2015.
režija:
Alfonso Poyart
scenario:
Sean Bailey, Ted Griffin
uloge:
Anthony Hopkins, Colin Farrell, Jeffrey Dean Morgan, Abbie Cornish
Sećate
li se one potpisne replike iz kultnog trash-akcionog filma Demolition
Man (1993) koja bi u prevodu glasila: “Pošalji manijaka da
uhvati manijaka”. U slučaju Solace bi to bilo: “Pošalji
vidovnjaka da uhvati vidovnjaka”. Princip je sličan, ili se
manijače ili se vidovnjače međusobno, ono prvo je solidna osnova
za akciju, ovo drugo se može ugurati u žanr psiho-trilera,
natprirodne misterije i u kalup “serial killer flicka”, što su
autori i uradili.
Dakle,
Anthony Hopkins igra ostarelog vidovnjaka iliti medium po imenu John
Clancy koji je nekada radio sa federalcima. Njega iz njegove
staračke, pasivno-agresivne nadrkanosti diže stari prijatelj, agent
FBI-ja Joe Merriwether (Morgan) suočen sa najbizarnijim slučajem
ikada. Naime, serijski ubica ubija već umiruće pacijente držeći
to za milosrđe i utehu koja stoji i u naslovu filma. Štos je u tome
što je i ubica Charles Ambrose (Farrell) vidovnjak, i to po svemu
sudeći “jači” od onog koji ga lovi, što sukob čini
interesantnijem. Naravno, tu je i Merriwetherova partnerka Katherine
Cowels (Cornish), inače psihopatolog po obrazovanju, koja figurira
kao skeptik, odnosno Scully za Clancyjevog Muldera.
Reference
tu ne prestaju, zapravo tek počinju: filmovi o serijskim ubicama su
toliko potrošeni da uglavnom mogu živeti samo od stare slave i
referenci na bolje i uspešnije naslove koji su punili blagajne 90-ih
godina, a koji su danas uglavnom loše ostarili. Kružila je pomalo
bizarna priča da je Solace svoj razvoj započeo kao nastavak
na Fincherov Se7en (1995), pa se od te ideje odustalo u jednoj
od faza prerađivanja i dorađivanja scenarija. U konačnoj verziji,
Solace sa Se7en nema niti jasnih dodirnih tačaka osim
par “naklona”.
Međutim,
prisustvo Anthonija Hopkinsa više ukazuje na The Silence of The
Lambs (1991), a Katherine, mlađa i zelenija od ostalih, može
biti varijacija na temu Clarice Starling. Samo prisustvo glumca, da
ne pominjemo njegov angažman na promociji filma je dovoljno jasna
asocijacija, a Hopkins zapravo “mesečari” i igra za nijansu
utišanu i od zla očišćenu varijaciju na temu Hannibala Lectera,
samouvereno i sigurno, pa zbog toga ne-loše, ali nameće se pitanje
jesu li autori mogli smisliti nešto originalnije od toga.
Solace
je bio i ostao nesrećan projekat od početka do kraja. Scenario je
napisan još 90-ih ili najkasnije ranih 2000-ih, prošao kroz brojne
preinake. Za snimanje su sredstva zbirana sa svih strana bez jasne
finansijske konstrukcije, od kreativnog tima jedino značajno ime je
ko-scenarista Griffin (Ocean's Eleven) dok je Bailey uglavnom
producent koji je u međuvremenu postao bitna njuška u Disneyu, a
reditelj Alfonso Poyart iza sebe ima samo jedan brazilski akcić Two
Rabbits (2010) dosta oslonjen na efekte, pa u Solace
žrtvuje atmosferu radi poprilično nepregledne akcije. Čak ni već
snimljen, Solace se nije dobro proveo u distribuciji, odnosno
nije našao kanal, firma koja je imala prava je u međuvremenu
bankrotirala, pa je film proveo tri godine u bunkeru, da bi konačno
prošle jeseni bio prikazan u Evropi, a u Americi se očekuje ove
jeseni. Mislim da sam već nekoliko puta pisao ovde na blogu da
odlaganje distribucije nikada nije dobar znak.
U
konačnici, šta da kažem? Da li je zabavan? Možda elementarno.
Vredi li ga gledati? Jedino ako ste gutač filmova o serijskim
ubicama sa ili bez natprirodnih moći kao što sam ja bio kao klinac
90-ih. Ali tada nisam samo ja bio drugačiji, odnosno mlađi, nego je
paradigma u filmu bila takođe.
No comments:
Post a Comment