kritika originalno objavljena u časopisu Identitet
2015.
scenario
i režija: Jonas Carpignano
uloge:
Koudous Seihon, Alassane Sy, Pio Amato, Vincenzina Siciliano, Davide
Schipilliti, Norina Ventre
U
celoj ovoj poplavi rasprava oko izbeglica i migranata sa istoka, kao
da smo zaboravili da već dugi niz godina, nesmanjenim intenzitetom
nesrećni ljudi dolaze i sa juga. Možemo se složiti da je rat
strašna stvar i da ratno stanje direktno ugrožava osnovnu
egzistenciju ljudi, ali ne zaslužuju li i ekonomski migranti šansu
za pristojan život od svog rada? Ne polaze li i oni zbog toga na
duga putovanja puna opasnosti? Nisu li to radili i Evropljani, pre
možda nekih 100 godina, kada su išli u Ameriku i Australiju? Možemo
biti prinicipijelni humanisti, ali činjenično stanje je takođe
takvo da Evropa ni uz najbolju volju ne može prihvatiti sve te
nesrećne i izmučene ljude odjednom, bilo da beže od rata ili od
siromaštva u sopstvenoj zemlji. Isto tako, to što ne mogu svi
odjednom doći, ne znači da neće pokušati, jer je u konačnici
njihov život u pitanju. I eto nam krize.
Mediterranea
je film koji se bavi tom trenutno skrajnutim iz medija, ali itekako
aktivnom mediteranskom rutom po kojoj putuju izbeglice i migranti iz
Afrike. Jonas Carpignano se čini kao prava osoba da snimi takav
film, sin je Italijana i Afroamerikanke i svakako je upoznat sa
problemima rasizma u Italiji. Film je razvijen iz nagrađivanog
kratkometražnog filma A Chjana (2012) koji je svom autoru
doneo pristup radionicama (Sundance Lab) i fondovima. Istražujući
za potrebe filma, autor se upoznao sa Koudousom Seihonom koji mu je
postao neka vrsta vodiča, a ne samo glavni glumac.
Seihon
u Mediterranei reprizira ulogu Ayive, imigranta iz Burkine
Faso koji zajedno sa Abasom (Sy) i multinacionalnom grupom ljudi
polazi na put preko pustinje i mora ne bi li se domogao boljeg života
u Evropi. Njih dvojica su se namerili u Italiju, u grad Rosano na
jugu zemlje gde Ayiva ima strica. Na putu ih čekaju krijumčari i
banditi, olujno more i čamac bez kapetana, ali čini se da njihov
put nema alternativu. Ni u Italiji stvari nisu bajne, oni ne znaju
jezik i mogu dobiti samo turističku, tromesečnu vizu dok im za
trajniju varijantu treba stalni, prijavljeni posao, za šta im opet
treba gomila dokumenata koju oni nemaju, pa su osuđeni na ilegalne
poslove za siću i život u kampovima i pretrpanim kućama. Da ne
pominjemo da se tu radi o punom predrasuda ruralnom i siromašnom
jugu Italije i da domaće stanovništvo nije oduševljeno prilivom
pridošlica, iako su se njihovi stari, isto tako očajni i siromašni,
raseljavali preko pola sveta.
Hipotetički,
da ja emigriram iz Afrike u Evropu, sumnjam da bi mi krajnji cilj bio
Italija, a posebno Rosano, pa makar imao strica tamo. Išao bih negde
gde znam jezik i gde je ekonomska situacija takva da se može
pristojnije zaraditi čak i od ilegalnog nadničarenja. Zapravo, da
emigriram bilo odakle, sumnjam da bih išao u Rosano. Opet, nisam ni
pretpostavljao da će me put u EU odvesti do ruralnog severoistoka
Slovenije koji se još nije oporavio od deindustrijalizacije, pa sam
se tamo smestio i ne žalim se.
No
dobro, nazad na njih dvojicu. Situacija im je, očito, teška, a čak
i dobre strane, poput humanitarnog angažmana Mame Afrike (Ventre)
dolaze sa tipičnom evropskom i kršćanskom poputinom u vidu
pridike. Možeš dobiti tradicionalni obrok, ali za stolom moraš
skinuti kapu i jaknu, ma kako ti hladno bilo jer je takav red.
