kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija: Igor Šeregi
scenario: Ivo Balenović, Robert Cukina
uloge: Rene Bitorajac, Marko Cindrić, Marko Janketić, Matija Kačan,
Mijo Jurišić, Filip Detelić, Nikola Rakočević, Miloš
Timotijević, Domagoj Mrkonjić, Mario Petreković, Srđan Miletić,
Danica Maksimović, Vesna Čipčić, Mladen Andrejević
Priznajem, bio sam skeptičan i to iz više razloga. Prvo, ni film
Metastaze ne smatram verodostojnom ekranizacijom romana,
premda razumem da je za ondašnje prilike u hrvatskoj kinematografiji
bilo neophodno kao dno bunara crni ton knjige okrenuti na nešto
lakše i simpatičnije, recimo na tragu Trainspottinga. Drugo,
nisam ljubitelj “prequela”, posebno ako se isti zasniva na još
dodatnom razvodnjavanju i svođenju na komediju za široke narodne
mase ionako nedovoljno mračnog filma. Treće, repertoarska
(populistička) komedija nije žanr koji smatram relevantnim i
interesantnim, pa mi je najavljeni spoj Hillovih Warriors i
Žikine dinastije oplemenjene hollywoodskim toaletnim humorom
u startu podigao želudac. I, konačno, akcijsko-komični “period
piece” o preganjanju navijača kroz Beograd koncem 80-ih (iliti u
smiraj Jugoslavije) je produkcijski i zanatski zahtevna stvar,
reditelj Igor Šeregi je debitant u celovečernjem formatu, a i
budžeti su takvi kakvi su, uglavnom mizerni.
Voleo bih reći nakon pogledanog filma da nije bilo razloga za
skepsu, ali to bi jednostavno bila laž. ZG80 je film prepun
mana i nedostataka, i na onim očekivanim i na manje očekivanim
mestima (vrlo plitka karakterizacija likova, “biseri” po pitanju
detalja poput tri boda, nedovoljno pozadine vezane za period i
katastrofalno nepažljivo uslikan Beograd gde će i neko ko tamo
nikad nije nogom kročio prepoznati noviju gradnju od 80-ih), često
banalan i okrenut izvlačenju smeha na silu, ali u suštini pratljiv
i gledljiv, na momente čak i zabavan i pronicljiv, ma koliko u
suštini žonglirao sa poznatim matricama jugoslovenske i anglofone
kinematografije.
Dakle, ekipa iz Metastaza, Krpa (za ulogu prestareli
Bitorajac), u socijalnim situacijama nesnađeni alkos Kizo koji još
nije toliko propao (skoro neprepoznatljivi Cindrić), zagrebački
Srbin Dejo (Janketić) i zeleni student Filip pre nego što je otkrio
drogu (Kačan) idu sa još nešto Bad Blue Boysa i par Torcidaša u
Beograd na gostovanje Crvenoj Zvezdi u nameri da se potuku sa
brojčano nadmoćnijim i jednako nabrijanim Delijama i naprave sranje
na stadionu i u gradu. Jedan od njih, iz nekog razloga mucavi Žuti
(Mrkonjić) će uleteti na teren i razviti Dinamovu zastavu da pokaže
ko je frajer, što Delije dovodi do besa, a Žutog, zajedno sa jednim
od Delija (Rakočević) do milicijske marice gde su jedan za drugog
zavezani jednim parom lisica.
Nakon utakmica autobus sa gostujućim navijačima biva napadnut,
policija ne uspeva intervenirati, pa se Dinamovi navijači koji su se
raštrkali i postali laka lovina moraju snalaziti, bežati i dovijati
po gradu kako bi dospeli do železničke stanice izbegavajući
navijačke skupine po gradu, kako Delije, tako i Partizanove Grobare.
Krpa i društvo će se tako skrivati u kupleraju, crkvi, po gradu,
Dejo će deo društva odvesti kod svoje rodbine, a Žuti i njegov
drugar po lisicama prvo moraju da se oslobode nepoverenja jedan prema
drugome, da bi se oslobodili lisica i rastali se kao prijatelji. Kao
na pokretnoj traci se smenjuju štosevi različitog kvaliteta,
seksualne, toalente i vulgarne prirode (sa sve prdenjem i kenjanjem),
te nekoliko izbruha nasilne akcije.
