kritika originalno objavljena na FAK-u
2016.
režija:
Nikola Ljuca
scenario:
Nikola Ljuca, Staša Bajac
uloge:
Miloš Timotijević, Tamara Krcunović, Slaven Došlo, Jasna Ornela
Bery, Feđa Stojanović, Milutin Petrović, Vanja Ejdus, Maria
Kraakman
Srpski
film je poslednjih godina postao predvidljiv. Repertoarom dominiraju
populistički naslovi, komedije i istorijsko-sportske drame, pokušaji
žanra najčešće propadaju ili se razvodnjavaju, što usled
sredstava, što usled nedostatka akademske podloge za tako nešto,
nađe se i ponešto drama sa ratno-poratnom i socijalnom tematikom,
možda desetak naslova godišnje, sveukupno. Sa druge strane, svake
godine izađe nekoliko festivalskih naslova, od kojih je za neke
jasno da su snimani isključivo za stranu festivalsku publiku i radi
daljeg širenja koprodukcionih potencijala, a tek neki poput Krugova
i Ničijeg deteta nađu publiku i kod kuće, kao i u
okruženju.
Ali
stvari se polako pomeraju sa mrtve tačke, pa nam je prošla godina
donela neke zanimljive pokušaje koji možda nisu do kraja uspeli u
svim svojim nakanama, ali su svejedno uneli malo živosti u
predvidljivu kinematografiju. Tako je Pavle Vučković u svojoj
Panami pokušao da spoji urbanu dramu i atmosferu psihološkog
trilera, Nemanja Ćipranić je to isto učinio sa socijalnom dramom i
trilerom intrige u Amanetu, a Stevan Filipović je spojio
američki žanrovski pristup i evropski arthouse sa školskom
ensemble dramom Pored mene.
Vlažnost
Nikole Ljuce posle ta tri filma dolazi kao nova fokalna tačka iz
koje će se izroditi novi srpski film evropskog ranga, kompaktan, sa
zaokruženom i ispričanom pričom i stilski upeglan. A posebno treba
pozdraviti činjenicu da je ovakav film napravio debitant u
celovečernjem formatu i da je bio dovoljno hrabar da se pozabavi
miljeom koji mu, pretpostavljam na osnovu godina i odabira karijere,
nije blizak i koji nije toliko zastupljen ni u razvijenijim
kinematografijama. Vlažnost je atmosferičan film koji se
bavi poslovnjačkom buržoazijom, njenim brigama i zabludama, pa još
u srpskoj, groteskno-lažnoj verziji, koji promatra i beleži, a
pritom vrlo retko klizi u osudu i popovanje.
Film
počinje sa scenom vrelog noćnog letnjeg seksa. Nešto mlađi Milan
(Slaven Došlo, glumac u definitivnom usponu) se jako trudi oko nešto
starije Mine (Tamara Krcunović) za koju se vidi da su joj misli na
drugom mestu. Ujutru se pozdravljaju i ona seda u skupi auto, menja
cipele i odvozi se do aerodroma, gde sačekuje muža Petra (Miloš
Timotijević) i njegovog kolegu koji su se upravo vratili sa
službenog puta. Petar upućuje usputnu konstataciju kako ona nije
došla svojim autom, a onda nastavlja da razgovara sa kolegom i da se
s njim dogovara oko dolaska u njegovu vikendicu kasnije te večeri.
Prvo
što će Petar učiniti kada on i Mina dođu kući je da se osveži i
da odrema. Probudivši se u pola noći, shvata da Mine nema u stanu,
zove je telefonom, ne uspeva da je dobije, ali ne brine. Razlog za
uzbunu je malo jači kada je ne zatekne ni na povećoj žurci u
narečenoj vikendici, ali on ima preča posla: tu je potencijalni
poslovni partner (Petrović) koga treba “obraditi”, kao i pijana
strankinja (Kraakman) koja slučajno spomene da poznaje njegovu ženu,
ali ne precizira kako, što on vidi kao mogućnost da ispita slučaj.
Dani
i noći teku, danju radi, bira još noviji auto sa kojim će
proslaviti unapređenje i iz prikrajka ispituje šta se dogodilo sa
njegovom ženom. Posećuje njenu i svoju familiju, sve se praveći da
je sve u redu i pod kontrolom i kad se ukaže zgodna prilika uhodi
pomenutu misterioznu, sada otrežnjenu strankinju. Noću manično
džogira ili ide u provod, ali mu kočnice samokontrole sve više i
više popuštaju, a cela situacija ostavlja sve više traga na njemu.
