2016.
režija: Petr Kadza, Tomas Weinreb
scenario: Petr Kadza, Tomas Weinreb, Roman Cilek
uloge: Michalina Olszanska, Martin Pechalt, Klara Meliskova, Marika
Soposka
“Ja sam usamljenik. Uništena žena. Žena uništena od strane
ljudi... Imam izbor – ubiti se ili ubiti druge. Biram da se osvetim
onima koji me mrze. Bilo bi suviše lako napustiti ovaj svet kao
anonimni samoubica. Društvo je suviše indiferentno, s punim pravom.
Moja presuda glasi: Ja, Olga Hepnarova, žrtva vaše bestijalnosti,
osuđujem vas na smrt.”
odlomak iz pisma Olge Hepnarove novinama
Destinacija: Prag, 1973. godine. Tramvajska stanica i ljudi na njoj.
Kamion prelazi na trotoar i zaleće se pravo u gužvu od ljudi,
ubivši ukupno osmoro. Za volanom kamiona je devojka koja ne izlazi
sve dok policajac ne dođe po nju. “Učinila sam to namerno”,
kaže sa nepromenjenim izrazom lica. Dve godine kasnije, Olga
Hepnarova biva pogubljena kao poslednja žena nad kojom je izvršena
smrtna kazna u Čehoslovačkoj.
Svi ti podaci dostupni su na internetu, od Wikipedije do baza
podataka o serijskim i masovnim ubicama. Ali, kao što je to slučaj
sa takvim ličnostima, kraj je predodređen, a zanima nas put dotle.
Kako je devojka koja je odrastala u normalnom domu, kćerka
dobrostojećih roditelja, oca bankarskog službenika i majke zubarke,
postala patološka ličnost koja je planirala i izvela masovno
ubistvo nedužnih ljudi? Je li njena patologija počela sa hladnim
odnosom i nerazumevanjem u kući? Je li bila uslovljena stigmom
homoseksualnosti? Je li prvo društvo nju odbilo ili je ona bila ta
koja je odbila društvo?
Upozoravajući znaci su bili sveprisutni. Pokušaj samoubistva sa
trinaest godina. Majčina kritika da je za samoubistvo potrebna snaga
volje koju Olga nema. Trauma mentalne institucije i sukoba sa drugim
štićenicama. Rano osamostaljenje. Loša lična higijena. Povučeno,
gotovo preplašeno držanje u socijalnim situacijama. Intelekt koji
prevazilazi formalno obrazovanje i serija manuelnih poslova sa kojih
je Olga bivala otpuštana.
Olgina hladnoća zapravo nije bila maska nego poslednja linija
odbrane od sveta koji ona nije razumela i koji nije razumeo nju. Tek
u pojedinim situacijama vidimo da je Olga ljudsko biće, a ne tužna,
disfunkcionalna olupina. U izlascima sa devojkama i seksualnim
odnosima s njima. Ili u druženju sa bivšim robijašem – pivopijom
(Pechalt). Ali ni tu nema dubine odnosa. Devojke će se, kao Jitka
(Soposka), pre ili kasnije uplašiti Olgine mračne strane i “clingy”
stava, pa tako neće biti šanse za ozbiljnu, ispunjujuću vezu. A ni
prijateljstvo neće biti duboko jer jedna strana ne zna kako
pristupiti, a druga ne želi.
Olgu Hepnarovu apsolutno savršeno i dozirano igra poljska glumica
Michalina Olszanska, poslednjih nekoliko godina sveprisutna u
poljskoj kinematografiji, od moje malenkosti zapažena kao jedna od
sestara-sirena u horor-mjuziklu The Lure / Corki Dancingu.
Njena hladnoća ovde je zastrašujuća, ali i magnetična tako da nam
je teško odvojiti pogled od ekrana. Očito se radi o glumici pred
kojom je budućnost i čiji talenat je internacionalno prepoznat: u
narednih nekoliko godina očekuje se solidan broj uloga od mlade
glumice, u Poljskoj i van nje.
Njena gluma je osnova oko koje autorski dvojac Kadza-Weinreb gradi
film. Lik Olge je prisutan u svakoj sceni i svakom kadru,
prepoznatljiv i upečatljiv, apsolutno zloslutan, ali i u skladu sa
atmosferom. Prag ranih 70-ih je pogođen potpuno, u svoj depresiji
nakon sloma Češkog proleća (koje, opet, na samu Olgu nije uticalo,
naprosto nije takav tip, i koje se nigde ne spominje eksplicitno).
Odličan produkcijski dizajn je briljantno uslikan u crno-beloj
digitalnoj tehnici od strane poljskog direktora fotografije Adama
Sikore.
Kao i njegova junakinja, film Ja, Olga Hepnarova je jedno
hladno, sporo, skoro nedogađajno i svakako neprijatno iskustvo. Ali
štos je u tome da ga nećete tek tako zaboraviti i da ćete se od
utiska oporavljati još neko vreme. Valjan, stiliziran i emotivno
snažan doprinos doprinos sve popularnijem trendu mešanja
dokumentarne građe sa igranom formom.
No comments:
Post a Comment