kritika originalno objavljena na FAK-u
2016.
režija:
Đorđe Čenić, Hermann Pescekas
scenario:
Đorđe Čenić
Pojam
“dole” ovde, u jednoj ličnoj gastarbajterskoj priči, možemo
tumačiti u dva ključa: socijalnom i geografskom. Socijalno, znamo
šta znači “dole”, ko je dole, a ko gore. Ako nam nije jasno,
eto nam novinara pod krinkom Gunthera Wallraffa i njegovog
svedočanstva o životu turskih gastarbajtera u Nemačkoj, Ganz
Unten, Na samom dnu. Geografski, “dole” je kuća, dom,
mesto gde se osećaš prijatno, gde imaš rodbinu, gde letuješ. Dole
je, u Čenićevom slučaju, Jugoslavija, Hrvatska, Dalmacija, Knin.
“Gore” je Austrija i rodni grad Linz.
Ono
što je posebno zanimljivo je obrnuta korelacija između
socijalno-ekonomskog i geografskog “dole”. Kada si geografski
“gore”, socijalno si “dole”, živiš u tesnom i vlažnom
stanu sa preskupom rentom, deliš krevet sa roditeljima, braćom i
sestrama, tvoja odeća je jeftinija od one koju nose tvoji školski
drugovi koji imaju svoje sobe u prostranim kućama (u razredu si
jedini ili jedan od retkih sa prezimenom na -ić) i ne možeš ih
pozvati kod sebe. Međutim, kad si geografski “dole”, socijalno
si “gore”, dolaziš sa poklonima za celu familiju, gradiš kuću,
imaš auto i možeš se spustiti do mora svaki dan ako treba. Istina,
kad se sa komšijskom decom igraš partizana i Nemaca, budeš Švaba,
ali ne mrze te baš kao Stevu Žigona.
Logično
više voliš provoditi vreme “dole” i to smatraš svojim. “Gore”
je muka, “gore” je nužda, “gore” je “samo za pare”, dok
se ne dovrši kuća ili već neki zamišljeni i često nedostižni
cilj. Zato “gore” ideš na dopunsku nastavu gde na svom jeziku
učiš o blagodetima samoupravnog socijalizma ili već nečega, igraš
folklor u ansamblu i činiš sve da odneguješ jugoslovenski
identitet. Za austrijski koga briga, ionako ne vole da te vide van
radnog mesta i zapravo te ne žele u svom društvu.
Ali
kako odrastaš, tako i sam uviđaš prednosti Austrije,
predvidljivost, uređenost, dobru i poštenu platu za obavljeni
posao. Postaješ deo toga i to sam želiš. Srećom, pa se okolnosti
menjaju. Sve je više “naših” na -ić, gastarbajteri više nisu
toliki tabu, a nisu ni jedini neravnopravni sa domaćim stanovništvom
(Čenić lepo primećuje pređašnje ranjive skupine, nemačke
poratne izbeglice iz Istočne Evrope, a pre njih na silu dovedene
logoraše koji su svi živeli na istim mestima, u istim barakama i
nužnom smeštaju), a posle nekoliko teških godina dolazi potpuna
integracija i svakako ugodniji život.
U
međuvremenu je ono “dole” počelo odlaziti dovraga i taj
naučeni, a nikad najbolje shvaćeni jugoslovenski identitet počinje
da gubi smisao. Misliš da si Hrvat zato što ideš u Hrvatsku i tamo
gradiš kuću, pa onda otkriješ da si zapravo Srbin. Navijaš za
Hajduk, tvoji susedi “tamo dole” za Zvezdu. Razlike sa austrijske
distance deluju još veće i hvata te nacionalizam. U tome vidiš
utočište za svoju nemoć, “gore” ili “dole”. U ratu ostaješ
bez kuće kojoj si se tako radovao. Ali kriza identiteta je još
veća: “gore” si levičar, radnik internacionalnog usmerenja,
“dole” si desničar, nacionalista. I ponovo otkrivaš
jugoslovenstvo, onda kada su ga svi napustili.
Čenić
počinje s pretpostavkom da nikog nije briga za gastarbajtere i
njihove priče, što mu služi kao sjajan alibi da ispriča jednu
potpuno ličnu priču koristeći kao sagovornike svoje roditelje,
susede i rođake u prirodnom, opuštenom okruženju. Nema tu
klasičnih intervjua, nema pametovanja, nema motiva da se o nečemu
donese konačan sud. Nema čak ni jedne fiksne teme, nego Čenić sa
lakoćom, intelektualnim poštenjem i iskrenom naivnošću ispituje
sve aspekte gastarbajterskog odrastanja i lutanja po identitetima
pojačanim raspadom matične zemlje. Umesto toga, tu su Čenićevi
kućni filmovi, televizijski arhivski materijal iz Austrije i
Jugoslavije i novosnimljeni materijal sa poratnih putovanja
gore-dole.
Iako
u Hermannu Pescekasu ima pomoć pre svega da filtrira suviše interna
opažanja kako bi film bio komunikativniji sa publikom, austrijskom i
ex-jugoslovenskom, Dole ostaje Čenićev film. Nije samo priča
njegova, a i takva priča sa varijacijama na temu nije samo njegova,
ali njegova zapažanja i motivi su iskreni i lični. Na momente
nostalgičan i sentimentalan, ne momente iskreno zapitan, Čenić
otvara zanimljive teme od kojih možda neke ne zatvara u potpunosti
(recimo poveznica gastarbajtera i nemačkih izbeglica data u ženi
koja je čuvala njegovu sestru i postala kućna prijateljica sa
njegovim roditeljima i podatak da je, iako je bila pristojna osoba,
na izborima glasala za neo-naciste deluje kao tema za još jedan
identitetski film), ali u vremenu od nepunih 90 minuta uspeva da
ispita svoje zablude i servirane istine i da prizna svoje greške u
rezoniranju, što je danas retkost. Dole je izuzetno pitak,
iskren i neposredan film koji od ličnog ugla uspeva da pokaže širu
sliku jednog atipičnog odrastanja i formiranja jedne normalne osobe
koja hrabro žonglira sa svojim identitetima.
No comments:
Post a Comment