kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
scenario
i režija: Maren Ade
uloge:
Peter Simonischek, Sandra Hüller, Michael Wittenborn, Thomas Loibl,
Tristan Pütter, Hadewych Minis, Lucy Russell, Ingrid Bisu, Vlad
Ivanov
Toni
Erdmann, treći film nemačke autorice Maren Ade, svoj festivalski i
distribucijski život započeo je sa ovacijama u Cannesu i nagradom
FIPRESCI žirija, otkupljen je za većinu važnih tržišta, a za
očekivati je i da se nađe na popisu nominacija za Oscara za film
van engleskog govornog područja. Dobro, na tako nešto smo i
navikli, barem kada je reč o zvučnim svetskim festivalima. Međutim,
ovi podaci ni ne počinju da opisuju o čemu se tu zapravo radi. Toni
Erdmann je samonikli fenomen, potpuno van ustaljenih tokova bilo
festivalske, bilo mainstream produkcije.
Prvo
i osnovno, reč je o nemačkoj komediji. Istina, Nemci nisu poznati
po naročitom smislu za humor do te mere da je osnova nemačkog
humora sprdnja sa nemačkim smislom za humor. Naravno, pitanje je
koliko stoji ta osnovna tvrdnja, ne samo zbog koprodukcije sa
Austrijom (Austrijanci inače gaje vrlo osebujan humor), nego se veći
deo radnje filma odvija u Bukureštu i u miljeu međunarodnih
korporacija i njihovom mehuru od sapunice prožetom velikim
poslovima. Zatim, iako humora ima na tone i varira od nezrelih spački
do teškog apsurda, osnovna tema odnosa oca i kćeri okreće film
više prema dramskom ključu.
Drugo
pitanje je trajanje od 162 minuta, što nije baš uobičajeno.
Međutim, iako je teško navesti događaje visokog intenziteta, to
vreme prolazi prilično brzo zbog detaljnog, inteligentno složenog
scenarija koji se dotiče mnogih prepoznatljivih životnih tema
(starenja, ovisnosti o poslu, usamljenosti, pozicije muškarca i
žene, korporativne kulture, internacionalnog kapitala i njegovog
uticaja na ljude, države i društva), dok se sve vreme drži svoje
osnovne koja je prožeta humorom, ali i akcentirana emotivno
nabijenim trenucima. Takođe, valja obratiti pažnju i na režiju
koja se možda čini školskom zbog klasičnog plan-kontraplan
kadriranja (vrlo važno za komediju, jer reakcija je pola štosa) i
ubačenih elemenata koji su i inače sveprisutni u svetu festivalskih
filmova (česti srednji planovi, kamera iz ruke, praćenje likova s
leđa), ali svaki potez ima svoje zašto, što Maren Ade čini vrlo
metodičnom autoricom.
Metodičnost
se ogleda i u ekspoziciji, to jest upoznavanju s likovima. Winfried
(Simonischek) je profesor muzike u penziji koji je rešen da ostatak
života provede u zezanju. Razveden je, kćer gradi karijeru, živi
sa svojom prastarom majkom koju sablažnjava svojim izjavama.
Međutim, kada mu umre pas kao jedina veza sa stvarnim svetom,
Winfried odlučuje da se ponovo poveže s kćerkom i bez najave
otputuje kod nje u Bukurešt.
Ona,
ime joj je Ines (Hüller), radi na važnom projektu za naftnu
kompaniju i upravo treba da zaključi veliki posao. Privatni život
uglavnom nema, saznaćemo za seksualne susrete sa jednim od kolega i
druženja sa drugim internacionalnim poslovnim ženama. Naravno,
očeva poseta joj ne može pasti u gorem trenutku, posebno zbog toga
što otac nije samo šaljivdžija (čovek joj je sa ozbiljnom facom
poklonio rende za sir za rođendan), nego je baš neprimeren za
okruženje korporativnih ajkula. Zapravo, ona jedva čeka da ga
pošalje na avion doma i nastavi život po starom.
