2015.
scenario i režija: Perry Blackshear
uloge: MacLeod Andrews, Evan Dumouchel, Margaret Ying Drake
Filmsko stvaralaštvo je danas demokratičnije i dostupnije nego
ikada. Digitalna oprema je značajno pojeftinila proces snimanja,
teoretska i tehnička znanja, barem osnovna, dostupna su besplatno na
internetu i raznim kursevima, a ni distribucija više nije toliki
problem: čak i kad nije naplativa odmah, publicitet se može
ostvariti i preko besplatnih platformi tipa YouTube. Ponekad se
začudim zašto se više ljudi ne bavi filmom, makar amaterski,
hobistički, kinoklubaški, ne skupi petlju i ne snimi nešto za
ništa para. A onda se setim da ni ja to ne radim, pa tako odjednom
dobijem dodatno poštovanje za sve te hrabre DIY likove koji su
zagrizli i snimili nešto.
They Look Like People je primer takvog filma gde je Perry
Blackshear, do sada prvenstveno poznat u svetu kratkometražnog filma
kao šef rasvete, direktor fotografije, montažer, pa i autor
nekoliko kratkih uradaka, alfa i omega. Osim što je napisao scenario
i režirao, na svom filmu je bio i montažer i snimatelj, pa čak i
dizajner zvuka, što će se pokazati kao presudno. Sa njim se uputio
na dugu festivalsku turneju (uglavnom po Americi) da bi ga tek sa tim
iskustvom pustio u bioskope i na video.
Ako ste se ikada pitali kako bi izgledali klasici Invasion of the
Body Snatchers ili They Live oslikani
depresivno-melanholičnim tonovima i transponirani u indie-mumblecore
estetiku i okruženje komorne drame, They Look Like People
može biti legitiman odgovor. Naravno, vremena su potpuno drugačija,
pa tako nema alegorije ili subverzije kroz fingiranu naivnost i
žanrovske konvencije, već preovlađuje cinizam i ambivalentnost
tipična za modernu kinematografiju. Premisa je, međutim, slična
kao kod klasika.
Wyat (Andrews) je onaj čudak u metrou. Znate već, brada, stara
jakna, pogled mu se gubi u daljini. Christian (Dumouchel) je
kancelarijski pacov. Njih dvojica su bili drugari nekada, možda na
faksu. Nisu se čak ni svesno razišli, otišli su svaki svojim
putem, a New York je dovoljno veliki grad da se, eto, do sada nisu
sreli. A sreli su se na ulici, pozdravili i popričali, pa je
Christian skontao da Wyat živi kao klošar i pozvao ga da odsedne
kod njega na neodređeno vreme.
Ispostavlja se da su obojica nedavno izašli iz dugih veza, pa im
treba društvo. Barem Christianu koji je skupio hrabrosti i pozvao
šeficu Maru (Ying Drake) na izlazak, što čak nije ni proračunat
poslovni, koliko očajnički privatni potez. Wyatu i ne toliko, jer
njemu noću zvoni telefon i nepoznati glas mu daje upute za rat
između ljudi i monstruma koji su neke od njih preuzeli koji će
početi kad triput zagrmi. Ne veruj nikome, idi van grada, nosi alat
sa sobom i slične stvari iz priručnika za preživljavanje
apokalipse.
Jednom kad se uspostavi misterija i karakterizacija dvojice likova,
dva su puta kojim se može krenuti. Jedan je rešenje, bilo koje od
dve mogućnosti, ili da je Wyat u pravu ili da su sve to njegove
shizofrene halucinacije, pa je tako već potpuno drugačije sjebanom
Christianu on još jedan kamen oko vrata. Drugi je, pak, klackalica
koja traje sve do kraja koji ostaje otvoren. Tu treba obratiti pažnju
na glas koji se Wyatu obraća i koji se menja od vokodiranog, preko
nepoznatog ženskog i ženskog sa distinktivnim akcentom do Marinog,
jer on može biti ključ misterije. Mada ne mora. Uostalom,
Christianu je svejedno: kad mu već paše da provodi vreme sa
poludelim nekadašnjim drugarom, zašto onda ne bi to bilo i u
okruženju rata za preživljavanje, apokalipse ili vanzemaljske
invazije. Kad je bal...
Osim što misterija ne udara dovoljno jako, drugi problem je i
vezivno tkivo, odnosno međuvreme. Ono je, verovatno iz budžetskih
razloga, često ograničeno na Christianov stan i podrum i tek
ponekad imamo neku drugu lokaciju: neprometnu ulicu, prazan park ili
bezličnu kancelariju. Ono što vidimo je klasičan mumblecore,
dvojicu usamljenika koji tuguju, lamentiraju nad svojom sjebanaošću,
blebeću, piju, fingiraju da piju, imaju ratove čarapama. Kao što
misterija ne udara jako, tako ni ova studija sjebanosti nije ni
izbliza snažna koliko bi morala biti, pa nam se čini da samo troši
vreme kao nekakav prazan hod. Barem jedan aspekt, ako ne i oba,
valjalo bi produbiti, jer ovako deluje kao da Blackshear nema šta da
kaže ili ne zna kako. Sa pedigreom iz kratkih filmova, to nije mnogo
čudno. They Look Like People u sebi ima dovoljno mesa da bude
dobar i intrigantan kratki film od nekih pola sata, ali kao
dugometražni se negde na pola razvodnjava i taljiga do kraja.
Dojmljivo kao kuriozitet i igra sa raspoloženjem, međutim teško
kao kompletno filmsko iskustvo.
No comments:
Post a Comment