2016.
scenario i režija: Jeff Baena
uloge: Thomas Middleditch, Adam Pally, Alex Ross Perry, Nick Kroll,
Brett Gelman, Jenny Slate, Lauren Graham, Aubrey Plaza, Alison Brie,
Joe Swanberg, Kris Swanberg, Paul Weitz, Paul Reiser, Lisa Edelstein
Jeff Baena očito ima neki suludi fetiš na mrtve devojke. Nije tu
reč o nekrofiliji koliko o fetišu na jad i tugu koju osećaju
cendravi dečki koje su devojke na taj način napustile. Evo već
drugi svoj film (od ukupno dva) počinje sa tim motivom: smrću
devojke i na taj način prekinutom vezom, te tipom koji se mora s tim
nositi. Međutim, za razliku od ambiciozno zamišljene, ali
rasplinute i nedokuhane zombi-komedije Life after Beth, Baena
ovde ostaje u realističkom ključu bliskom mumblecore pokretu, pa
zapravo i ne smeta što se čini da film ne ide nikuda. Naprotiv, to
je jedna od tačaka njegovog šarma.
Naslovni junak (Middleditch) je “udovac”, čovek u ranim 30-im
godinama koji se drži kao “kuvana noga” i kojeg je verenica
(Brie) nakon, pretpostavljamo, dugotrajne depresije napustila
samoubistvom. Dok on mesecima kasnije još nije oko toga rešio
stvari sa samim sobom, a ni sa spoljnim svetom, njegov najbolji
prijatelj Ari (Pally), i sam indisponirani sveži muž i otac,
saznaje da se novac za najam vikendice za momačko veče ne može
refundirati, pa dolazi na spasonosnu ideju da se momačko veče
preinači u muški vikend namenjen tešenju Joshyja uz poneko pivo,
društvenu igru i možda malo trave u uskom i odabranom društvu.
Međutim, kada se pojave prijatelji Adam (Perry), sociofobičan i
stegnut momak koji se tek mora pomiriti sa raspadom svoje veze, i
Eric (Kroll), iritantni žurkadžija koji očito dolazi iz potpuno
druge priče, miran vikend prerasta u presiju dobrog provoda.
Osim što je Eric sa sobom prikrpao i ultra-čudnog drugara Gregga
(Gelman) kojeg niko od ekipe ne poznaje i što stalno dolazi u sukob
sa Adamom, on je taj potiče provod na silu. Kada alkohol i trava
nisu dovoljni, odjednom se u priči pojavljuju kokain, gljive,
striptizete, pa čak i jedna saosećajna seksualna radnica. To bi u
teoriji predstavljalo idealnu ultra-mužjačku zabavu, ali u
trenucima kad bi zabava morala dostići očekivani vrhunac, sve se
nekako izjalovi, neko kaže ili napravi nešto glupo, neko treći se
nenadano pojavi i raspoloženje se nepovratno pokvari. Ima u tome
nečeg otrežnjujućeg, daleko od forsiranog glamura svih Hangovera
ovog sveta...
A, istini za volju, nije da išta teče kao po loju... Jedini zauzeti
od ekipe Ari započinje flert sa Jody (Slate) koju možda zna iz
letnjeg kampa, a možda i ne, i taj flert odlazi malo dalje od
neobaveznog i bezazlenog, a Jody postaje pridruženi član ekipe. To
opet dovodi do ne baš srećne nameštaljke da se spoje Jodyna
prijateljica Jen (Plaza) i Adam, što se ispostavlja kao loša ideja
jer Jen svaki gest pažnje od nespretnog Adama doživljava kao napad
serijskog ubice na svoj život. Vikendica je takođe predmet
neželjene pažnje, jer se oko nje vrzma njuškalo (Weitz), a
posećuje je i mladi bračni par Joshyjevih prijatelja (mumblecore
autor Joe Swanberg sa ženom i detetom) koji je potpuno krivo
protumačio tip vikend-zabave, kao i roditelji Joshyjeve pokojne
verenice (Reiser, Edelstein) koji baš i ne veruju u zvaničnu
verziju događaja...
E, sad, film o društvu koje na vikend otišlo sa različitim željama
da na kraju niko nije dobio ono što je hteo deluje kao nešto što
po definiciji ne ide nikamo. Ali u takvim filmovima, fora je put, a
ne destinacija. Tim putem se ispituje tugovanje, muško
prijateljstvo, drugarstvo, oporavak i zapravo presija na preživelog,
kao i (ne)zrelost i (ne)snađenost današnjih tridesetogodišnjaka.
Za razliku od Life after Beth, Beana ovde slične teme rešava
stilski ispravno, glatko i sa lakoćom, bez razmišljanja je li to
što gledamo uopšte smešno, kada je već apsurdno. Nije uvek i ne
mora biti, dokle god je hemija i grupna dinamika ekipe prisutna makar
u njenom centralnom delu.
Tome dosta doprinosi improvizacijski pristup usled poznanstva /
drugarstva glumaca međusobno i sa autorom filma, kao i snimanje
hronološkim redosledom na vrlo ograničenom broju lokacija, što je
i inače karakteristika mumblecore kinematografije. Oni su svi
sarađivali na scenariju i dijalozima, a poznaju se duže vremena,
drugari su ili su radili zajedno na televiziji i/ili u
indie/mumblecore filmovima. Tu posebno treba istaći vrlo veštu
izvedbu uloga Adama od strane filmskog autora (i tek povremeno
glumca) Alexa Rossa Perryja koji svom liku pristupa sa hrabrošću,
ali i sa dovoljno mere plešući na granici karikature, ali je nikad
ne prelazeći, kao i pametno, odmereno ubacivanje ženskog prisustva
u dominantno muško okruženje kroz lik Jody, što Jenny Slate igra
sa nepovratnom lakoćom.
Problem tog drugarskog pristupa je, međutim, lagana inflacija
poznatih glumačkih imena u ulogama koje im ne ostavljaju dovoljno
prostora da se pokažu u punoj snazi. Očekivano, rediteljeva devojka
Aubrey Plaza je tu, ali suviše kratko da bi zaista opravdala svoje
prisustvo imajući u vidu njenu galopirajuću karijeru. Šta tek reći
onda za Alison Brie, vrlo verziranu komičarku sa savršenim osećajem
za tempo koja je ovde prisutna samo u jednoj jedinoj sceni koja ne
može biti dalje od komedije i njenog glavnog talenta.
Čini se da postoji problem i sa naslovnim likom koji jednostavno
nije ni dovoljno zanimljiv ni prisutan da bi nosio ceo film. Istina,
Joshy je pasivan, ali za to postoji dobar razlog. On je primalac tuđe
pomoći (barem u pokušaju) i više je u funkciji objekta nego
subjekta filma. Njegovi drugari sve to rade za njega onako kako znaju
i umeju, ograničeno svojom perspektivom, nemogućnošću da se stave
u njegovu kožu i da zapravo vide dalje od svojih nesavršenih
života. Droga i kurve su tu slaba uteha.
No comments:
Post a Comment