2016.
režija:
Dylan Kidd
scenario:
Kyle Pennekamp, Scott Turpel
uloge:
Miles Teller, Anna Kendrick, Alison Brie, Bryan Cranston, Marcia Gay
Harden, Greg Germann, Nicholas Braun, John C. McGinley, Jorge Garcia,
Brandon T. Jackson, Bruce Davison
Kada
film nakon produkcije završi u bunkeru, to u principu nije dobra
vest. Na stranu sudbine takvih filmova u totalitarnim režimima, u
demokratičnom, kapitalistički orijentiranom Hollywoodu to u
principu govori o filmu, a ne o sistemu. Istina, i tamo film ponekad
padne žrtvom nerešenih odnosa po pitanju autorskih prava,
zapinjanja u post-produkciji, nespretno složene finansijske
konstrukcije ili neispoštovanih ugovora o distribuciji, ali istina
je često vrlo jednostavna: filmovi čija se distribucija odlaže su
najčešće upitnog kvaliteta.
Priča
o Get a Job je upravo takva. Film je sniman 2012. godine i u
nekoj ladici je proveo bezmalo 4 godine, da bi ovog proleća imao
vrlo limitiranu distribuciju i vrlo brzo bio preseljen na VOD
platforme. Tada kada je sniman je, što se glumačke postave tiče,
pokupio priličnu količinu manje eksponiranih talenata. Bilo je to
pre The Spectacular Now i Whiplash koji su svetlo
reflektora uperili ka Milesu Telleru i pre Pitch Perfect koji
je od Anne Kendrick stvorio poslednju autentičnu zvezdu mjuzikla
(iako je glumica i pre i posle toga pokazivala svestranost, naročito
u indie filmovima). Alison Brie i Bryan Cranston su u to doba bili
još uvek prevashodno televizijski glumci, John C. McGinley je ispao
iz fokusa Hollywooda i pristao na televiziji, a jedino je Marcia Gay
Harden imala stabilnu, iako svaštarsku, filmsku karijeru.
Get
a Job u smislu svoje sadržine ne ide mnogo dalje od naslova: u
njemu tzv. “milenijalci” traže svoje mesto pod Suncem nakon
završenih studija. Vreme je, što se Amerike tiče, tek blago
post-krizno, posao je nekome fetiš, a nekome misaona imenica, a prvi
pravi, ozbiljan posao čini se kao misija nemoguće za generaciju
mladića i devojaka koji su, kako film insistira, odgajani sa stavom
da su posebni bez ikakvog razloga.
Naš
protagonista i fokalna tačka je Will (Teller) i on, bez nekog
upotrebljivog talenta traži svoj prvi posao. Živi u cimerskom
aranžmanu sa jednako blesavim drugarima i sa njima veći deo vremena
provodi u duvanju i igranju kompjuterskih igrica. Pored toga, viđa
se sa Gillian (Kendrick) za koju se čini da je na putu da ostvari
karijeru, ali se njena ozbiljnost više doima kao maska, nego kao
spoznaja. Sad, kako je Will na putu da nađe svoj prvi posao, tako je
njegov otac Roger (Cranston) ostao bez svog jedinog na kojem je
proveo poslednjih 30 godina. Kako će se različiti senzibiliteti i
različite generacije snaći u tim okolnostima?
Što
se Willa tiče, on će imati sreće da nakon nekoliko neuspešnih
epizodica na blef (talenat za snimanje klipova i folerski samouvereni
nastup) upadne u HR kompaniju koja se bavi izradom video-prezentacija
poslovnjacima i stručnjacima koji traže (bolji) posao. Tamo će ga
dočekati tim različitih korporativnih njuški (Germann, Davison, na
bizarnu ulogu uludo potrošena Alison Brie) predvođen nemilosrdnom
šeficom Katherine (Gay Harden). U firmi, naravno, od njega traže da
radi u uštogljenom i možda prevaziđenom standardu, ali istovremeno
mu druga, mnogo manje ozbiljna start-up firma nudi mesto direktora
marketinga i više kreativne slobode. Njegovo pitanje je kojem se
privoleti carstvu, naročito kada Gillianina karijera nije tako
sigurna kao što je to ona predstavljala...
