2015.
režija: Stephen Greene (David O. Russell)
scenario: Dave Jester, Matthew Silverstein, Kristin Gore (prema
romanu Nailed Kristin Gore)
uloge: Jessica Biel, Jake Gyllenhaal, Catherine Keener, James
Marsden, Beverly D’Angelo, Steve Boles, Bill Hader, Kirstie Alley,
Kurt Fuller, Tracy Morgan, Malinda Williams, Paul Reubens, James
Brolin, Olivia Crocicchia
Produkcija jednog filma može biti itekako zajebana. U toku sezone
Oscara brbljalo se o The Revenant i uslovima u kojima su se
našli glumci i ekipa, snimajući samo dva sata dnevno pri optimalnom
svetlu, boraveći u divljini daleko od civilizacije i sličnim
Inarrituovim ekscentričnostima od milja nazvanim filmskim
perfekcionizmom. Kako se tek osećao Coppola i svi oko njega na
snimanju Apocalypse Now na Filipinima kada je uragan srušio
set, vojska povukla helikoptere da guši pobunu, Brando se pojavio
nespreman za ulogu, Dennis Hopper jedva održavajući mentalne
funkcije, a dotok finansija je bio nestabilan? Ovo ne kažem olako,
ali sve to izgleda kao sasvim normalan rizik posla u poređenju sa
Accidental Love.
Dok za zajebane produkcije važe uglavnom spektakli epskog formata
ili artistička ekstravaganca, kako je moguće toliko zajebati
produkciju romantične komedije / političke satire koja se dešava u
(bezmalo) sadašnjem vremenu? Pa, sa puno autorske i političke
ambicije (autorica izvornog romana i ko-scenaristkinja Kristin Gore
je kćerka bivšeg potpredsednika i za dlaku neuspešnog kandidata za
predsednika SAD), a sa nedovoljno stabilnom finansijskom
konstrukcijom.
Zamislite, skupi se solidno zvučna glumačka ekipa i reditelj
solidnog formata, taj isti reditelj otkanta celu priču nakon devetog
zaustavljanja snimanja, glumci odrade svoje i naplate ček, a
producentski tim ostane zadužen da završi i snimanje i montažu,
što im nije u opisu posla. I to sve nekih sedam godina otkako se u
celu priču krenulo, pa je reditelj u međuvremenu postao magnet za
nominacije za Oscare, nekim glumcima se istopila zvezdana slava, a
neki drugi su pridobili na popularnosti. Onda se ne postavlja pitanje
je li takav film dobar, nego koliko loš može biti. Accidental
Love deluje kao saobraćajna nesreća, a ne kao film. Što znači
da bar jedan deo novog, promenjenog naslova ima smisla. Međutim,
nema tu ničega što se može voleti.
Naša protagonistkinja Alice (Biel) počinje u nekoj fantaziji 50-ih
godina kao konobarica na rolama u retro-zalogajnici i sa zgodnim
dečkom pandurom (Marsden) na kojem joj zavide drugarice i koji
planira da je zaprosi. Spletom nesrećnih okolnosti, jedini
romantični restoran u gradiću se upravo renovira, ali svejedno
prima goste, a u jednom od mnogih slapstick momenata Alice završava
sa ekserom u mozgu, živa, iziritirana i sa hitnom potrebom za
operacijom.
...Za koju ona nema sredstava. Kad je bila mlada, roditelji
(D’Angelo, Boles) su joj ponudili izbor: kreditna kartica ili
zdravstveno osiguranje. Izabrala je karticu. Nakon neuspešnog
pokušaja tetke-veterinarke (Alley) da joj to izvadi na kaubojski
način, Alice dobija spasonosnu ideju. Skupa sa ljudima sa čudnim
medicinskim problemima, sveštenikom sa stalnom erekcijom (Fuller) i
bivšim sportistom sa rascvetalim šupkom (Morgan), ona će otići u
Washington kod kongresmena iz njihovog distrikta Howarda Birdwella
(Gyllenhaal) da mu izloži problem i izlobira rešenje: univerzalno
pravo na zdravstvene intervencije u slučaju čudnih nesreća i
deformiteta.
Birdwell je, međutim, preko svake mere tupav i povodljiv i večito u
procepu. Već je obećao da će podržati predlog svoje partijske
koleginice, bivše astronautkinje Pam Hendrickson (Keener) da se
izgradi vojna baza na Mesecu koja će doprineti odbrani američkih
nacionalnih interesa, pa možda uspe da uvali i Alicein predlog kao
kontra-uslugu. Tu počinje nadjebavanje i šarada koja uključuje i
smrt speakera (Brolin) i izviđačice kao grupu za pritisak i
zaljubljivanje i podmetanje i izuzetno čudne obrate.
Sad, ako bi se tako izložilo, verovatno da bi i Network
delovao kao ekstremno blesav film. Satira je u pitanju, određena
doza preterivanja i začudnosti je nužna kako bi se poenta efektnije
prenela. Nije čak ni problem u slapstick momentima i humoru gegova
generalno, pod uslovom da su izvedeni kako treba. Nije čak ni teško
naći nekoliko prilično visprenih provokacija u filmu, verovatno ni
u izvornom romanu. Problem je što to nije imao ko da uradi kako
treba. David O. Russell se povukao rano i ostavio tek minimalni trag
u filmu u nekoliko podužih scena za njega tipične porodične
histerije (što je kasnije patentirao i furao dalje u svojim
uspešnicama), a nasledili su ga amateri koji očito nisu bili
spremni na nešto tako zahtevno.
S tim u vezi ne treba da čudi sputana gluma (Catherine Keener nikada
nije napravila lošiju ulogu, ne svojom krivicom, od nje su tražili
prostu imitaciju), pokušaj vađenja na poneki štos i trik (recimo,
linije dijaloga koje se rafalno ispaljuju) i apsolutno odsustvo
glumačke hemije među parovima, posebno očito za Jakea Gyllenhaala
i Jessicu Biel. Zapravo, kod svih uključenih je bila primetna jedino
želja da se s tim što pre završi.
Dodatna otežavajuća okolnost je i potpuno promenjen kontekst. Kada
je roman napisan i kada se krenulo u snimanje filma, univerzalna
zdravstvena zaštita je u Americi bila smatrana za nešto nedostižno,
ma koliko to bilo potrebno i civilizacijski ispravno. Ipak su to bila
Bushova vremena. Sa Obamom i njegovim projektima, napadanim sa obe
strane političkog spektra (za jedne su skliznuće u socijalizam, za
druge nedovoljno opsežni), Accidental Love je postao
obesmišljen. Po svakoj tački, ovaj je uradak primer za
katastrofalan tajming i kao takav se može nadati jedino da postane
kultni kuriozitet ili udžbenički primer problematične produkcije i
diletantizma.
No comments:
Post a Comment