Ako
nešto važi za srpsko društvo danas, a primenjivo je u većoj ili
manjoj meri na celu bivšu Jugoslaviju, to je iluzija da je sve
normalno, u redu i pod kontrolom, da se to dešava i drugde i
drugima, pa ne treba od toga praviti paniku. Ovo svojstveno zabijanje
glave u pesak nije prisutno samo kod takozvanih tranzicionih
gubitnika (koje gledamo u nekim drugim filmovima) sluđenih medijima
i propagandom, već i u višim slojevima društva, od srednje klase i
intelektualaca koji se zatvaraju u svoje kružoke i odlaze u
unutrašnju imigraciju, pa do onih još imućnijih koji još više
putuju i dobro znaju kakva pravila gde važe i kakvi štosevi gde
prolaze. Ti ljudi su u svojim formativnim godinama preživeli
nacionalizam, Slobu i ratove, dočekali promene koje nisu promenile
suštinu stvari, samo su donele više konkurencije i pritiska, i bili
njima razočarani, pa sada insistiraju na tome da ne mogu više da
čekaju i da bi uzeli ono što misle da im pripada, pa kako god. U
tom smislu je ključan lik strankinje koja dolazi iz drugog sistema,
ali očito poznaje i balkanski i koja je u stanju prozreti sitne
blefove kojih nisu svesni ni oni koji ih izvode.
Većina
filma je na plećima glavnog glumca, Miloša Timotijevića kojeg
prilično retko vidimo u domaćim filmovima. Nakon nekoliko epizodnih
uloga po domaćim filmovima i televiziji, on se uglavnom pojavljuje u
koprodukcijama i stranim produkcijama koje sve više dolaze na
lokacije u Srbiju. Zablistao je u Ničijem detetu, a Vlažnost
će mu možda otvoriti vrata za još glavnih uloga. Muževan i na
rubu agresije, slika i prilika novih beogradskih “yuppie”-ja,
Timotijević ima prisustvo na ekranu bez kojeg nije moguće zamisliti
film.
Slično
važi i za Tamaru Krcunović, takođe češće prisutnu u stranim
produkcijama nego u domaćem filmu, u retkim scenama u kojima se
pojavljuje, ali u Vlažnosti je zapravo ključno njeno
odsustvo koje ne bi bilo toliko efektno da ga nije izgradila
prisustvom na početku filma. Mina nije “trophy wife”, sponzoruša
i tikva bez korena koja se udala za Petrov novac ili karijeru, nego
žena sa integritetom, željama, težnjama i stavovima koje krije iza
hladnog izraza lica i pogleda u prazno. Mina je žena oko koje bi se
inteligentan i sposoban čovek, sjeban da toga nije svestan, poput
Petra koji se isključivo dokazuje novcem i statusnim simbolima
zabrinuo i koja je sposobna da ga planski drži u šahu. Svojom
hladnom harizmom Tamara Krcunović to postiže bez po muke.
Nikola
Ljuca vrlo vešto režira i uspeva da od sve samih svakodnevnih
radnji zbog kojih se obično kaže da se u filmu ništa ne dešava
napravi atmosferu trilera savršeno pojačavajući tempo i dinamiku i
ubacujući pokoji citat nekog od svojih uzora. Nekoliko kadrova
kojima citira Lynchov Lost Highway možda nisu neophodni, ali
su zgodan dodatak. Istini za volju, na par mesta će napraviti poneku
početničku grešku (tipa odvrnuti muziku gde joj mesto nije), ali
to su sve stvari koje se mogu pripisati relativnom neiskustvu.
Jednako
tako, i scenario koji je Ljuca napisao zajedno sa Stašom Bajac je
solidan i uglavnom beži od nepotrebnog objašnjavanja i banalizacije
poente. Ipak, ima i takvih momenata, ceo pod-zaplet sa Petrovom
sestrom Bojanom (Katarina Marković) i njenim mužem, te sam koncept
njenog lika plitke žene koja blatantno govori ono što pripadnici
njene klase možda tiho misle, odaje neiskustvo scenarističkog
dvojca i potrebu za poentiranjem po svaku cenu, a to je nešto što
nazivamo teškom rukom. Srećom, tih momenata je malo i ne kvare
mnogo utisak o celokupnom filmu. Istini za volju, postojalo je zgodno
mesto na kojem bi Vlažnost mogla da se završi efektnije,
samim tim da za nijansu kraće traje. Međutim ni ova autorska odluka
nije loša sama po sebi, išlo se na još jednu, ovog puta manje
banalnu poentu i na ne baš neophodno, ali solidno izvedeno hvatanje
svih konaca sa zapletom i likovima.
Vlažnost
je film koji vredi gledati. Njegovi nedostaci su sitni i
zanemarljivi, a film je u suštini puno više od obećavajućeg
debija, to je film autora koji već sada ima šta da kaže i zna
kako, koji je sposoban da bez banalizacije prenese poentu i da to
učini sa stilom, gradeći atmosferu i pazeći na detalje. Regionalno
gledano, Vlažnost je preko potrebna novina koja nas
približava evropskim i svetskim filmskim tokovima. Globalno, u
pitanju je film koji bi mogao da ima distribuciju u svakom arthouse
bioskopu i koji bi se nalazio u gornjoj kvalitativnoj polovini u
redovnoj selekciji na svakom festivalu.
No comments:
Post a Comment