2015.
režija:
Spike Lee
scenario:
Spike Lee, Kevin Willmott (prema Aristofanovoj komediji Lysistrata)
uloge:
Teyonah Parris, Nick Cannon, Wesley Snipes, Angela Bassett, Samuel L.
Jackson, John Cusack, Jennifer Hudson, David Patrick Kelly, D.B.
Sweeney, Dave Chappelle, Steve Harris, Harry Lennix, Isiah Whitlock
Jr.
Za
razliku od svojih prethodnih kritika filmova koje potpisuje Spike
Lee, ovde neću smarati sa tim kako mi on ide na živce i kao javna
ličnost i kao autor. Razloga ne nedostaje, barem u domenu Spikea
Leeja kao javne ličnosti (ceo onaj pičvajz sa bojkotom Oscara, a
istovremenim primanjem kipića za životno delo je nešto ružno, ali
i potpuno karakteristično za Leeja), međutim Chi-Raq je
njegov najsvežiji, najradikalniji i najuspeliji film u dugom
vremenskom periodu. To opet ne znači da je Lee odustao od svojih
tipičnih političarenja, popovanja, govora kroz likove i
teatralnosti, pa ni od toga da mu filmovi deluju pretrpano i
haotično. Međutim, u Chi-Raq sve to na neki čudan način
funkcioniše skoro u potpunosti.
Odakle
da počnem kada je film toliko pretrpan da ide u toliko različitih
pravaca? Možda najbolje od naslova, sleng termina za Chicago,
kovanice sačinjene od imena tog nekada prosperitetnog grada koji se
suočava sa urbanim propadanjem i Iraka, zemlje u kojoj je samo smrt
siguran posao. Film počinje sa sličicom, mapom Sjedinjenih Država
u nacionalnim bojama (crveno, belo, plavo) koja je kolaž sačinjen
od komada oružja. Sledi naslovna muzička numeta koju izvodi
naslovni junak, igra ga rapper Nick Cannon, ali ga još ne vidimo u
kadru. U pitanju je minimalistički spot, sa tekstom koji ide preko
ekrana. Prilično radikalno, čak i za Leeja. Ako do kraja pesme
nismo ukapirali o čemu se radi, Lee će to podvući karticom na
kojoj piše da su obračuni bandi i pucnjave u Chicagu u poslednjih
15 godina odnele više američkih života nego ratovi u Iraku i
Afganistanu zajedno. Slede isečci iz vesti i crkvenih propovedi,
rasprava o dostupnosti oružja, NRA lobiju, policijskoj brutalnosti i
koliko je koga briga za čije živote.
Tipičan
Spike Lee, samo malo direktniji. Šta ako vam kažem da je Chi-Raq
zapravo mjuzikl koji ne samo da ima masovke sa plesanjem (nema
pevanja, rap muzika je u pitanju, tu se deklamuje), već i da likovi
svoje dijaloge izvode u rimi, skoro potpuno dosledno? Šta ako vam
kažem da je Chi-Raq zapravo rekontekstualizacija antičke
grčke, Aristofanove komedije Lysistrata u kojoj žene stupaju
u štrajk (uskraćuju muškarcima odnose) kako bi zaustavile rat?
Znači,
dodajte u miks i feminizam (jer rat je tako patrijarhalna stvar) i
vaginalnu manipulaciju i bitku polova. Kad smo već tu, dodajte i
muške i ženske horove, kao grupne likove sačinjene od slabo
diferenciranih pojedinačnih. Dodajte grčka imena, kako bandi
(Spartanci i Trojanci, razlikuju se po bojama kao Cripsi i Bloodsi),
tako i većine likova. Dodajte i naratora (Samuel L. Jackson u
kolekciji ekstravagantnih odela) koji nam objašnjava ono što smo
upravo videli, takođe u stihu. Chi-Raq onda postaje vrlo zabavna
zezalica sa izuzetno ozbiljnim, čak i besnim socijalno-političkim
pod-tonovima u čemu se Lee snalazi kao na domaćem terenu.
Spike
Lee nikada nije imao problema sa stilom i Chi-Raq je svakako
osebujan film, sa impozantnom, fluidnom fotografijom koju potpisuje
Matthew Libatique i koja na najbolji mogući način hvata
elaborirane, ambiciozno zamišljene scene, od masovnih do intimnih.
