2015.
režija: Jocelyn Moorhouse
scenario: Jocelyn Moorhouse, P.J. Hogan (prema istoimenom romanu
Rosalie Ham)
uloge: Kate Winslet, Judy Davis, Liam Hemsworth, Sarah Snook, Hugo
Weaving, Kerry Fox, Barry Otto, Shane Jacobson, Shane Bourne, Alison
Whyte
Australski humor je odraz australskog duha, težačkog, otresitog i
lagano nadrkanog. Ideja vodilja je da su takvi kakvi su, neće se
prilagođavati i menjati da bi nam ugodili, a na nama je da ih
prihvatimo ili odjebemo. U tom smislu je The Dressmaker,
ekranizacija romana Rosalie Ham, mešavina kostimirane (melo)drame,
komedije crne kao dno bunara, misterije i trilera osvete, film sa
tipično australskim stavom: pomalo na sve strane, lajav i glasan,
vizuelno raskošan i neapologetski kičast (za šta treba posebno
zahvaliti scenografiji Rogera Forda i kostimima Marion Boyce i Margot
Wilson), napunjen galerijom čudaka i malograđana i naprosto takav
kakav je. Ako ga prihvatimo, u nekim njegovim delovima se možemo
zabaviti, čak i uživati.
Za početak, imamo udicu: Tilly (Winslet), žena svetskog izgleda, se
nakon dvadesetak godina izbivanja noćnim autobusom vraća u rodno
australsko zabito selo. Godine su 50-te, ceste prašnjave (što
okruženju daje i određeni western šmek), a selo spava snom
pravednika. Tilline prve reči su: “I’m back, you bastards!” i
jasno nam je da su joj susedi, navodno dobri i jednostavni ljudi,
učinili nešto nažao u prošlosti i da ona planira osvetu.
Dodatni motiv za povratak je i incident zbog kojeg je ona isterana iz
sela, a kojeg se ona ne seća. Navodno, ona je ubila dečaka, sina
lokalnog moćnika Pettymana (Bourne), koji ju je zlostavljao u školi.
Selo kao selo, pre će gledati da zadovolji interese moćnika, a ne
siromašne cure, kopileta koje je odrastalo bez oca i sa neuglednom
majkom. I pre incidenta, Tilly je imala problema sa zlobnom
učiteljicom (Fox), apotekarom-ženomrscem (Otto) i ostalim “dobrim
susedima”. Kada se incident dogodio, nisu pomogle ni simpatije
lokalnog policajca (Weaving), a ni prosto odsustvo dokaza. Ko je u
zabiti 30-ih godina vodio računa o takvim detaljima?
Prva stanica će biti rodna kuća, sada u raspadnom stanju. Majka
Molly (Davis) koja je ostala da živi tu je sad dementna i svadljiva
alkoholičarka koja isprva čak i ne prepoznaje kćerku, pa je kad je
prepozna osuđuje zajedno sa ostatkom sela, da bi joj posle postala
prvi i najverniji saveznik. Međutim, majka tu nije jedima: tu će se
naći i siromašan momak, lokalni sportista Teddy (Hemsworth) i
pomenuti policajac koji je u međuvremenu razvio fetiš na nošenje
ženske odeće. A Tillin talenat i ekspertiza (ona je u međuvremenu
postala krojačica visoke mode, i to ni manje ni više nego u Parizu)
će joj dobro doći u razrešavanju misterije i izvođenju osvete.
Kada se pojavi prva mušterija Trudy (Snook), neugledna cura od koje
će ona haljinom načiniti poželjnu udavaču i ženu iz budućeg
visokog društva, plan se polako pokreće...
U formi romana je veća sloboda izražavanja kada su takve karakterne
studije i studije naravi jedne zajednice u pitanju, pa nije problem
imati različite linije radnje koje se kreću različitim
intenzitetom. U filmu je to problem koji u konačnici daje utisak
neujednačenosti i nereda, ponekad kreativnog, ali češće od toga
pomalo iritantnog i zbunjujućeg. Pokušavajući da se drži knjige u
integralnom obliku, Jocelyn Moorhouse je u suštini napravila zbrku
od filma. Nesumnjivo, povremeno zabavnu, ali prvi i osnovni utisak je
pretrpanost. Ideja je bila da se uspostavi ton koji će se kasnije
menjati, ali te promene su prečeste da bi bile koherentne, pa na
kraju ne znamo šta je The Dressmaker kao film zapravo: melodrama,
crna komedija, satira malograđanštine, misterija ili priča o
osveti.
Tu čak ne pomaže ni nadahnuta i sjajno kontrolirana gluma. Kate
Winslet je tu najmanje iznenađenje, njoj i inače leže uloge lagano
čudnih, a opet jakih žena koje su u stanju da uplaše čoveka. Hugo
Weaving ima začuđujuće komičnu ulogu sa kojom pleše na ivici
karikature koju ipak ne prelazi. Slično se može reći i za Judy
Davis u ulozi dementne, ali svejedno lajave majke, dok Sarah Snook
pokazuje svoju specijalnost: doziranu transformaciju pod punom
glumačkom kontrolom. Glumački ansambl je pojačan i galerijom
koloritnih epizodista koji upotpunjuju sliku male, zlodne i zadrte
sredine. Jedini koji tu “visi” je Liam Hemsworth. To nije njegova
krivica, koliko greška u castingu. Iako se tako na prvi pogled čini,
to nije njegova uloga, a razlika u godinama između njega i njegove
romantične partnerke je upadljiva i groteskna zbog pretpostavke da
su oni “tu negde”, sličnih godina.
Autorica Jocelyn Moorhouse se vratila režiji nakon pauze od 18
godina i nazad u svoju matičnu kinematografiju nakon profesionalnog
debija Proof (1991) koji joj je otvorio vrata karijeri u
Americi. Usledili su zanimljivi naslovi How to Make an American
Quilt (1995) i A Thousand Acres (1997). Iako je pauzirala
od režije, Jocelyn Moorhouse je ostala povezana sa filmom kao
producentkinja. Ta pauza nije uticala na zanatska i tehnička znanja,
ali problem sa The Dressmaker je potpuno druge, koncepcijske
prirode i to je šteta.
No comments:
Post a Comment