2015.
režija: Don Cheadle
scenario: Don Cheadle, Steven
Baigelman, Stephen J. Rivele, Christopher Wilkinson
uloge: Don Cheadle, Ewan
McGregor, Emayatzi Corinealdi, Keith Stanfield, Michael Stuhlbarg
Čini se da biografskih filmova o
slavnim muzičarima i sportistima (naročito bokserima) nikada neće
ponestati. A i mehanike su im slične: uspon, pad prožet cugom /
drogom / ženskarenjem / nasiljem i ponovni uspon u njihovoj
disciplini / na njihovom instrumentu. Međutim, dva pitanja se
postavljaju. Prvo, koliko se u biografiji držati faktografije, a
koliko uzeti slobode, raditi kompozite od likova, romantizirati svoj
subjekt? I drugo, koliko široki vremenski period pokriti, mora li
baš od rođenja do eventualne smrti ili se fokusirati na jedan
događaj / period koji je obeležio karijeru subjekta i koji bi to
događaj ili period bio.
Miles Ahead,
rediteljski prvenac glumca Dona Cheadlea, koji je ovde prisutan i kao
ko-scenarista i kao glavni glumac, vrlo je slobodno čitanje
biografije Milesa Davisa, jednog od najvećih jazz muzičara ikada,
ne samo interpretatora, nego i kompozitora i autora koji je ustoličio
fusion kao muzički pravac. Ovde neće biti reči o naslovnom albumu
iz klasičnog perioda, ali hoće o nekim drugim, poput Sketches
of Spain, Kind
of Blue, Someday
My Prince Will Come,
Nefretiti
i Bitches Brew.
Ali period u fokusu, i to kakvom (!), je onaj među-period, ona
petogodišnja pauza krajem 70-ih dok je Davis pokušavao formirati
novi pravac u “društvenoj muzici” kako je nazivao jazz. U
međuvremenu, zapostavio je svoj instrument, zaključao se u podrum
sa pićem, drogom i sportskim prenosima, dok su ga izdavači jurili
da makar nešto izbaci.
Nakon osnovnog nivoa intervjua,
upoznajemo Milesa Davisa (Cheadle) s kraja 70-ih godina, drugiranog,
zapuštenog, zatvorenog u kuću, gotovo agorafobičnog. Upoznajemo ga
tako što on slučajno otvori vrata sumnjivom reporteru Daveu
(McGregor) koji navodno piše za Rolling
Stone na temu
Milesovog mogućeg povratka. Miles je istovremeno pod pritiskom od
strane izdavačke kuće da izda makar “session tapes”, a on vrši
pritisak na njih da mu uplate predujam. U susretu s njima je u stanju
čak i da potegne pištolj i na svog agenta i na još jednog
(Stuhlbarg) koji se tu našao sa novim klincem, navodno
super-talentom (Stanfield) kojeg navodno pokušava uvaliti u Milesov
prateći sastav. U centru pažnje su, međutim, snimci za koje svi
znaju da postoje i kojih bi se svi dočepali i koji će nadalje
promeniti po nekoliko ruku.
Taj nivo priče, besmisleno je
uopšte govoriti o istinitosti – nema je ni u tragovima,
funkcioniše kao triler, čak akcioni, sa sve tučama, pucnjavom,
jurnjavom automobilima po ulicama New Yorka. Poseban začin tu je
“buddy-buddy” dinamika između Milesa i Davea, Daveova ljigavost
i Milesova paranoja povremeno okreću ton na lagano komičan. Iako je
Miles Davis imao svoje polu-kriminalne “hustling” epizode, one su
se dešavale ranije, dok je on gradio karijeru i na taj način se
izdržavao. Ta triler-priča čak može funkcionisati i kao njegova
“gangsterska” fantazija, potpomognuta drogiranjem.
Problem je sa flashbackom u
okviru flashbacka u kojem pratimo mladog Milesa i hronologiju njegove
veze, kasnije braka sa Francis Taylor (Corinealdi). Zašto je izabran
fokus na nju, a ne na vezu sa glumicom Cicely Tyson sa kojom se
svađao i mirio, ostaje nepoznato. Mogući razlog je to da je ta veza
koja se ružno završila zbog Milesovih ispada sa kurvama, drogom i
nasiljem prema svojoj ženi vremenski korespondirala sa njegovim
usponom, karijernim i kreativnim vrhuncem. Moguće je da je tim
scenarista u raspadu veze prepoznao uzrok za Davisov kasniji pad i
povlačenje u unutrašnju imigraciju. Bilo kako bilo, taj deo filma
deluje uopšteno i konfekcijski, a dodatni problem je i što menja
ritam, ali ne na taj način da “džezira” koliko jednostavno
“mrsi”, usporava i uvodi u nepotrebne konvencije biografskog
filma. U redu, zgodno je ubaciti Milesovo hapšenje u pauzi nastupa
ispred bara Charlieja Parkera i brutalno prebijanje od strane
policije, jedinu potpuno verno preslikanu situaciju, ali to bi bilo
to.
Zapravo, sve počinje sa
konstrukcijom filma s tim flashbackovima. To je nekako za očekivati
od Stevena Baigelmana koji je dosta slično, premda konvencionalnije
konstruirao priču o Jamesu Brownu u Get
on Up. To u slučaju
Miles Ahead
otvara mogućnosti za još dodatnu nebulozu na kraju sa “hashtagom”
ispred natpisa “Social Music” i sa otvorenom godinom smrti, kako
bismo pomislili da je Davis još uvek živ. Kao, živi kroz muziku.
Mislim, stvarno dugo već nisam na filmu video gluplju i prazniju
frazu.
Don Cheadle se kao reditelj trudi
da napravi nešto od takvog scenarija, zapravo pitanje je jesu li
intervencije na kraju njegovo maslo. Pa ipak on u tome pokazuje
dovoljno poštovanja glede Milesa Davisa kao subjekta biografije.
Takođe, skretanje prema žanru je hrabra odluka koja se isplatila, a
Cheadle to izvodi sa stilom i okom za detalje, uspevajući da
glumačku ekipu, pre svega Ewana McGregora privede svrsi.
Međutim, ako Cheadle negde
uspeva, onda je to kao glumac. Njegov portret Milesa Davisa nije samo
imitacija, iako ga skida fenomenalno, od glasa, preko govorne sheme,
fraza i uzrečica do držanja. Ponavljam, to možda nije biografski
istinit Miles Davis, ali Cheadleova interpretacija njega kao umetnika
u krizi i narkomana je ne samo legitimna, nego i na mestu. Zato se,
kao i zbog eksperimenta sa trilerom, Miles
Ahead približava
epitetu revolucionarnog u polju od čega ga odvajaju oni dosadni,
konvencionalni, konfekcijski delovi bez previše elegancije.
No comments:
Post a Comment