Za pohvalu je i originalna muzika Terenca Blancharda sačinjena od
songova u različitim stilovima “crnog zvuka”, od bluesa, soula i
gospela do modernog hip-hopa.
Izuzetan
je i izbor glumaca. Nick Cannon možda nije neki naročiti glumac,
ali od njega se to i ne traži, izgovaranje replika u stihu je ono
što on i inače radi za život. Wesley Snipes kao njegov nemezis
svakako ima profiliranijeg lika i postiže više, mada je lik određen
svojim imenom (i fizičkim hendikepom), kao i nedostatkom smisla za
humor po tom pitanju. Zato je Teyonah Parris apsolutno sjajna kao
Lysistrata, centralni lik i pokretač radnje.
Odlični
su i epizodisti. Od Isiah Whitlocka koji služi samo da ispali svoj
potpisni, najmasniji “sheeeeeet” ikada, preko vrhunskih, često
zanemarenih glumaca koji ovde imaju scenu ili dve, pa do izuzetno
koloritnih ostvarenja kao što je to slučaj sa ulogom obrazovane
aktivistkinje Helen koju perfektno tumači Angela Bassett ili sa
Jennifer Hudson u ulozi ožalošćene majke slučajno stradalog
deteta. Nagrada za najbolju epizodu ipak ide Johnu Cusacku koji je
igrajući belog, radikalnog, socijalno osveštenog sveštenika u
crnačkoj zajednici ostvario jednu od najživopisnijih uloga svoje
karijere, makar samo zbog onog govora.
Ono
što je jasno na prvi pogled u Chi-Raqu je da film varira u
tempu, a naročito u tonu. Teme kojima se bavi su ozbiljne i Spike
Lee od toga ne beži, on za to živi, pa od likova u filmu često
čujemo njegove stavove, direktno i bez uvijanja, ali često i bez
strukture i objašnjenja. Međutim, spajajući to sa komedijom i
mjuziklom, kao da ide na satirični efekat. To je potpuno legitimno,
setimo se samo filmova kao što su M.A.S.H. i Dr.
Strangelove (kojem je Lee spremio i posvetu u vidu lika apologeta
Konfederacije, generala King Konga kojeg igra David Patrick Kelly),
ali čini se da je Chi-Raq dosta efektniji kada probleme
adresira direktno, nego kada to čini kroz satiru. Lee uspeva da
priču o borbi polova, odnosno borbi žena za mir u svetu tako što
će muškarcima uskratiti seks, izvede u tom ključu, dok mu takav
tretman aktuelnih socijalnih i političkih tema kao što su nasilje,
oružje i rasizam ne ide skupa sa komedijom.
Osim
što je dosta neobičan i stoga zanimljiv film (a još uglavnom i
funkcioniše), Chi-Raq je zanimljiv i sa produkcijskog i
distribucijskog stanovišta. Svoj prethodni projekat Da Sweet
Blood of Jesus Lee je izveo sa skromnim sredstvima prikupljenim
preko Kickstartera. Ovde je imao ozbiljnijeg finansijera,
Amazon, kojem je to ujedno prvi prvi producirani film. Takav
aranžman je doveo do sukoba sa tradicionalnim sistemom, pa je film
propao u bioskopskoj distribuciji, ali je zato od prvog dana bio
dostupan na internetu. Ta nestandardnost je možda rezultirala i time
da ga je Akademija zanemarila u sezoni nagrada, što je šteta: uz
par nominacija u segmentima u kojima Chi-Raq nije ništa
lošiji od onih koji su nominacije osigurali, ne bi bilo celog onog
cirkusa i hvatanja za rasizam.
Možda
metode distribucije i marketinga nisu razlog, koliko je to
radikalnost samog filma. Kritici se to uglavnom jako svidelo, iako je
evidentno da se ovog puta iza toga ne krije nekakav interes, dok
običnoj publici baš i nije. Recimo da razumem, film je neujednačen,
čudan, čak i nekoherentan na momente i u svakom slučaju nije za
svakoga, ali je nešto najbolje što je Spike Lee uradio u poslednje
vreme. Ovo je jedan od filmova koji vam se možda neće svideti, ali
ih svejedno valja pogledati.
No comments:
Post a Comment