2016.
režija:
Tim Miller
scenario:
Rhett Reese, Paul Wernick (prema istoimenom Marvelovom stripu)
uloge:
Ryan Reynolds, Morena Baccarin, Ed Skrein, Karan Soni, T.J. Miller,
Stefan Kapičić (glas), Brianna Hildebrand, Jed Reese, Gina Carano,
Leslie Uggams, Stan Lee
Počeću
sa statistikom. Deadpool je sa svojim “otvaranjem” od
preko 100 miliona dolara oborio rekord u kategoriji filmova sa
cenzorskom oznakom R (mlađi od 17 godina ga mogu pogledati samo u
pratnji roditelja). Ne samo to, Deadpool je premijeru tempirao
oko Dana Zaljubljenih, što je čudan termin za filmove tog tipa i
budžeta. To je sezona romantičnih komedija, zaostataka Oscar-sezone
i slučajnog đubreta kojeg se studiji rešavaju ciljajući samce
kojima Oscar-filmovi idu na živce. I konačno, Deadpool je
super-herojski film, Marvelov štaviše, ali ni po cenzorskom
rejtingu, ni po tonu, a ni po ciljnoj grupi ne upada u kliše
Marvelovih filmova.
Moram
reći da nisam fan ni super-herojskih filmova, ni Marvela
partikularno. Imam problema sa franšizama i štamparijama novca i
smatram da sve to neumitno klizi u generičnost i servisiranje
fanova, pa od toga dobijam ospice u istom onom smislu kao što ih
dobijam od McDonald'sa. Opet, za poslovne poteze i jednih i drugih
gajim samo najdublje poštovanje: obe su velike korporacije, vodeće
u svom segmentu tržišta. Usuđujem se reći da, ako bi se Marvel
povukao iz Hollywooda i prešao na druge platforme, onda bi velike
produkcijske kuće komotno mogle ugasiti svoju osnovnu delatnost.
Hoću reći, jedan tako veliki, protočan i profitabilan sistem poput
Marvela ima mogućnosti za eksperimente i lagane zezalice, a
Deadpool je upravo to.
Neću
gnjaviti sa radnjom. Ko je gledao, gledao je. Ko nije, hoće svakako.
Deadpool je jedan od onih filmova koje svi pre ili kasnije
pogledaju. Nabrojaću samo njegove posebnosti. Naslovni anti-junak
(Reynolds) atipičan je za super-herojske filmove, logorejičan je,
sklon psovanju, svestan da je junak u filmu i na sve živo ima
komentar, često i referencu. Od samog glumca Reynoldsa, preko
događaja koje vidimo i Marvelovog univerzuma (za praćenje na
sreću nije potrebno ekstenzivno pred-znanje istog), pa do samog
procesa snimanja super-herojskih filmova u Hollywoodu i konkretnog
slučaja snimanja Deadpoola. On takođe često ruši četvrti
zid i govori direktno u publiku, što komični efekat samo pojačava.
Jedna
od čestih tema zezalica je samo snimanje i budžet. To počinje još
sa špicom gde su svaki glumac (lik) i zaposleni na snimanju
potpisani kodnim opisnim imenima poput “netalentovani lepotan”,
“zgodna ženska”, “britanski zlikovac”, “potpuno animirani
tip”, “preplaćeni kreten”, “govnari” i “pravi heroji”
(to se odnosi na scenariste). Budžet će se spominjati na nekoliko
mesta, naročito u svojstvu toga što ni pozitivci oko naslovnog
junaka, a ni negativci nisu prepoznatljivi i pamtljivi. Razlog za to
je iznenadno smanjivanje budžeta neposredno pre snimanja, što je
zahtevalo određene scenarističke preinake, a oni su ubacili još
komentara. Barem je dijalog besplatan, a Ryan Reynolds rado priča i
zapravo je simpatičan u svojoj ulozi.
Od
ostalih, Morena Baccarin, većini publike poznata sa televizije
(Homeland, Gotham), sasvim uverljivo igra junakovu
curu, jednako pričljivu i perverznu. Njih dvoje imaju dovoljno
hemije, naročito komičarske, pa se “one-lineri” pretvaraju u
simpatični ping-pong. Tu imamo još reoje “comic relief” likova,
šankera-manijaka (Miller), taksistu Indijca (Soni) i staru, slepu
crnkinju (Uggams), junakovu cimericu, koji svakako relaksiraju
situaciju kada se pojave, obično uoči ili netom posle akcione
scene. Od “pozitivaca” imamo još dva X-Mana, Colosusa (glas
Stefana Kapičića na tragu akcenta koji je proslavio Radeta
Šerbedžiju), prepunog “mudrih” saveta i Negasonic Teenage
Warhead (debitantkinja Brianna Hildebrand) sa pratećom pozom
“angsty” tinejdžerke. I negativac ima svoju pomoćnicu Angel
Dust koju igra Gina Carano čiji posao, hvala bogu, nije gluma nego
udaranje koje ovoj bivšoj MMA fajterki svakako bolje ide od glume
kojom pokušava da se bavi.
Reditelj
je debitant u celovečernjem formatu i zapravo dolazi iz sasvim
drugog miljea (vizualni efekti i to češće na video-igricama nego
na filmu). Stoga on ne uživa apsolutno poverenje studija, ali se
odlično snalazi i uspeva da napravi dinamičan, pratljiv i zabavan
film. Scenaristi su, pak, uhodana ekipa, a to što nisu pre radili sa
Marvelom nije presudno, ispaljujući foru za forom, od kojih su neke
sjajne, neke čisto solidne uz vrlo malo klasičnih promašaja,
nepogrešivo diktiraju ton filma i čine ga prepoznatljivim. Izbor da
se obrate nešto široj publici od tipično “marvelovske” hrabar
je i u ovom slučaju se isplatio.
Jasno,
Deadpool je zabavan film, ali ništa manje nismo očekivali.
Logorejičan i infantilan, idealan je kako za geekovsku publiku, tako
i za sve one željne klasičnog filmskog pičvajza. Međutim, jednom
kad taj omot humora, samosvesnog odnosa i zajebancije maknemo,
otkrićemo da je Deadpool u svojoj suštini jedan sasvim
običan super-herojski film, i to od predvidljive “Origins” vrste
(govori o tome kako je neko postao super-heroj), ni manje ni više od
toga. To je zapravo razočaravajuće jer od one silne anarhije i
revolucije koju Deadpool reklamira i simulira zapravo nema
ničega. Mi se možemo samo dobro zabaviti, a ekipa iz Marvela
sprema i nastavke. Moram priznati da sam blago zaintrigiran kako će
to na kraju ispasti i hoće studijske glavešine usrati jednu
potencijalno dobru šansu.
No comments:
Post a Comment