Međutim,
tada se pojavljuje naslovni junak koji je zapravo očev alter-ego.
Prepoznaćete ga po velikim (artificijelnim) zubima i raščupanoj
crnoj perici. Toni se iznenada pojavljuje u Bukureštu, ne priznaje
Winfrieda, menja svoje identitete od “instruktora za život”
(“life coach” kao simbol apsurda u kojem živimo) do velikog
diplomate ili vrhunskog korporativnog konsultanta, prati Ines, njene
kolege i prijatelje i izjavljuje neprimerene stvari koje iz njegovih
usta zvuče ili kao uvrnuti smisao za humor ili kao neka vrsta
iskrene mudrosti u uveliko pretvornom svetu. Ines se isprva oseća
kao u neprilici, ali polako postaje svesna zasićenja koje oseća
prema takvoj ljigavštini i u njoj se porađa ideja o oslobođenju,
pa makar i kroz (karijernu) autodestrukciju.
Oslobođenje
vidimo u tri koraka. Prvi je gotovo instiktivna pobuna protiv “boys
cluba” u poslovnom svetu, trenutak kada Ines, čuvši šta njen šef
misli o njenoj i ženskoj seksualnosti na poslu, preuzima inicijativu
u odnosu sa kolegom i njihov seksualni susret okreće u smeru
bizarnog. Drugi je spoznaja i emotivni vrhunac filma uz pevanje
starog hita na sav glas. (Reči pesme govore dovoljno.) Treća scena
oslobođenja je za antologije bizarnosti i moderne kinematografije i,
da ne otkrijem previše, sadrži neplaniranu nudističku kućnu žurku
na kojoj je posebni gost ogromna i kosmata bugarska karnevalska
maska.
Sa
tako bogatom teksturom, kako u priči, tako i u karakterizaciji
likova, Toni Erdmann predstavlja vrhunski izazov za glumce. I kao
Winfried i kao Toni Peter Simonischek vrlo vešto balansira i drži
nas u dilemi je li njegov lik roditelj koji pre svega želi pomoći
ili je zapravo siledžija koji svoju destruktivnu energiju maskira
neslanim šalama. Takođe, Sandra Hüller je odlična kao Ines i iz
njene glume možemo iščitati da Ines igra tuđu igru i da svoj
život i karijeru nije zamišljala baš tako. Ekipa epizodista,
nemačkih, rumunskih i internacionalnih, takođe ima priliku da
zabriljira, šefovi i kolege nisu svedeni na korporativne dronove, a
prijateljice na karikaturu blaziranih bogatašica. Videti Vlada
Ivanova u doziranom izdanju kao rumunskog poslovnjaka i zeznutog
pregovarača i u nekoliko navrata iskreno zbunjeni izraz lica Lucy
Russell prava je poslastica.
Pa
opet, i pored svoje slojevitosti i metodičnosti, Toni Erdmann je
daleko od savršenog filma. Istina, to su skoro tri sata zabavne i
često bizarno smešne vožnje, ali glavne teme i sama poenta filma
nisu ništa toliko novo i neviđeno. Poznato nam je da predanost
poslu uzima svoj danak u nedostatku sadržajnog privatnog života i u
konačnici u otuđenju od svih potencijalno bliskih ljudi, kao što
nam je poznato da kapitalizam na visokom nivou proždire svoje
prvoborce, kao uostalom i svaki sistem. Zapravo, nisam siguran je li
bilo potrebno snimiti baš toliko dug i detaljan film na tu temu,
posebno zbog činjenice da je postojalo zgodnije mesto za završetak
nekih dvadesetak minuta pre kraja, a epilog koji smo dobili čist je
višak. Ali i pored toga, Toni Erdmann je zbog svojih neospornih
kvaliteta na svim nivoima, kao i zbog faktora uvrnute zabave film
itekako vredan gledanja.
No comments:
Post a Comment