2015.
scenario i režija: Mickey Keating
uloge: Lauren Ashley Carter, Sean Young, Brian Morvant, Larry
Fessenden
Odgledavši Carnage Park i uvidevši da Mickey Keating, iako
izbacuje filmove bržim tempom nego što je to zdravo za karijeru,
ipak ima ideje i uspeva da pronađe pojedinačno rešenje tu i tamo,
reših da pogledam Darling, njegov najartističkiji i najbolje
ocenjeni film od strane kritike. Čista radoznalost, ništa više.
Ispostavilo se da su umereno dobre kritike čak malo preterane, jer
je Darling prilično tanak film, sa materijalom za otprilike
10-ak minuta razvučenim na 80-ak, i u suštini funkcioniše pre kao
stilska vežba iz preslagivanja nekih starih i nekih savremenih
horora. Supstanca se još jednom povukla pred stilom, što me je
ostavilo delimično zaintrigiranim, ali nikako oduševljenim.
Pitanje koje će se logično postaviti je: posveta ili krađa? Tanka
je linija i uglavnom se svodi na to da, ako je nešto najavljeno, a
prethodnim autorima odato verbalno priznanje, onda na to gledamo kao
na posvetu, ako ne, onda je to krađa. Međutim, u moderno doba
kratke pažnje i jednakog vrednovanja svačijeg mišljenja, onda ćemo
nešto što nam se svidi to podvesti pod posvetu, a ako ne, onda
proglasiti bezočnim drpanjem. Pitanje je ovde potpuno suvišno, jer
Darling je svakako pre posveta nego krađa, ali je pre svega
školski zadatak preslagivanja i kolaž.
Počinje kao The Shining, odnosno njegova ženska verzija.
Razgovaraju devojka (Carter) i gospođa (Young). Jedna drugu
oslovljavaju sa “Darling” i “Madame”, kako su i potpisane na
kraju filma. Gospođa devojci objašnjava detalje posla, čuvanja
stare kuće u New Yorku (“najstarije u gradu”) oko koje se
raspredaju glasine i legende o duhovima i demonima. To što je
prethodna “čuvalica” izvršila samoubistvo skočivši sa balkona
nije baš prijatno saznanje za Darling, ali ona namešta “pokerašku
facu” jer je posao dobar, a para laka. Ono što sledi je njen
ubrzani put u ludilo: tajna zaključane sobe, tip na ulici (Morvant)
koji ju je možda povredio u prošlosti, a možda i nije, ali ona
svakako planira osvetu, te kompletno gubljenje kompasa...
Osim Kubricka, tu su prisutni tragovi Polanskog i njegove “stambene”
trilogije, pre svega Repulsion, klasičnog Hitchcocka sa
mehanizmima opsesije i ludila, te, od novijih, The Strange Colors
of Your Body’s Tears belgijskog autorskog dvojca Helene Cattet
– Bruno Forzani, odnosno nagli zvukovi, sonični napadi na našu
percepciju, rapidna montaža sa brzom izmenom kadrova i fokusom na
detalje. I tu se Darling nalazi u procepu, jer dolazi posle
kraja balade i kao film ne može biti nov. Takođe, nije ni naročito
elegantan, ni šokantan, ma koliko pokušavao. Na kraju, nije ni
audio-vizuelna bomba za čula jer mu crno-bela fotografija, ma koliko
dodavala na eleganciji i simulaciji klasike, što se toga tiče
odmaže.
Razumem i podržavam minimalističke koncepte, mali broj lokacija i
glumaca, te ograničen budžet. Nemam problema ni sa ovlaš
definiranim imaginarnim svetovima koji liče na prave (Keatingov New
York kao da je spoj današnjeg i onog iz 50-ih sa lagano odumirućom
aristokratijom starog kova), pa čak mi ni samozatajnost nije problem
dokle god ne prikriva lenjost u razradi, a ovde je to upravo slučaj.
Jer, šta mi znamo o Darling kao liku? Apsolutno ništa,
pretpostavljamo neki post-traumatski stres, a jedini dokaz za to su
nekakvi ožiljci. Zato nas i ne pogađa njena sudbina, nije tragična
nego jednostavno neizbežna. Svaka čas glumici Lauren Ashley Carter
(Jug Face) koja uspeva da veže našu pažnju za sebe, ali lik
joj je tanak.
Kako sam i očekivao, Keating je opet pokazao nešto stila i sirovih
ideja, ali nije uspeo da ih na pravi način razvije i da stil privede
nekoj svrsi poput pričanja priče. On ostaje jedan od onih autora sa
potencijalom koji možda nikada neće realizirati. Možda ne bi bilo
loše da neke svoje sledeće projekte detaljnije razradi pre nego što
krene u realizaciju.
No comments:
Post a Comment