 90-ih
godina, verovatno '98. pred izbijanje sukoba. Srbi za trpezom,
nekoliko Albanaca, komšija, na manje vidljivim pozicijama, statični
kadrovi, vožnja preko stola, pa opet statični kadrovi... Sledi
nekoliko vezanih tragedija, neko je nekom nekog pobio, pa se taj
sveti prvom zgodnom, pa autistično dete igra tetris, pa depresivna
majka u offu napravi nešto zbog čega joj dete nastrada, pa plač i
kuknjava.
Rez,
kolor-film, nekoliko godina kasnije, Beograd, odnosno njegova teška
periferija. Sve gravitira kafani u kojoj se dešavaju sve proslave,
punoletstvo, matura itd. Vidimo iste te Kosovare sa početka, svi su
u Beogradu, neki su postali uspešni privatnici (Glogovac), neki
zgubidani i luzeri, neki samo gledaju koga će i kako ošteti, neki
su jednostavno depresivni i zli kao kafanska pevačica Maca (Šargin).
Ubrzo se i monah (Kostić) vraća iz manastira... “Setting” je
opet pred-uskršnji, od Lazareve Subote do samog Uskrsa, pale se
sveće i čitaju molitvenici i traži se Božja milost i spasenje od
zla. Ali to baš i nije tako lako...
Kako
bi i bilo kad su likovi svi do jednog nakaze, kurve, prevaranti,
perverznjaci, manijaci, frikovi na rubu incesta, retardirana deca
koja se upišavaju i jednostavno grozni ljudi. Sa njima je nemoguće
saživeti se ako se smatrate pristojnim ljudskim bićem, sve njihove
težnje se čine neiskrenim i zlim. Tokom 110 minuta filma mi smo
izloženi njihovoj ljudskoj grozoti, groznim karakterima, groznim
nepočinstvima, pa čak i groznoj muzici koju oni slušaju i
reprodukuju, a koja se prenosi i na kartice kojima se odvajaju dani.
Štos
je u tome što se sva ta ljudska beda i grozota ne sklapaju u jedan
smisao. Prvo, svi ti Kosovari više izgledaju kao jedan grupni lik,
ili klan, nego kao skupina individua. Nisam siguran da sam, uz
najbolju volju, pohvatao ko tu kome šta dođe, ko je s kim u rodu,
ko je s kim u poslu, ko koga jebe u braku, ko koga van braka, a ko
koga za pare, što bukvalno u smislu prostitucije, što metaforički.
Likove je moguće prepoznati po glumcima i po nekim prenaglašeno
groznim karakteristikama i postupcima, ali njihove relacije, pa ni
zašto rade to što rade jedni drugima ne možemo sa sigurnošću
utvrditi.
Naprosto,
sve u filmu sa izuzetkom “settinga” deluje proizvoljno. Autori su
verovatno išli na eluzivnost, ali tako je to ispalo. Ne samo njihovi
odnosi, nego i postupci i dijalozi. Jasna je namera da se u tome
ostvari nekakva elipsa, ali u praksi sve to izgleda kao niz
neprijatnih wtf momenata. “Jesi klao nekad?”, pita mesar monaha.
“Pa gledao sam”, odgovara ovaj. Iskreno, mom morbidnom umu je
drugačiji odovor pao na pamet, ali u Otadžbini nema mesta za
humor, pa čak ni najcrnji od crnjaka. To je film u kome monah leči
retardiranu devojku od upišavanja u gaće, bez sve zajebancije.
Naravno,
glumci su tu ti kojima je uvaljen vruć krompir i koji najviše
najebavaju. Lako za Vuka Kostića i njegov već standardni “typecast”
balvana i za Glogovca koji se izvlači svojim manirizmima, pa čak i
Nadu Šargin koja se izvlači na integritet i na to da je njen lik
nekako centralni i stoga najdetaljnije napisan. U problemu su svi
ostali. Nije lako igrati kreature, a najmanje tek ovlaš skicirane i
ničim jasno motivirane kreature.
Da
je Otadžbina loše, čak užasno filmsko iskustvo u to nema
sumnje. Da je takođe loš film, takođe. Naprosto, nisam u stanju da
utvrdim autorsku nameru iza svega toga. To čak nije ni toliki
problem, loših filmova ima, ništa strašno. Međutim, ako se dalje
pozabavimo time šta nam autori poručuju, a to je moguće pročitati
iz dva dijametralno suprotna ključa, Otadžbina je
potencijalno zao film, i to kako god se uzme.
Prvi
od tih ključeva bi se mogao nazvati standardnom srpskom patetikom,
sa daškom beogradske superiornosti. On bi glasio ovako: “Oni su
jad i beda, materijalna i moralna, ali treba ih razumeti, oni su
proterani sa svojih vekovnih ognjišta, pa je to zbog toga. Nisu oni
Beograđani, umetnici od rođenja, oni su jadni, vidi ih kakvi su i
smiluj im se.” Drugi ključ je još gori i po njemu ispada da su
Srbi sa Kosova materijalna beda (ako su uopšte) zbog toga što su
sami po sebi moralne nakaze i ljudska beda. Kao uvereni liberal neću
sebi dopustiti da branim organiziranu i od sistema prilično
zaštićenu grupu od pojedinaca koji realno nemaju nikakvu društvenu
moć, ali takve generalizacije su same po sebi problematične i vode
u kultur-rasizam i fašizam.
Možda
nije ni do toga, iz filma je moguće iščitati barem još desetak
zaumnih poruka (zapravo, funkcionalan je kao lakmus-test raznih
ludosti i nepodopština), ali što više razmišljam o njemu, to mi
teže pada da sam ga uopšte gledao, pa makar po zadatku. Izbegavati,
ako vas baš neko puškom ne tera. Otadžbina nije vredna te
muke.
No comments:
Post a Comment