kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija: Todd Phillips
scenario: Todd Phillips, Jason Smilovic, Stephen Chin (prema članku
i knjizi Arms and the Dudes Guya Lawsona)
uloge: Miles Teller, Jonah Hill, Anna de Armas, Kevin Pollak, Bradley
Cooper
U maniru Scorsesea i njegovog mafijaškog epa Goodfellas, War Dogs
počinje sa našim junakom u nevolji. On je David (Teller),
Amerikanac u Albaniji, “gepekovan”, pretučen, sa pištoljem
uperenim u glavu. Slika se zaustavlja i jasno nam je da će tri
četvrtine filma biti flashback o tome kako je dotični dospeo u
nevolju. Već u sledećoj sceni, zapravo montažnoj sekvenci koja nam
objašnjava političku ekonomiju ratovanja, David preuzima ulogu
naratora i vodi nas kroz film, krimi-komediju vojničke tematike o
dvojici ortaka iz kraja koji diluju oružje.
Reditelj Todd Phillips je, pre nego što se uhvatio oponašanja
Scorsesea (što čini ne samo strukturom priče, nego i
kafansko-anegdotarnim pripovedanjem i obilatom upotrebom muzike kao
komentara, premda ni izbliza suptilno ili efektno kao što je to
činio italo-američki majstor) i citiranja De Palminog Scarfacea (u
dijalogu i vizuelno sa lokacijama Miamija, a kome ni to nije
dovoljno, eno ga i ogromni poster svako malo u kadru), uglavnom
plivao u vodama manje ili više ćorave komedije o iritantnim
ortacima u nezrelim avanturama. Ono što je počeo sa Road Tripom,
kapitalizirao je sa The Hangover trilogijom, pa je sada probao da to
svoje iskustvo spoji sa ozbiljnom tematikom i istinitom pričom
pokušavajući da dostigne nivo The Wolf of Wall Street i kao
“gross-out” i kao društveno-politički komentar.
No, štos je u tome da je War Dogs, svesno ili ne, po svemu sličniji
jednom drugom filmu, Lord of War Andrewa Niccola. Zapravo je njegova
verzija smeštena u okolnosti i pravila ratovanja u 21. stoleću.
Opet imamo istinitu priču, opet o trgovini oružjem i ratnom biznisu
koji se sagledava pre svega kao ekonimija, daleko od bilo kakvih
ideala. Očekuje se da će tu biti i nešto duhovitosti i nešto
pronicljivosti, možda čak i stava. Legendarni Yuri Orloff kojeg je
maestralno odigrao Nicolas Cage je sada podeljen u dva drugara (što
otvara aspekt prijateljstva i časti među muljatorima), od kojih je
David taj “običan čovek u neobičnim okolnostima” koji pokušava
da zaradi neki dolar, a Efraim (Hill) sociopata koji je otkrio
genijalnu shemu kako se obogatiti u poslu sa vojskom. Opet imamo
devojku (de Armas) koja izgleda kao manekenka i ima savest, te nam
možda služi za nekakvu identifikaciju, ali nemamo agenta Interpola
punog ideala. Takođe, imamo i scenu-dve napete jurnjave, poneki
duhoviti komentar, nekoliko bizarno-duhovitih momenata, pa čak i
igru rečima u naslovu, sa ili bez dobrog razloga.
U suštini, ono što imamo je priča o usponu i padu jedne kriminalne
organizacije, jedan standard koji se teško može nazvati novim. U
tom smislu, valja reći da ni Niccol sa Lord of War nije otkrio toplu
vodu i da se on oslanjao na Scorsesea i njegovu naraciju, ali je
makar imao nešto svežine, poente, pa čak i udara. Što sve War
Dogs čini kopijom kopije, ili u boljem slučaju kompilacijom
postupaka, trikova i štoseva iz drugih, boljih filmova koji tek
ponekad prorade, ali nas uglavnom podsećaju šta bi ovaj film mogao
biti, a nije.
To ne znači da nije elementarno zabavan kao vožnja, naprotiv.
Ekonomično je napisan, pa je pratljiv i fluidan, lepo uslikan i
sasvim dobro odglumljen. Drugarska “douchebag” hemija između
jednog smotanog i jednog lukavog tipa je pogođena vrlo dobro, Teller
i Hill su ležerni, dopunjuju se i zaista igraju skupa za dobrobit
filma, bez nepotrebnog takmičenja. Teller je tu slabije prošao jer
je njegov lik, bez obzira na naratorsku funkciju i ulogu naše tačke
gledišta, dosta tanji i tipskiji, običniji, sa tek prolaznom
motivacijom. Hill, pak, opet ima svoj show, uspeva da “proda”
svoj kretenski smeh i da pronađe fini balans između raznih aspekata
svoje ličnosti. On je u jednoj sceni i budala i zajebant i retard,
ali i sociopata i proračunati ljigavac koji menja lica prema
potrebama svojih sagovornika i večito glumi: Davidu drugara, tihom
partneru Ralphu (Pollak) židovskog patriotu koji svojim poslovima
štiti interese Izraela, a raznim klijentima čoveka sjajne ljudske i
poslovne etike koji se uvek drži dogovora. Takve mu uloge leže, čak
su mu specijalnost, a ovde nema ni toliko karikaturalnosti da ga
optereti. Kao bonus, pojavljuje se i Bradley Cooper u jednoj
interesantnoj i odmerenoj epizodi kao ne baš legalni, ali globalni
magnat oružanog posla.
Problem je, međutim, što Phillips nije imao blagog pojma šta bi sa
kontekstom koji je još interesantniji od klasične priče o usponu i
padu i što se uplašio da zauzme stav. War Dogs je film koji je
mogao ući dublje u ispitivanje američke ratne mašinerije i sistema
javnih nabavki koje su posle hvatanja Cheneyeve “crony” ekipe u
koruptivnim poslovima reformirane tako da su potpuno javne i svima
dostupne, što u prevodu znači da će krupne poslove i dalje
obavljati krupni igrači, ali i da će sitniji pokupiti mrvice sa
stola. Kako je to vojska, i mrvice su milionske cifre. Toga će se
Phillips dotaći tek usput i površno, iako je taj aspekt priče
interesantniji i svežiji od uspona i pada para ludog i zbunjenog
trgovca oružjem.
To ne znači da se Phillips neće držati ozbiljno, reciklirajući
štos sa najavama poglavlja kao što je to bio slučaj u The Big
Short, kao i sa komentarima kroz muziku, često previše očitima da
bi to bilo ukusno. Problem je što i pored toga on kao da nema stav
koji dopire dalje od opštih mesta kako je ratno liferantstvo prljav
posao. Čak se čini da su mu je amoralni dvojac baraba čak
simpatičan sa svojim eskapadama, ali se ne usuđuje da to nečim
potkrepi. Zato ni humor, za koji se očekuje da mu je jača strana,
ne radi uvek, iako ima nekoliko genijalnih štoseva (tipa sam akter
priče David Packouz u cameo-ulozi pevača u staračkom domu koji
izvodi pesmu Don’t Fear the Reaper), dok se većina humornih
“one-linera” doima kao nešto napisao za što efektniji foršpan.
U konačnici, War Dogs je nešto što možete pogledati da vam prođu
ta dva sata vremena, i proći će veoma brzo, ali ne očekujte više
od toga.
No comments:
Post a Comment