2015.
režija:
Blaž Završnik
scenario:
Dimitrije Vojnov, Danilo Bećković, Blaž Završnik, Andrej Zupanec
uloge:
Dario Nožič Serini, Jan Gerl Korenc, Špela Colja, Katja Škofič,
Andrej Nahtigal, Ana Dolinar, Lena Capuder, Petra Robek
Trakavica
od Dobu nevinosti, nikad realizovanom filmu Danila Bećkovića
po scenariju Dimitrija Vojnova se završila tako što je projekat
koji je trebalo da trasira put novog srpskog repertoarskog filma
prenesen u Sloveniju i preimenovan. Autori su na svom blogu povukli
paralelu između novog srpskog repertoarskog filma i Crnog Talasa u
smislu uslova sistemske podrške. U oba slučaja, ta podrška je bila
deklarativna, ako je uopšte i bilo. I u oba slučaja nešto od onoga
što nije smelo ili moglo biti snimljeno u Srbiji, bilo je snimljeno
u Sloveniji. Radi li se tu o bauku političkih sloboda ili
komercijalnog filma, nebitno je.
Bilo
kako bilo, film je jesenas imao premijeru u Sloveniji, a nedavno i na
Festu, i to u okviru Plazma Festića, programa za decu i mlade. Kako
izbegavam da se bavim moralnom podobnošću, neću ulaziti u to je li
sadržaj ovog filma primeren baš za decu i mlade i koliko će im
dobro doći u rešavanju svakodnevnih briga. Jedino što mi nije
jasno je: čemu cela ta frka sa konkursima, kampanjama, finansiranjem
i stopiranjem projekta? Možda je dosta toga izgubljeno u prevodu,
što između različitih “ruku” scenarija, što u
rekontekstualizaciji za prilike u Sloveniji, ali Julija in alfa
Romeo je film u kojem nema ničeg spornog, pa čak ni
provokativnog. Čak ni u originalnom scenariju pretpostavljenog
okretanja žanrovskih obrazaca glede momaka i cura, nevinosti i
saletanja.
Naš
junak je Tilen (Nožič Serini), tajkunski sin koji je obećao
vernost atraktivnoj Leni (Capuder) dok je ona odsutna. Njemu su
počela da se dešavaju sranja u životu, prvo mu je umrla majka, pa
mu se otac (Nahtigal) ponovo oženio dosta mlađom ženom (Dolinar),
da bi na koncu umro pod sumnjivim okolnostima, ali to na njega malo
utiče. Nije mu prioritet ni to što se otac (dobro jutro!) obogatio
na ne baš sasvim legalan način. Njega ne muči čak ni to što mu
je najbolji prijatelj Željko (Gerl Korenc) karikaturalno gadan lik,
moguće sociopata u razvoju. (Znate one likove koji ne samo da vam
upadaju u kuću i ostavljaju pustoš u frižideru, nego vam navuku
virus na kompjuter usled gledanja pornografije o kojoj imaju
enciklopedijsko znanje, da ne govorimo o virenju u žensku
svlačionicu – e, pa, Željko je takav.)
Ne,
Tilen je počeo da se zaljubljuje u Saru (Colja), dežurnu štreberku
u školi, inače svoju komšinicu iz starog kraja i perioda pre
tajkunskog statusa u životu. A Sara je štreberka sa kosom vezanom u
konjski rep, fiksnom protezom i naočarima “preko socijalnog”,
znate takve curice koje mogu postati top ženske samo da raspuste
kosu, skinu protezu i nabave sočiva. A bilo kakvo petljanje sa Sarom
mu može ugroziti status u školi. On je ipak frajer koji se u školu
fura oldtimer kabrioletom (otud Alfa u priči, ne znam samo kojom je
pravopisnom magijom veliko slovo pretvoreno u malo), njemu su imidž
i status sve.
Znamo
kako ide sa tinejdžerskim mukama, par epizodica sa komičnim
“sidekickom”, par blamantnih trenutaka, ulasci u slow-motionu,
slatkaste animacijice za ovo ili za ono, i na kraju izjava ljubavi,
najbolje kroz pesmu. Štos kod ovakvih filmova je formula i ništa
drugo, sve dok je u skladu sa tim pisano, režirano i odglumljeno,
što u principu stoji. Fora je, međutim, u jednom drugom gubljenju u
prevodu.
Nije
tu reč o razlikama između Srbije i Slovenije, pa čak ni u
prekrajanju scenarija glede na to. Ovde je jedna druga dihotomija
primetnija: likovi, situacije i objekti u filmu imaju smisla samo u
nekom hollywoodskom, fantasy-američkom kontekstu, gde viđamo kuće
sa bazenima i klinačke lude žurke sa sve skupim, iznajmljenim
ozvučenjem i jebenom binom u njihovim dvorištoma. Sve je premoderno
i groteskno bogataški deluje, čak i škola u koju naši junaci idu.
To naprosto bode oči u evropskom kontekstu i tu ne govorim samo o
bivšoj Jugoslaviji (gde “lifestyle” i mentalitetski pripada i
Slovenija), nego o Evropi generalno.
Zato
i likovi deluju tako, plastično, pozajmljeno iz nekog drugog sveta.
I u konačnici nas nije briga za njih ili nas, još gore, nerviraju
samim svojim postojanjem. Koga zapravo briga za ljubavne jade
tajkunskog sina koji se nikad nije krpio s ekipom za flašu vina i
paklu pljuga u nekom parku? Njegovi problemi deluju nam trivijalno.
Onim ozbiljnijim se film vrlo malo bavi.
Opet
nije to loše i ne stoji mu loše nezreli humor koji je za moj ukus
potopio Malog Buda, ipak je ovo teen film u kojem seksualne
frustracije igraju bitnu ulogu. Film upeglano izgleda zbog onih
silnih filtera, ima nekakav ritam i pratljiv je barem onoliko koliko
je nepamtljiv. Negde drugde, ovakvi se filmovi, za nijansu bolje ili
lošije izvedeni, štancaju u tri smene, za kablovsku televiziju, VOD
servise ili zasipanje kino-repertoara negde oko Valentinova. I oko
toga se svakako ne diže tolika frka.
Možda
je bolje da se okanemo repertoarskog filma (nisam siguran da znam šta
kovači te sintagme pod njom podrazumevaju) i da počnemo da
razmišljamo o filmu. Da ga osmišljamo, pišemo i radimo da bude
dobar, nov i po nečemu pamtljiv, pa neka bude repertoarski,
populistički, komercijalni, festivalski ili kakav god. Sve te
revolucije i “borbe za...” završe kako završe, ne samo u filmu.
No comments:
Post a Comment