2015.
režija: Michael Thelin
scenario: Michael Thelin, Rich Herbeck
uloge: Sarah Bolger, Chris Beetem, Susan Pourfar, Joshua Rush, Carly
Adams, Thomas Beir, Dante Hoagland, Elizabeth Jayne, Randi Langdon
Kome ostavljamo decu na čuvanje? Osoba mora biti od poverenja, u
pitanju je pre svega sigurnost dece, onda i njihove dobre navike, a
nije za zanemariti ni sigurnost kuće i imovine u njoj. Nemar je
dovoljna diskvalifikaciona mana, o lošim namerama ili
psihopatološkim tendencijama da ne govorimo. Lako je kada poznajemo
osobu i imamo već iskustva s njom. Međutim, šta kada je ta osoba
za nas nova i nepoznata, sa kakvim god i čijim god preporukama da
dolazi?
Dan (Beetem) i Joyce (Pourfar) planiraju izlazak i sam taj čin nam
govori da to baš i ne običavaju. Devojka iz susedstva koja im
obično čuva decu ima već dogovor za to veče, ali je posao
preusmerila na svoju prijateljicu. Zabrinuti roditelji će je uputiti
u kućna pravila, šta se sme, šta se ne sme, šta je preporuka sa
kojim detetom. Najstariji Jacob (Rush) je na pragu puberteta, što
demonstrira neposlušnošću i manjkom komunikacije s roditeljima.
Sally (Adams) je princezica koja voli da priča o sebi, a najmlađi
Chris (Beir) je živi slatkiš i sa njim je lako.
Nova devojka koja se predstavlja kao Anna (Bolger) ima ono što
roditelji od nje traže, deluje razumno i pouzdano i u svakom
trenutku će reći ono što se od nje očekuje. Takođe, ona je
potpuno prilagodljiva klincima, u stanju da zaobiđe pravila i pusti
ih da uživaju u svojim igricama više nego što bi se to roditeljima
svidelo. Ali nešto s njom je “off” od samog početka, prosto
osećamo da folira, i jedno sasvim obično veče koje su roditelji
uzeli kao zasluženo vreme za sebe će postati prilično
zastrašujuće.
Uostalom, ton filma, taj puzajući užas, diktira već prva scena
koja naizgled nema veze sa ostatkom radnje, sve do trenutka
otkrovenja, negde na dve trećine filma. U njoj iz daljine posmatramo
devojku kako razgovara preko mobilnog telefona i kuka kako ne može
na žurku jer ima dogovoren poslić. Okruženje je prigradsko, dan je
siv, sve je bezlično. Onda se zaustavlja automobil i devojka koja
telefonira biva upitana za pravac kretanja, da bi iza toga sledio
napad i “gepekovanje”. U pitanju je daleki total, potpuno
statičan i sa neoštrim granama drveta kao preprekom, ali to ne
umanjuje užas viđenog nego ga pojačava. Udica je bačena.
Dobra vest je da je u toj uvodnoj sceni prvi i jedini “jump scare”
momenat, ta univerzalna horor-štaka je u daljem toku filma
napuštena. Umesto toga, Michael Thelin, najpoznatiji kao reditelj
koncertnih videa, i njegov ko-scenarista Rich Herbeck, čija je
dosadašnja karijera bila obeležena asistentskim poslovima na
scenariju i u produkciji, pametno i ispravno gradiraju jezu kroz
ponašanje četvoro likova u kući. Dinamika je čudna, sa prvim
igrama prijatna, naročito kada devojka objašnjava deci da se mogu
pretvarati i kroz to biti šta žele, da bi posle skrenula u pravcu
životnih lekcija koje postaju sve surovije. Keksi polizani iz obesti
se moraju pojesti, makar na silu. Priroda je surova, a demonstracija
lanca ishrane još surovija. Dečak pred pubertetom će naučiti
nešto o menstruaciji, a klinci nešto o svojim roditeljima.
Problem, međutim, nastaje na kulminaciji filma, na prelazu iz drugog
u treći čin. Napetost gradualno raste i saznajemo da Anna uopšte
nije Anna, nego naslovna junakinja Emelie (Anna je, po svemu sudeći,
ona cura “gepekovana” na početku), a za svoje ponašanje ima jak
motiv, bilo da je njena tvrdnja istinita ili ne. Izvedba se
nadovezuje na prethodne “stuntove”, ali je elegancija nepovratno
izgubljena time što je Emelieina tvrdnja na dugačkom štapu. Film
onda prelazi na klasičnu “home invasion” mehaniku u kojem se
trio klinaca od kojih je samo najstariji svestan šta se događa,
mora izboriti protiv uljeza koji im ugrožava sigurnost, pa i goli
život, dok pojačanje u vidu roditelja jednom ne stigne.
I to je šteta i propuštena šansa da Emelie bude zaista
sjajan i inovativan triler sa hororom u pod-tonovima. Jer pre toga
ima mnogo toga u čemu možemo uživati, od inventivno rešene prve
scene, preko efektne gradacije do elegantnih pojedinačnih rešenja.
Naravno, scenario je mestimično rupičast glede logike i oslonjen na
nekoliko klišea. Zašto jednom kad veliko sranje izbije Josh zove
svog druga, a ne policiju? Zašto bi roditelji zvali devojku da im
čuva decu pored dovoljno velikog najstarijeg sina kojem bi to bio
savršeni trening odgovornosti? Kako ih je Emelie isledila kad je već
podrobno isplanirala svoju akciju? Kako sebi dokazuje da su upravo
oni prava meta za njen cilj?
No dobro, žanrovski klišei se održavaju iz prostog razloga što
uglavnom rade posao. Thelinu je jača strana i stilizacija i
vizuelizacija. “Home invasion” je trend iz 90-ih i sa samog
početka milenijuma, pa su i detalji okrenuti u tom pravcu:
video-kaseta kao jedan od elemenata zapleta, stari mobilni telefoni i
to kako se roditelji odnose do činjenice da deca žele takve
“igračke”, postojanje fiksnih telefona, klinci koji razgovaraju
voki-tokijima... To je pametna i fino provedena odluka jer bi deca
izložena sveprisutnom internetu i “pametnim” telefonima
verovatno imala potpuno drugačije reakcije.
Odličan je i izbor glavne glumice. Mlada irska glumica Sarah Bolger
(In America, serije The Tudors, Once Upon a Time)
je apsolutno sjajna u gradualnom doziranju čudnosti i pretnja,
sposobna za transformacije i promene tona iz scene u scenu i razlog
je zašto su prve dve trećine Emelie nešto prilično sveže
kada je reč o američkoj nezavisnoj horor produkciji i zašto
poslednja trećina, iako slaba, predvidljiva i ograničena klišeima
nije posve negledljiva. Njenu dalju karijeru treba pratiti.
Rediteljevu takođe. Mislim da sa ovim filmom nije rekao sve što je
imao.
No comments:
Post a Comment