2015.
režija:
Can Evrenol
scenario:
Can Evrenol, Ogulcan Erey Akay, Cem Ozuduru, Ercin Sadikoglu
uloge:
Gorkem Kasal, Ergun Kuyucu, Muharrem Bayrak, Mehmet Fatih Dogkoz,
Sabahattin Yakut, Mehmet Cerrakoglu
Baskin
dolazi sa festivalskim “hypeom” kao nešto novo, nediđeno i
brutalno, a pritom egzotično. Taj “hype” ne dolazi toliko od
regularnih festivalskih medija i kritičkih portala koliko od
usmerene horor štampe, što je zanimljivo. Mislim, valjda su oni u
domenu horora svoji na svome i poznaju ga bolje od kritičara opšte
prakse, klasičnih festivalaca i telegrafskih medija.
Razloga
za ovako neumereno oduševljenje je najmanje dva i u principu se vrte
oko zemlje porekla. Prvo, horora i uopšte žanrovskih filmova iz
Turske nema puno čak ni po festivalima. I samo poreklo žanrovskog
filma u Turskoj je čisti trash i to one najgore, reproduktivne
vrste: počeci toga su turske “prerade” američkih hitova poput
Star Wars i Supermana sa mizernim sredstvima i užasnim
produkcijskim vrednostima. Ti počeci su sjajno obrađeno u
dokumentarcu Remake Remix Ripoff (2014). Naravno, turska
žanrovska kinematografija se od tada sofisticirala pre svega
produkcijski, ali to ne znači da se u potpunosti oslobodila uhodanih
američkih kalupa.
Baskin
nije takav film i drugi razlog visokih očekivanja (i kasnijih
projekcija) je egzotika koja prati žanrovske filmove iz
kinematografija od kojih to nismo navikli. Kada je horor u pitanju,
ne-zapadni filmovi automatski imaju nekakav “wild factor”. Treći
razlog je već uspešna festivalska putanja istoimenog
kratkometražnog filma iz 2013. godine od istog reditelja koji je već
privukao pažnju festivalske horor publike.
Premisa
kratkometražnog i dugometražnog filma je u osnovi ista: grupa
policajaca se javlja na poziv za pojačanje na nekoj sumornoj i
strašnoj lokaciji i tamo zatiče pakao, crnu misu, demone i brutalna
sranja počinju da se dešavaju. Dok je to sasvim dovoljno priče (uz
poneki “plot twist” koji neću otkrivati) za film od 11 minuta,
onaj celovečernji je morao biti produžen.
Naravno,
opet imamo pandure, njih petoricu iz nekakve interventne ili nečeg
takvog, ali ih upoznajemo u kafani. Meso na roštilju polako cvrči i
nabija tenziju, a oni razmenjuju svoje mužjačke i pandurske priče.
Fudbal, kladionica, karanje, kurve (odnosno životinje, jer očito
tako većina turskih muškaraca gubi nevinost) i sve u tom điru.
Jedan od njih je bahat, pa zbog nesporazuma izbije tuča sa konobarom
u kafani i čini se da je ludilo preuzelo i sranje izbilo. Panduri se
ipak udaljavaju, zezaju vozača da se usrao od nečega, javljaju se
na pomenuti poziv, nalaze mističnu lokaciju (napuštena pandurska
stanica iz otomanskog doba), usput naleću na čoveka na cesti i
susreću se sa nekim ludim ciganima koji love žabe, a na kraju
dospevaju do zgrade i sve po redu: pakao, demoni, nakaze, satanisti,
orgije, krv i mast.
I
iskreno, krljačina koja je bila potpisna za kratki film ovde nekako
radi. Film je krvav i prljav dovoljno gadan na vizuelnom nivou i
strašan u implikacijama. Ne bih ga baš nazvao brutalnim, ali Can
Evrenol sasvim fino priprema strah, ne pribegava lakim “jump scare”
poenima, ali opet ne pokazuje ništa baš direktno. Za tu priliku ima
sasvim solidnog negativca potpisanog kao Otac kojeg su horor-fanovi
već nazvali turskim Pinheadom, a kojeg vrlo dobro igra
neprofesionalni glumac Mehmet Cerrakoglu. I to je zadovoljstvo koje
fan žanra može izvući iz Baskina.
Problem
je u pisanju. Ne samo što se vidi da je ovo razduženi kratki film,
nego što nema nikakvog konteksta da shvatimo zašto i čemu sve to.
Tarantinovski uvod i uopšte mehanika From Dusk till Dawn ne
radi najbolje, realistični uvod i fantastični nastavak se ne
sklapaju u jednu celinu, čak ni taj prelazak nije šokantan, a i
kako bi bio dvadeset godina kasnije. Moguće je da uvod služi samo
da nas senzibilizira ili makar upozna sa likovima, ali samo jedan od
njih, Arda (Kasal) ima ljudske osobine, dok su ostali ili karikature
policijske brutalnosti ili praznjikavi “drone” likovi koji
popunjavaju brojno stanje. U tom kontekstu i “plot twist” deluje
slučajno.
Ostaje
nam nepoznato zašto je ta zgrada i ceo taj komšiluk toliko “scary”
kada već o tome brbljaju na putu i zašto je bitno da je tu bila
pandurska stanica. Čak nemamo nikakvo objašnjenje za nakaze,
prikaze, demone, sataniste ili šta su već. Naprosto, filmu fali
konteksta.
Iako
ostaje u filmu neobjašnjeno, ispostavilo se kao solidan autorski
potez da negativci napadnu pandure, a neke standardnije horor-žrtve
(recimo, lakomislenu omladinu). Po svemu sudeći, bića iz pakla bi
napala koga god, ali eto, nekako su privabili muriju. Imajući u vidu
trenutno političko stanje u Turskoj, islamističku diktaturu niskog
intenziteta (ili kako bi to rekli katolibani u Poljskoj, “neliberalnu
demokratiju”) i sve učestalije i nasilnije proteste u kojima se
građanstvo sukobljava sa policijom, bioskopskoj publici (tamo kao i
svuda, sastavljenoj uglavnom od pristojnih ljudi) je očito
odgovaralo da makar i fiktivne pandure provuku kroz “torture porn”.
Baskin je, naravno, bio hit na domaćem terenu, čak solidna
blockbuster senzacija i takav uspeh je za svako poštovanje.
Šteta
da uz to nije ipak bolji film. Potencijala ima, Can Evrenol očito
zna da režira, ali niti on zna da piše, niti mu je omanja armija
scenarista nešto pomogla. Sa boljom i detaljnijom razradom ideje
Baskin bi bio film za preporuku. Ovako je samo prolazna zabava
za ljubitelje užasa. Jednom kad užas počne, naravno.
No comments:
Post a Comment