kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
William Brent Bell
scenario:
Stacey Menear
uloge:
Lauren Cohan, Rupert Evans, James Russell, Ben Robson, Jim Norton,
Diana Hardcastle
Tri
su klišea koje scenarista-debitant Stacey Menear i reditelj William
Brent Bell (autor poprilično bezveznih hororaca Stay Alive i The
Devil Inside) koriste kao tačke oslonca za svoj horor-triler uradak
imena The Boy. Prvi je jeziva kuća na osami. Drugi je devojka koja
bežeći od svoje prošlosti u toj kući prihvata posao dadilje.
Treći je sam subjekt dadiljanja, naslovni jezivi dečak. Preciznije,
kuća je zapravo dvorac, i to u Engleskoj, viktorijanski, razume se,
a dečak je zapravo lutka u prirodnoj veličini.
Devojka
je Amerikanka Greta Evans (Cohan) i saznaćemo zašto tako očajnički
beži od prošlosti, mada to neće naročito uticati na njenu
situaciju. Posao dadilje se čini dovoljno jednostavnim i lepo je
plaćen, a to što je kuća jeziva, što su njeni prozori hermetički
zatvoreni, što nema interneta i signala za mobitel – šta sad,
niko nije savršen. Vlasnici kuće su stariji bračni par (Norton,
Hardcastle) i posle mnogo godina idu na odmor, ostavljajući Greti
precizne upute i zaduženja vezana za kućni red i dečakove
aktivnosti. Njen jedini kontakt sa spoljnim svetom je Malcom (Evans)
vlasnik lokalne radnje i dostavljač, jedan od retkih kojima vlasnici
kuće veruju. On će joj objasniti pozadinu lutke: njihov pravi sin
je poginuo u požaru na svoj osmi rođendan, a lutka i dnevne
aktivnosti s njom su im mehanizam nošenja sa bolom.
Greta
će, logično, zanemariti popis zaduženja i lutku tretirati, pa, kao
lutku, odložiti je u kut i nastaviti da dangubi. Uslediće čudne
stvari, lutka će se samoinicijativno pomerati, njoj će nestajati
sitnice, odeća i obuća bez ikakvog objašnjenja, a jednu noć će
čak provesti na tavanu. Da li je ona zaista sama u kući? Je li
lutka zapravo živa? Ili su u pitanju duhovi? Ako su duhovi, šta
žele od nje i kakve su im namere? Ili to ona zapravo gubi razum?
Postavka
je jasna da ne može biti jasnija, a verzirani gledalac horora i
misterija će sa dobrom dozom sigurnosti pretpostaviti šta će se
dalje dešavati i biće uglavnom u pravu. Vidimo da se Bell fura na
atmosferu, ali da mora ubaciti neke “jump scare” momente kako bi
razbio očekivani ritam, možemo ih osetiti i nagovestiti dovoljno
unapred. Glede atmosfere, The Boy solidno stoji, u kombinaciji sa
sasvim solidno odabranim glumcima uglavnom sa televizije i prilično
dobrom i pažljivo osmišljenom scenografijom, ali, budimo iskreni,
William Brent Bell nije Guillermo del Torro da bi uspeo da nam proda
“gothic” u trajanju celovečernjeg filma. Na samom početku imamo
i naznake meta-humora i referencu na Stephena Kinga kada Malcom
“pogađa” motive Gretinog javljanja na posao, ali ni Menear ni
Bell nemaju hrabrosti da krenu tim samosvesnim tokom. Pa čak je i
rasplet u cilju “hvatanja konaca” istovremeno neočekivan,
konvencionalan, šlampav i priglup, ali gledaocima pruža elementarno
zadovoljenje što se tiče radoznalosti.
Kamen
spoticanja je, dakle, scenario i on je po većini pitanja
katastrofalan. Iako se Menear trudi da nam obajsni sve što nas
zanima, upadljive nelogičnosti izbijaju na površinu. Kako je Greta
uopšte saznala za posao kad njeni poslodavci izgledaju kao da nisu
čuli ni za televiziju, kamo li za internet? Zašto i kako oni veruju
Malcomu i gde su u toj priči ostali meštani? Mislim, svima je
ponekad potreban majstor, a inkasanti za struju i vodu dolaze i
nepozvani. Kako Gretu njena prošlost sustiže tu, na kraju sveta,
gde i pošta dolazi isključivo posredstvom Malcoma? Prosto, previše
je tih sitno iritantnih pitanja, pa The Boy deluje kao potpuno
slučajan film.
Na
jednu stvar se pazilo, kako u scenariju, tako i dalje u produkciji. U
pitanju je ekonomska komponenta. The Boy je film sa jednom lokacijom,
zamkom i okolicom, i to u Kanadi koja sasvim solidno glumi Englesku,
te sa vrlo malim brojem likova od kojih samo dvoje, možda troje
imaju konkretne glumačke zadatke. Tako je skromni budžet mogao
pokriti i scenografiju i nešto efekata tako da se filmu ne može
zalepiti etiketa jeftinog smeća. Producenti iz Amerike, Kanade i
Kine su pravilno tempirali i termin prikazivanja na američkom
tržištu (zima), pa je The Boy zaradio petostruko preko svog
budžeta. Postoji šansa da dobijemo nastavak, ali, ako mene pitate,
toga se više plašim nego što ga iščekujem.
No comments:
Post a Comment