2016.
scenario
i režija: Kleber Mendonça Filho
uloge:
Sonia Braga, Maeve Jingkings, Irandhir Santos, Humberto Carreo
Transfer
od pozicije filmskog kritičara do pozicije filmskog stvaraoca nije
ni jednostavan ni obavezno uspešan. U nekim mlađim godinama,
brušenje kritičke oštrice i analitičkih veština može pomoći
stvaraocu u nastajanju kome je ipak osnovna veština sinteza.
Međutim, kada kritičar izgradi karijeru na svojoj moći analize,
taj transfer ume biti sve samo ne gladak. U suštini, kritičari i
teoretičari znaju šta valja, a šta ne valja i prema tome se
ravnaju u stvaralačkom poslu, pa njihov racio često potpuno uguši
emociju neophodnu za stvaranje, pa im (igrani) filmovi bivaju
tehnički doterani, ali u suštini sterilni.
Kleber
Mendonça Filho je izuzetak od pravila: filmski kritičar sa sjajnom
teorijskom podlogom, ali i sa stvaralčkim porivom, potrebnom
emocijom, svojim setom tema do kojih mu je stalo, hrabar i željan
osvajanja novih prostora. Njegov igrani debi Neighboring Sounds
jedan je od impresivnijih debitantskih filmova, ne samo tehnički
pismen i dorađen, nego i opservantan, iskreno emotivan, ponekad
potresan, ponekad urnebesno smešan, i zasluženo mu je doneo pažnju
svetske kritike i publike. Ako ništa drugo, dugo će nam u glavi
odzvanjati njegova zvučna shema i dugo ćemo razmišljati o klasnim
sukobima u naizgled mirnom, ograđenom i sigurnom naselju.
Njegov
novi film, Aquarius, sa prethodnikom deli određene poveznice:
lokacija je opet autorov rodni grad Recife, milje je opet
više-srednjeklasni, centralna tema se opet nekako svodi na
stanovanje i vođenje sopstvenog života po sopstvenim pravilima,
film je opet labavo podeljen u poglavlja i opet imamo klasni sukob.
Neke stvari su se, međutim, promenile. Iako ponovo imamo prilike da
vidimo Maeve Jingkings koju je Filho otkrio kao polu-profesionalnu
glumicu sa jednom prethodnom ulogom, ona je u međuvremenu postala
profesionalna glumica. Druga stvar, Filho se ovde ne bavi susedstvom
i zajednicom, nego jednom jedinom osobom, Clarom (Sonia Braga), i
njenim životnim borbama protiv nedaća, od bolesti, preko hvatanja
ukoštac sa moćnijima od sebe, pa do borbe sa svojim najbližima za
razumevanje njene pozicije.
Treće
i konačno, njen motivator nije njena klasa, iako je možda zbog nje
percipiramo kao “našu junakinju” koja se bori sa moćnijima od
sebe. Naša junakinja je pripadnica nešto starije brazilske
buržoazije, proživela je ugodan život koji bi verovatno bio slično
ugodan i da se povuče iz tog sukoba. Njen motiv za borbu i koren
njenih principa leži isključivo u ličnim, čak sentimentalnim
razlozima.
Ona
je napadnuta strana u sukobu sa investitorima koji su otkupili sve
stanove osim njenog u trospratnici na plaži. Ono što počinje kao
učtivo poslovno pregovaranje pretvara se u psihološki rat sa sve
beskrupuloznijim postupcima sa njihove strane. Pitanje tog stana za
nju nije pitanje egzistencije i njen postupak otežava život njenim
bivšim susedima, ona se može komotno preseliti možda i u isti
kvart ili provesti penziju putujući, ali to ne čini, nego ostaje
usamljena i stresirana u “zgradi duhova”.
I
ima potpuno pravo na to, jer je u tom stanu izgradila karijeru,
preživela borbu s rakom, odgojila decu, postala udovica i postala
baka. Jer je svoj život uredila u i oko stana, od nameštaja koji
joj znači, preko kolekcije ploča (Clara je cenjena muzička
kritičarka i neka vrsta javne ličnosti, barem dovoljno da je pitaju
šta misli o novim digitalnim formatima) do odlazaka na plažu,
prijateljevanja sa spasiocem, seansi tai chija, viđanja sa
prijateljicama u istom susedstvu...
Filho
nam sve to metodično razlaže u laganom tempu, detaljno slikajući
njenu svakodnevicu, male rituale i velike strahove, briljantno
koristeći muziku iz njene kolekcije (koja je i celokupna muzička
podloga filma) i detalje poput uređenja enterijera kao što su to
posteri i komadi nameštaja. Tu i tamo, on će savršeno tempirano
ubaciti flashback (film počinje upravo sa starom slikom kvarta i
prologom od pre 30 i više godina koji čini prvo poglavlje), što
nam vrlo odmereno, a opet vrlo jasno govori o ličnoj percepciji
života i značaju uspomena koje čuvamo. Na taj način Filho u
suštini socijalno i političko pitanje džentrifikacije koje nije
samo tipično za Brazil, nego i za veći deo sveta, dovodi na lični,
univerzalno razumljivi nivo.
Zaista
je retkost da u filmu za glavnu junakinju imamo ženu od nekih 65
godina koja nije svedena na jedan ili nekoliko penzionerskih
stereotipa, poput neshvatanja modernih tehnologija, čudnih navika
vezanih za rano leganje i rano ustajanje, mudrosti koja ne
korespondira najbolje sa savremenim svetom ili žala za mladošću.
Naprotiv, Clara je živahna, inteligentna, čvrsta u stavu,
pronicljiva, tvrdoglava i veoma chic bez ikakvog truda. Možda bi čak
i bila dobro društvo. Nju maestralno, hrabro i bez zadrške igra
Sonia Braga, brazilska glumica sa impozantnom internacionalnom
karijerom i jedna od najvećih zvezda u zemlji. Moglo bi se čak reći
da joj je ovo životna uloga, lik je napisan kao kompleksan,
rediteljsko vođenje je perfektno, a Braga poseže duboko i iznosi
nepatvorene emocije.
Poređenja
sa Filhovim prvencem deluju neizbežno, ali nisam siguran da je to
ispravan pristup. Neighboring Sounds je možda delovao
svežije, i zaista je u svojoj slojevitosti impozantan debi, ali
Filho se u njemu oslanjao na već uspostavljene (Altmanove) standarde
za mozaički / hyperlink film. Aquarius je potpuno drugačiji
film, usuđujem se reći bolji i kompletniji. Jer umetnost je
napraviti skoro dva i po sata filma sa vrlo malo događaja visokog
intenziteta koji se možda svodi na nečiju svakodnevicu, ali koji se
gleda netremice sve vreme. Preporuka.
No comments:
Post a Comment