Njihovi mehanizmi borbe odnosno prihvatanja su različiti. Ayiva je
simpatičan, vredan i pomirljiv i nada se da će ga šef Rocco
(Schipilliti) zaposliti za stalno. Čak i da ima iskrenu volju da
tako nešto učini, to je nemoguće, što iz tržišnih, što iz
proceduralnih razloga. Abas je, sa druge strane, bundžija koji na
naznaku nepravde reaguje agresijom ili sabotažom. Razvoj situacije
vodi ka neredima koji su izbili u Rosanu 2010. godine i oni neće
zaobići ni naše junake.
Ovakav
materijal bi u nekoj hollywoodskoj obradi poslužio za
“inspirativnu”, srceparajuću melodramu, verovatno sa happy-endom
ili sa ultra-patetičnim tužnim krajem, ali Carpignano je odlučio
da igra na drugi efekat. Glumci su prirodni u svojim ulogama i sve
vreme ih prati kamera iz ruke, u njihovoj visini, što pojačava
realistički dojam. Fotografiju potpisuje Wyatt Garfield, poznat po
radu na vizuelno atraktivnom Beasts of the Southern Wild, a
reditelj istog filma Ben Zeitlin ovde potpisuje soundtrack.
Iako
je rasizam univerzalan problem, pošto je isti na primer u Americi i
u Italiji, Mediterranea ne igra na kartu široke, globalne
publike, nego ostaje pre svega arthouse film za treniraniju i
preciznije ciljanu publiku. To je odlično iz prostog razloga što
nema potrebe za kompromisima, objašnjavanjem jasnog i namigivanjem
poente. Mediterranea nije film jedne određene poruke, mada se
ona može bez problema iščitati, koliko film jednog iskustva,
partikularnog, ali potpuno primenjivog na opšte.
Nama
ostaje da se pitamo posle gledanja filma je li našim junacima sve to
vredelo. Čemu emigracija, ako te tamo gde ideš dočekuju sa
mržnjom, indiferentnošću ili patroniziranjem? Možda su za te
novce u svojoj zemlji mogli pokrenuti neki posao i poboljšati
egzistenciju. Kada bi, ne samo oni, nego svi emigranti doneli nešto
iskustva, ideja i malo novca, ne bi li te afričke zemlje krenule
napred? Je li zaista vredi izlagati se životnom riziku sa MP3
player, slušalice, kompjuter, mobilni telefon i ostale hi-tech
igračke? Ne budimo naivni, njima je pitanje emigracije i snalaženja
u Evropi često pitanje života i smrti i u tu svrhu im je siromašni
jug Italije primamljiv skoro jednako kao bogati sever zemlje. Iz
njihove perspektive često gladnih stomaka ni razlike između recimo
Belgije i Makedonije nisu tako drastične, što smo imali prilike
videti u belgijskom fudbalskom filmu Scouting for Zebras.
Vraćam
se na svoje migrantsko iskustvo, koje nije bilo ni tako intenzivno,
ni tako ilegalno, ni tako opasno kao njihovo. Otišao sam legalno,
bez ikakvog straha od deportacije, kao pripadnik srednje klase u
tamošnju srednju klasu i, što je još važnije, u relativno sličnu
kulturu. Naravno, nije sve isto i nedostaju mi neke stvari na koje
sam navikao, što je posledica razlika na relaciji grad – selo, ali
i posledica sitnih kulturnih razlika koje umeju postati iritantno
bitne. Nisam tamo gde sam sad ostvario neke impozantne uspehe, nemam
čak ni stalan posao, što je možda stvar mog umetničkog
senzibiliteta i snobovskih shvatanja o tome da niti je svaki posao za
mene, niti sam ja za svaki posao, ali i činjenice da tamo gde sam,
čak ni kad bih se više prilagodio tržišnim uslovima, svejedno
verovatno ne bih našao pristojan posao, kao što ga ne nalaze ni
moji susedi i drugari. Ali svejedno nemam nameru da se vraćam. To
naprosto nije opcija. Otići dalje, naučiti neki novi jezik i
upoznati drugačiju kulturu, možda, ali nazad nikako.
U
tom smislu mi, na jednom krajnje ličnom nivou, kraj filma nikako
nije seo i delovao mi je kao jedna folirantska, blazirana i
patronizirajuća izjava, floskula koju bi bio sposoban izjaviti samo
neko jako dobro situiran. Možda je to samo moj lični dojam, ali ne
dozvolite da vam takav kraj pokvari zahtevno, ali zato snažno
iskustvo koje Mediterranea ostavlja.
No comments:
Post a Comment