Naši likovi će putem sresti klasične arhetipe nepradviđenih
situacija: taksistu kojeg “tera maler”, gospođu u godinama
prestrašenu navijačkim nasiljem, ekipu iz kraja spremnu na cinične
komentare, ali i na pomoć, devojku koja želi karijeru manekenke i
narodne pevačice, te njenog oca zastavnika JNA koji zna kako bi se
obračunao sa nelojalnim nacionalističkim elementima. Iz opšteg
haosa i sentimenta je jasno da Jugoslavija verovatno neće još dugo,
da su nacionalističke strasti puštene u narod sa najvišeg mesta,
da je kombinacija stege i mitomanije postala farsična, ali da
“vožnja” i nije bila toliko loša dok je trajala. Film je ovo o
jednom drugom vremenu kada se vodilo računa ko na koga udara
(oličeno u poslednjoj tuči 1 na 1 između Krpe i vođe Delija kojeg
igra raspoloženi Timotijević), ko koga i kako zeza, i u kome je
važnije bilo ispasti frajer nego zaista mrzeti nekoga.
Za očekivati je bilo da na terenu “srpskog” populističkog
humora srpski glumci nadigraju hrvatske, čemu svedoči minijatura
Mladena Andrejevića kao oficira pod stresom koji vozi Ladu, šeta u
potkošulji, sluša narodnjake i psuje crkvu. Srpski deo glumačke
ekipe je, međutim, uspeo i da izvuče nešto više “mesa” iz
svojih likova, naročito dvojica glumaca u usponu u ulogama Delija.
Nikola Rakočević (Šišanje) se tu dosta izvlači na ležerno
brbljanje i šarm barabe, dok Miloš Timotijević (Valžnost)
savršeno kanalizira agresiju kroz svoju već potpisnu muževnost.
Isto tako, Dejo u interpretaciji Marka Janketića deluje ubedljivo
najprofiliranije od cele zagrebačke ekipe.
Problem je, dakle, u tanko napisanim likovima Bad Blue Boysa i
Torcidaša. Čak su i likovi o kojima se danas pričaju legende, Buba
(Detelić) i Ićo (Jurišić) dati jednodimenzionalno: Buba kao
pijanac koji na najluđe i najmanje očekivane načine dobija batine,
a Ićo kao klasični dalmatinski narkoman. Okej, imamo Krpu koji
je... Krpa, odnosno tipičan Bitorajčev lik štemera iz kvarta kojeg
on reciklira od Bitangi i princeza do reklama za “žuju”.
Ima tu nešto šarma, lakoće i vulgarne igrivosti, ali to smo već
videli. Kizo je ostao samo skica, a Filip, iako i narator (potpuno
nepotrebno prepisivanje klišea) praktično nema ulogu osim što
popunjava brojčano stanje i pokazuje da je nešto obrazovaniji od
ostatka gomile. Ostatak Boysa su bezlični i efektni su jedino u
gomili. Iskreno, plašio sam se mitomanije i glorifikacije navijača
kao nekakve društvene avangarde, a dogodilo se suprotno - navijači
su svedeni na pijane i agresivne barabe kojima je svaka druga reč
psovka.
Jednostavan koncept priče preuzet od Hilla i začinjen sa elementima
drugih filmova radi pola posla i Šeregi se kao debitant solidno
snalazi u vođenju priče na po nekoliko koloseka, kao i u rešavanju
pojedinih situacija. Recimo, masovnu tuču snima u “shaky cam”
varijanti čime sakriva svoje neiskustvo i budžetska ograničenja i
pride je montira paralelno sa scenom u kojoj turbo-folk zvezda u
nastajanju verno imitira Vesnu Zmijanac (takođe pametno “iskopano”)
sa video-kasete. Međutim, ono što Šeregiju fali je oko za detalj i
poznavanje perioda i to ne završava samo na pogrešnim zgradama i
blokovima u totalima i pogrešnim automobilima u pozadini. Naprosto,
duh 80-ih u Zagrebu i Beogradu je uhvaćen pogrešno, a nekoliko
nalepljenih detalja poput primerka Starta, plakata za EKV i kioska s
hrenovkama ne mogu popraviti situaciju glede kompletnog ugođaja. Pa
ipak, na kraju smo još i dobro prošli uzevši u obzir da jedan od
scenarista ne zna ništa o navijačima, drugi o pisanju zna vrlo
malo, tek toliko da ubaci nekoliko anegdota (osim zagrebačkih,
aludira se i na beogradske: Manceov grob, Žareta i Parangala), a
reditelj je premlad da bi držao u glavi sve detalje perioda.
No comments:
Post a Comment