2016.
režija: Kevin Kölsch, Dennis Widmyer, Gary Shore, Nicholas
McCarthy, Sarah Adina Smith, Anthony Scott Burns, Kevin Smith, Scott
Stewart, Adam Egypt Mortimer
scenario: Kevin Kölsch, Dennis Widmyer, Gary Shore, Nicholas
McCarthy, Sarah Adina Smith, Anthony Scott Burns, Kevin Smith, Scott
Stewart
uloge: Madeleine Coghlan, Savannah Kennick, Rick Peters, Ruth
Bradley, Peter Campion, Isolt McCaffrey, Ava Acres, Petra Wright,
Mark Steger, Sophie Traub, Aleksa Palladino, Sheila Vand, Jennifer
Lafleur, Sonja Kinski, Jocelin Donahue, Michael Gross, Ashley Greene,
Olivia Roush, Harley Quinn Smith, Harley Morenstein, Shelby Kemper,
Seth Green, Clare Grant, Scott Stewart, Lorenza Izzo, Andre Bowen,
Megan Duffy
Horor-omnibusi i kompilacije nisu ništa novo i, kao i svi omnibusi,
po pravilu pate od neujednačenosti materijala. Tu čak ne igra ni
broj autora, da li su sve kratke priče delo jednog autora (ili jedne
fiksne grupe) ili je svaki kratki film radio neko drugi, naprosto
nisu sve ideje jednako dobre niti se mogu jednako uspešno
realizovati. U tom smislu, Holidays kao koncept ne zvuči
nimalo loše: ideja o praznicima kao osnovi za horor je primamljiva,
iako već uvrežena, a realizacija je poverena indie horor autorima
mlađe generacije, plus Kevinu Smithu, o kojem ćemo nešto kasnije.
Krajnji rezutat je “mešano meso”, ali drugačije verovatno i
nije moglo.
Film otvara Valentine’s Day (Kölsch, Widmyer), priča o
stidljivoj devojčici zaljubljenoj u svog instruktora plivanja
(Peters) koju su drugarice iz razreda uzele na zub. Jedan trenerov
gest utehe pokrenuće salvu strašnih događaja. Asocijacija na De
Palmin klasik Carrie je jasna, ali u ovom kratkom filmu ona
ostaje samo površna. Nema tu ni hrabrosti, ni relevantnosti, pa ne
treba da čudi to što je konačni rezultat više nenamerno smešan i
trashy kao recimo Jennifer’s Body.
Druga priča je St. Patrick’s Day (Shore) koja se
istovremeno i drži prazničnog predloška i odstupa od njega. U
pitanju je priča o trudnoj ženi koja nosi nadnaravni entitet (khm,
khm, Rosemary’s Baby) koji je opet povezan sa legendama o
životu sv. Patricka (zmije). Ima tu nešto surealizma, atmosfere i
intrigantnosti, ali konačni utisak je mlak.
Treća priča Easter (McCarthy) u teoriji ima interesantnu
nameru da na jednostavan način objasni celokupnu ikonografiju vezanu
za Uskrs. Dakle, mrtvog Isusa, njegove stigmate, jaja i zeca.
Simpatično. Međutim, McCarthy kroz taj materijal ide prebrzo i
ostaje na površini toliko da nismo sigurni je li u pitanju pravi
horor, blasfemija ili parodija. Šteta, bilo je tu potencijala.
Mother’s Day (Sarah Adina Smith) svakako je po kvalitetu u
gornjoj polovini omnibusa. Opet na tapetu imamo materinstvo i žensku
plodnost. Naša junakinja je medicinski fenomen: žena koja zatrudni
posle svakog seksa, ma kako zaštićena bila. Kada joj njena dokorka
ponudi alternativno lečenje i proučavanje, naša će junakinja
završiti u hippie-sektaškom okruženju. Mislili ste da je taj
njihov mumbo-jumbo bezazlen? Greška...