Što
se ostalih tiče, njihove priče su tipskije. Jedan od cimera je
počeo da radi za finansijsku kuću prvo kao potrčko, a onda i kao
diler, što verovatno služi kao ironijski pogled na korporativnu
kulturu, naročito ako uzmemo u obzir da mu je šef John C. McGinley
u svojoj tipičnoj alfa-mužjačkoj roli. Drugi je programer koji
juri “start-up” kapital za svoju aplikaciju za praćenje ljudi
preko mobilnog telefona. Treći i najprofiliraniji (Braun) je
karijerni pušač trave koji slučajno dobija posao školskog
učitelja i košarkaškog trenera i u procesu otkriva važne životne
istine. I otac isto ima svoj “sub-plot” u kojem prestaje biti
dinosaurus kojeg je pregazilo vreme i pokušava da se probije
direktno do šefa koji će ga zaposliti na radno mesto iz snova.
Istini
za volju, Get a Job ima svojih momenata. Na vizuelnom planu
nije posebno intrigantan, ali je sasvim pristojan. Tempo, jednom kada
ga uhvati, ostaje stabilan i režija je školska i uglavnom
neupadljiva, manje više posvećena izvlačenju maksimuma od glumaca.
Za njih se redom vidi da imaju nesuđene količine talenta, ali i da
su ograničeni šturo i loše napisanim likovima. Za većinu njih je
teško naći i smisao u filmu i nekakvo uporište u realnosti.
Tako
se Alison Brie, kao najupadljiviji primer, potrudila da od svog lika
napravi nešto smisleno, ali joj to nije uspelo, ne njenom krivicom.
Marcia Gay Harden se uzda u lagano preglumljivanje i karikaturalnost.
Neki drugi, poput Bryana Cranstona, Johna C. McGinleya i Anne
Kendrick se oslanjaju na tip lika koji su ranije igrali i sa solidnim
uspehom uspevaju to da rekreiraju, a Milesu Telleru u pomoć stiže
sasvim solidna glumačka intuicija.
Problem
je, dakle, u scenariju. Što se dijaloga tiče, čini se da su oni
pisani tako da se iz svake pojedine scene izvuče nešto ciljano. To
zavisi od tona scene, komične upadljivo idu na jeftine smehove, dok
nas dramske zasipaju sa “važnim” i “mudrim” one-linerima, a
dijalog sve u svemu deluje drveno, što i ne treba da čudi pošto su
obojica scenarista početnici, za pretpostaviti je čak i amateri.
Nije
samo dijalog problematičan, koliko tu do izražaja dolaze druge,
kapitalne stvari kao što su ton i struktura. Što se tona tiče,
film ostaje na pola puta između komedije i drame, a čak ne uspeva
ni da zauzme stav prema svojim likovima, nego ih od scene do scene
ismeva ili bodri i nalazi simpatije za njih. Polovičnost i
nedokuvanost je najveći problem u strukturi koja je ovde naprosto
bizarna. Imamo glavnog lika i to štima, on je nosilac. Kolege sa
posla se podrazumevaju, otac i devojka su očekivani dodatak. Problem
je sa cimerima: njima se posvećuje suviše vremena da bi bili tek
neki koloritni epizodisti i oni imaju svoje pod-zaplete, ali ih se ne
razvija dovoljno da bi se mogli nazvati ravnopravnim likovima, a
takođe se na njihovim pričama osim nekoliko najlakših poena i
zaključaka ne dobija baš ništa.
Čini
se nekako da bi Get a Job bolji utisak ostavio da je razrađen
malo više i pretvoren u sitcom. Mislim, kuća je tu, glavni lik,
njegova klika, devojka, otac... Takva je i dramaturgija većine
pojedinih scena, posebno komičnih koje idu na lagane štoseve i
njihovo nizanje. Čak je razumno pretpostaviti da je film u
originalnom “cutu” bio duži, možda čak negde oko dva sata, ali
da je u montaži barem četvrtina materijala isečena i to prilično
grubo, kao da se nije pazilo na to kakve će rupe posle tog postupka
nastati. Rezultat je prilično loš, ali šta smo očekivali od filma
koji su upravo izvukli iz naftalina?
No comments:
Post a Comment