2015.
režija: Emmanuelle Bercot
scenario: Emmanuelle Bercot, Marcia Romano
uloge: Catherine Deneuve, Rod Paradot, Benoit Magimel, Sara
Forestier, Diane Rouxel
Odrastanje je zajebana stvar, posebno ako nečega fali: finansijskih
sredstava, roditeljske ljubavi, makar minimalne discipline ili,
najuopštenije, iskrenog interesa za dete. Rezultati nisu sigurni čak
ni kad svega toga ima, uvek se može dogoditi nekakva trauma, a čak
i bez toga osoba može izrasti u propalicu. “Loše seme”...
“Takva je sudbina”, iako u to ne verujemo baš. Svako se može
saplesti, neki će ustati, neki neće. Sudbina tu najčešće ima
drugo ime, milion imena, a većina se može trasirati nazad do
roditelja. Neki ljudi ne bi smeli imati decu...
Šta reći o mladoj i neurotičnoj majci (Forestier) dvoje dece koja
je pozvana na razgovor kod sutkinje za decu (Deneuve), tamo popizdi,
što se dešava naročito ako je osoba neobrazovana, preopterećena,
pomućene svesti i kratkih živaca, a za svaki slučaj je spremila
sve stvari za starijeg sina, za svaki slučaj da joj ga sud i
socijalna služba oduzmu? Reći ćemo da nije neki materijal za
majku, da nema niti pravu motivaciju niti dovoljne snage i
posvećenosti za ulogu koja će joj oduzeti dobar deo života.
Pogađate šta će se dešavati s detetom u narednih 10 godina
boravka po domovima ispresecanih sa boravcima u nestabilnom domu sa
majkom i mlađim bratom, uz posete sudu i odsustvo iz škole. Da,
nasilni ispadi, sklonost kriminalnom ponašanju, krađe i
“pozajmljivanje” automobila. Za momka po imenu Malony (Paradot)
koji često skriva pogled ispod kape ili kapuljače se zaista može
reći da je problematičan i pravo je pitanje čiji je on problem.
Majka je uglavnom nesvesna, preokupirana sobom, svojim ovisnostima,
novim frajerima i životom na margini. Ali sutkinja brine i uvek mu
uz bukvicu pruža novu šansu da se popravi toliko da može opstati u
društvu. Ne treba posebno naglašavati, Malony te šanse nemilice
troši. Jer ne zna drugačije.
Na kraju će dospeti i u institucije, u različite popravne domove i
maloletničke zatvore, sutkinja će dobiti pomoć u socijalnom
radniku Yannu (Magimel) koji je i sam proizvod sistema i koji se malo
svojom voljom, a malo i na insistiranje sutkinje izvukao i rešen je
da pomogne momku kojem nije pružena šansa. Pitanje je da li će oni
moći ili je potrebna jedna hrabra devojka (Rouxel), dovoljno hrabra
da bi se sa takvim likom uopšte petljala, da ga izvuče.
Šta zapravo osoba odrasla pod tutorstvom sistema zna o društvu?
Jasno, voli majku i brine za nju, ali to je inercija porodičnih veza
više nego svesna ljubav. Takođe, brine za mlađeg brata da ne krene
njegovim stopama i ne iskusi njegovu sudbinu, i to je iskrena briga,
ali dolazi iz vrlo ograničenog iskustva. Malony nikada nije iskusio
normalnost i pitanje je može li i pored očitih motiva u njoj
preživeti. Lakše bi bilo kada bi igrao po pravilima, ali on
jednostavno to ne zna, nije takav tip i predaje se impulsima.
Ponekad je sama tema filma dovoljna da nas drži prikovanima za ekran
i ovde je to slučaj. Gledajući ovaj film, upoznajemo lice i naličje
sistema koji služi da dopuni ono što neki od nas ne mogu dobiti kod
kuće. Ali La tete haute je, iako interesantan, daleko od
savršenog filma. Za početak, šetnje između popravnih domova,
zatvora i sudskih saslušanja su prečeste i previše brojne, a ne
otkrivaju svaki put nešto novo, pa su redundantne. Takođe, likovi
su napisani samo kao grube skice i društvene funkcije, pa čak ni
Malony kao protagonista nije zapravo do kraja razvijen lik kojeg
možemo zamisliti kao živo biće.
Međutim, naturščik Rod Paradot je odličan izbor i uspeva da bez
treninga kanalizira taj angst i bes mladog čoveka izgubljenog u
svetu koji ne razume i koji ga zapravo neće. Neki kritičari su
povlačili paralele sa Truffautovim Les quatre cents coups
(1959) i ulogom koju je ostvario Jean-Pierre Leaud i to je očito bio
autoričin cilj, ali ipak nemojmo preterivati, iako Paradot ima
materijala i pokazuje dovoljno hrabrosti za glumačku karijeru.
Benoit Magimel i Sara Forestier su ograničeni svojim likovima, ali
uspevaju da nam ih približe i učine ljudskijima i životnijima. A
posebnu pohvalu zaslužuje Catherine Deneuve koju isključivo vidimo
u njenom radnom okruženju, bez ičeg privatnog (osim u jednoj
jedinoj sceni razgovora), kako vrši svoju funkciju, citira zakone i
govori životne lekcije, a neretko je pasivni objekat besa i
frustracije koju ispoljava Malony. Nezahvalna je to uloga za glumicu
tog nivoa i renomea, ali Catherine Deneuve ne bi bila jedna od
najboljih živih glumica kad i tome ne bi prišla sa integritetom i
od sutkinje načinila osobu i filmski lik za pamćenje.
Emmanuelle Bercot je pre svega glumica koja se upustila u autorske
vode. Baveći se uglavnom lakšim temama poput seksualnog sazrevanja
tinejdžera (Clement), celebrity kulturom (Backstage)
ili putovanjem koje će razbistriti sve (Elle s’en va),
uspela je da se pozicionira u nekakvom srednjem ešalonu francuskih
autorica, dok je igrajući u tuđim filmovima (recimo kod još jedne
glumice-autorice Maiwenn u Polisse i Mon roi) zadržala
reputaciju pouzdane glumice od integriteta. La tete haute joj
je prvi izlet u ozbiljnu tematiku i tu pokazuje da zna prepoznati i
izabrati, ali ne i u potpunosti doraditi priču, kao i da bolje
režira glumce nego što za njih piše. Ono što je presudno je tema,
zbog nje ćete film pogledati ili će vas odbiti. Pošteno.
No comments:
Post a Comment