Father’s Day (Burns, jedini od autora koji još nema
dugometražni film iza sebe) je ubedljivo najbolji segment filma:
jednostavno zamišljen, atmosferičan, jeziv i preteći. Usamljena
žena dobija pismo (zapravo audio-kasetu) od svog oca za kojeg je
mislila da je odavno mrtav i on je pomoću nje vodi po mestima iz
njihove zajedničke prošlosti, obećavajući novi susret. Ideja da
žena istovremeno čuje i očev i svoj dečiji glas je izvanredna,
samo dodaje na već ionako gusto-jezivu atmosferu na tragu Poea. Ovaj
segment bi bio sasvim legitiman, samostalni kratki film.
Nakon najmanje iskusnog dolazi najiskusniji od bande, Kevin Smith.
Istini za volju, on više nije ni naročito indie autor, niti je
horordžija, ma kako pokušavao. Ako mu Tusk nije bio dovoljan
da se okane ćoravog posla i vrati provokativnim komedijama za koje
je majstor, sumnjam da će ikakvu poruku izvući i iz ove
kratkometražne bljuzge. Zapravo, Smith je ovde imao i najlakši
zadatak: Halloween čija je ikonografija sama po sebi horor.
Naravno, glupo bi bilo pokopirati Carpentera, ali u želji da izbegne
utabanu stazu, Smith je otišao u nebulozu i potpuno zanemario duh
praznika. Napravio je osvetničku priču o grupi devojaka, seksualnih
radnica na kamerama koje se svete svom šefu koji ih tretira kao
roblje. Na stranu spajanje komedije sa mizoginijom, traljavo napisani
dijalozi koji su školski primer humora u pokušaju, pa čak i
oslanjanje na internet-personu Harleya Morensteina (Epic Meal
Time) umesto na nekog glumca, ali da li bi iko normalan u kratki
film ova tematike ubacio rođenu kćerku. Ok, mala prati tatu po
filmovima i to je u redu, ali u ovoj situaciji je neukusno do
krajnjih granica. Možda se tu u pozadini krije i jedan štos: kćerka
se zove Harley Quinn po liku iz DC univerzuma, a Suicide Squad
je izbacio novi model Lolite za XXI stoleće. Je li Smith možda
računao na to kad je kćeri dao ulogu u filmu i pripadajući
“lolitasti” kostim?
Pretposlednja priča Christmas (Stewart) ne samo da hvata
božićni duh kakav zapravo jeste (konzumeristički i bespoštedan),
nego uspeva i da u zaplet ubaci osećaj krivice. Čovek blagih manira
(Green) želi da ispuni želju sinu za Božić i kupi mu igračku
koja ga nakratko vodi u virtuelnu realnost. Njegova žena-kučka mu
to čak postavlja kao imperativ. Kako to obično biva sa božićnim
gužvama, naš naivac izvisi, ali uspe da “izvadi štetu” kad
papak koji ga je pretekao doživi srčani udar. Ne samo da je klinac
dobio igračku, nego su je dobili mama i tata. I dobili su više nego
što su tražili...
Omnibus zatvara New Year’s Eve (Mortimer), pričica
zanimljive, iako rabljene premise o ljigavcu prljavog uma (Bowen)
koji ide na sastanak da bi tu upoznao ludaču (Izzo) koja ga u
psihopatiji šije za tri koplja. U relativno kratkom trajanju
Mortimer ne uspeva da izgradi atmosferu ili odnos među likovima, već
priču okreće na pomalo parodični slasher.
Konačno, Holidays je film koji može zadovoljiti radoznalost
jednog horor-fana i možda, samo možda, pokazati trendove u
savremenoj nezavisnoj produkciji u ovom žanru. Koncept je pomalo
ograničavajući (možda su druge praznike poput Thanksgiving i 4th
of July ostavili za eventualni nastavak) i kvalitativne oscilacije su
pojačane kalendarskim rasporedom priča. Nije to loše, kao što
nije ni dobro, makar će neko ko je uzeo da ga gleda doći do kraja.
Sad, isplati li se kockati se s ovim omnibusom? I da i ne. To je
jedna od onih situacija u kojima dobiješ ono što uložiš, ni centa
više. Jedna odlična priča, dve dobre, jedna interesantna, ali
zamuljana, tri bezvezne i jedna baš-baš loša, to je konačni
bilans. Kapiram da ima boljih načina za ubiti 100 minuta. Kapiram da
ima i lošijih. A možda da samo pogledate Burnsovu priču? Ona je
dovoljna nagrada.
No comments:
Post a Comment