2016.
scenario
i režija: Tom Ford (prema romanu Tony and Susan Austina
Wrighta)
uloge:
Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson,
Armie Hammer, Isla Fisher, Ellie Bamber, Karl Glusman, Robert
Aramayo, Laura Linney, Andrea Riseborough, Michael Sheen
Nocturnal
Animals je film koji se gleda sa punom pažnjom, od prve do
poslednje scene. Suditi o njemu kao o najboljem filmu godine bilo bi
i prerano i preterano, ali bogata vizuelna tekstura, metodična
režija, slobodna adaptacija literarnog predloška i stilska
dorađenost mogu uticati na gledaoca. Ovo poslednje posebno ne bi
smelo čuditi: autor Tom Ford je svoje ime stekao kao vrhunski modni
dizajner, čovek koji je izvukao Gucci od propadanja, a i njegov
prethodni film, debitantsko ostvarenje A Single Man imalo je
sve ove kvalitete aranžirane u komornu gay dramu.
Nocturnal
Animals je ipak sasvim drugačija životinja, i to nimalo
diskretna. To nam je jasno od uvodne scene performansa morbidno
debelih, starih žena bez odeće, samo sa modnim dodacima u stilu
mažoretkinja u kojem kao da De Palma sreće Lyncha. Taj groteskni
cirkus poslednji je u nizu projekata naslovne junakinje romana, Susan
koja za život zarađuje baveći se visokom umetnošću kao visokim
biznisom. Nju igra Amy Adams kanalizirajući eteričnu hladnoću za
koju vezujemo Jessicu Chastain. Susan mrzi svoj posao (“prodaju
đubreta”), ali ne više nego što mrzi svoj život sa mužem
Huttonom (genijalno drveni Armie Hammer), biznismenom uhvaćenim u
trenutku pre nego što rokne dupetom u zemlju, verovatno takođe zbog
prodaje đubreta. On ima ljubavnicu, on zna da će ona to ubrzo
saznati, i Susan kao domaćica i zatvorenica u luksuznom, staklenom
kazamatu kakve su losangeleske moderne vile, zabavu nalazi u
reminiscenciji na bivšeg muža Edwarda (Gyllenhaal) i čitanju
njegovog dugo iščekivanog romana-prvenca.
Roman
koji je poslužio za naslov filma joj donosi nevolje od samog
početka: otvarajući kovertu, uspeva da se poreže na papir. Drugo
iznenađenje je posveta njoj, što joj samo potpaljuje maštu. Treće
i konačno je sama sadržina: u pitanju je nasilni triler,
sadističko-osvetnička fantazija u kojoj, ako je za utehu, muškarac
traži svoju izgubljenu muškost. Pa ipak, kao i film, taj roman je
jedan od onih komada literature koji će snobovi otpisati kao
upeglani pulp, ali koji nećemo tek tako pustiti iz ruku.
Sudeći
po replikama koje čujemo iz usta muškarca-mekušca Tonyja (opet
Gyllenhaal) i šerifa Bobbyja Andesa (perfektni Michael Shannon),
možemo zaključiti da je kao uzor poslužio Cormac McCarthy. To su
one “folksy”-mudre replike sa daškom self-help literature i
prizvukom važnosti, jako cool za pročitati, ali prilično banalne
kad o njima razmislimo. Međutim, transfer fiktivnog komada
literature na film u sećanje priziva ludilo Sama Peckinpaha, od
Straw Dogs (silovateljsko-osvetničke fantazije) do surealne
slike šljama kao u Bring Me the Head of Alfredo Garcia. Ovako
nešto nećete pokloniti ili ne daj bože posvetiti svojoj ženi,
makar i bivšoj, ukoliko nemate nekakvu poruku iza toga.
Pa
ipak, čitajući, Susan sve više pada u reminiscencije na propali
brak sa Edwardom (Tony je očito njegov stand-in) i šta je toliko
pošlo po zlu za oboje, a naročito za njega, da se u njemu taloži
frustracija koju ispoljava literarnim nasiljem. Oseća li se ona
odgovornom za to? Šta je zapravo mogla drugačije? Jesu li oboje
spremni za novi početak? Priča dalje ide kao flashback na njihov
brak u kasnim studentskim danima i neminovnost njegovog raspada usled
temeljnih razloga, kako u klasi (Laura Linney ima briljantnu epizodu
kao Susanina ultra-konzervativna, materijalistički nastrojena
majka), tako i u tipu ličnosti.
Sva
tri nivoa priče Ford plete izrazito vešto, pozorno gradeći ritam
filma. Njegov stisak je čvrst, pa će kroz njega provući i nekoliko
poenti o dekadenciji visoke umetnosti (kao i visoke mode i visokog
biznisa), muško-ženskim odnosima, klasnoj predodređenosti usled
odgoja, misterijama ljudske psihe, i odnosa između fikcije i
realnosti. Ne samo da je svaka scena predivno postavljena i doterana,
poneki detalj čak zahteva suzbijanje neverice, ali je potpuno “in
character” za autora, nego je upotreba kamere perfektna do
najsitnijih detalja, uključujući i za priču ne baš bitne pejzaže
(premda je arhitektura Fordova prva ljubav), a elektronski “score”
nabrijava i nabrijava, ali nas ne ostavlja nezadovoljenim.
K
tome, Ford još apsolutno perfektno koristi hyperlink kao izražajno
sredstvo, najinovativnije još od Scorseseovog potcenjenog remek-dela
After Hours, ubacujući detalje iz jedne priče u drugu
dosledno i ponekad začudno. Dobro, isti glumac za dve uloge su jasan
simbol autobiografske žice u romanu, a činjenica da žena i kćerka
(makar u mislima čitateljice) izgledaju slično, ali ne potpuno isto
kao ona i njena kćerka govori onu o uglovima gledanja i crtanja, ali
Ford tu ne staje. Marfa u Teksasu (poznata po umetničkim kolonijama)
se ponavlja kao destinacija na dva nivoa, automobil kojim tamo ljudi
putuju je isti, a čak se i groteskni cirkus pojavljuje u drugom
planu zadimljene prčvarnice, naizgled kontra svake logike.
Iz
njegove stilske, režijske, pa i pripovedačke veštine možemo
zaključiti da Ford ima nešto važno da nam kaže, ali nam umesto
toga servira jednostavne zaključke, gotovo banalnosti ili još gore,
zloćudnost u vidu nasilja i mizoginije. Taj rezon je pogrešan, Ford
se ne trudi toliko da ispriča priču, koliko da složi film kao
komad umetničkog dela koji će nam zaokupiti sva čula, bez obzira
koliko njegov sadržaj bio banalan ili maligan. Zato je Nocturnal
Animals film koji ćemo gledati uprkos groznim ljudima (u celom
filmu je teško naći pristojno ljudsko biće koliko su svi
blazirani, pretvorni ili animalni) i groznim idejama (jedna od jačih
je predivno poentirana na kraju) i u njemu gotovo grešno uživati,
baš kao Susan u Edwardovoj knjizi. Iako je razorno efektan u
bioskopu, ovo je jedan od onih naslova koje bi valjalo gledati i iz
kreveta uz čašu ili flašu crnog vina. Kamin je opcionalan.
No comments:
Post a Comment