2015.
režija:
Jason Bateman
scenario:
David Lindsay-Abaire (prema romanu Kevina Wilsona)
uloge:
Jason Bateman, Nicole Kidman, Christopher Walken, Maryann Plunkett,
Kathryn Hahn, Jason Butler Harner
Jason
Bateman, glumac koji voli da igra pametnjakoviće po sitcomima i
filmovima varijabilnog kvaliteta, rešio je da podigne ulog i postane
reditelj, makar povremeno. U tu svrhu je snimio svoj prvenac Bad
Words koji je bio sasvim solidan, ali ne i impozantan. Sa The
Family Fang se vidi da je napredovao i naučio neke stvari.
Nešto,
međutim, nije još ukapirao. Recimo da promeni direktora fotografije
ili makar da mu zapovedi da se makne od smeđih tonova. Jer smeđi
tonovi u indie dramici sa primesama komedije o disfunkcionalnoj
familiji nisu primer realizma da je život sranje. Smeđi tonovi su
sranje sami po sebi. Drugi problem je polu-intrigantna scena sa kojom
otvara i obavezna kartica “mesec dana ranije” iza nje, što
ostatak filma gura u flashback. Onda pravi flashback momenti postaju
flashback u okviru flashbacka, za šta nema valjanog razloga. Istini
za volju, oni su dati “in character”, preko amaterskih snimaka i
dokumentarca koje naši junaci gledaju sa video-kasete, pa se tu može
naći nekakvo opravdanje.
Prava
snaga filma leži u odstupanju od standarda. Kada pogledamo
disfunkcionalnu familiju, oca i majku avangardne umetnike i njihovo
dvoje dece koju su koristili kao statiste, glumce ili rekvizite u
svojim performansima između neslane šale i ozbiljnog društvenog
angažmana, jasno nam je da njihova disfunkcionalnost nije generička,
kakvu inače viđamo po indie filmovima. Onda ćemo i lakše
progutati da su se Annie (Kidman) i Baxter (Bateman), nekada Dete A i
Dete B u roditeljskim spačkama, nastavili baviti umetnošću, umesto
da, kao većina tako sjebane umetničke dece, ganjaju karijeru na
igli ili kradu toalet-papir sa benzinskih pumpi.
Međutim,
njihovi životi su svejedno sjebani. Ona je glumica koja je u toj
fazi karijere da ne može dobiti pristojnu ulogu, a divlji stil
života ju je izbacio i iz franšiznih superherojskih nastavaka. On
je pisac sa uspešnim prvim romanom, tako-tako drugim i opakim
kašnjenjem da ispuni ugovor za treći, što će ga poslati u smeru
tezgarenja za novine, poput intervjua sa nekim seljanima koji su
napravili puške na krompir i zabavljaju se radeći sranje. Upravo tu
se radnja pokreće: Baxter završi u bolnici posle neuspelog William
Tell stunta i jedini koji odatle uspeju da ga izvade su roditelji.
Kad
on pozove sestru upomoć i kada se familija nađe na okupu, pičvajz
je neizbežan. Iako klinci više nisu klinci i preko glave im je
sranja, roditelji (u sadašnjosti Christopher Walken i Maryann
Plunkett, u flashbackovima Jason Butler Harner i Kathryn Hahn) ih još
uvek tako tretiraju, stavljajući svoju umetnost iznad njihovih
interesa. Nije ništa novo za indie filmove da propituju etiku
umetnosti kada su u pitanju ljudi koji odrastaju u njenoj senci, ali
The Family Fang tu nudi još jedno osveženje: ovde se makar u
jednom trenutku svetlo baca i na umetničku vrednost takvih eskapada.
Nisu, dakle, roditelji genijalci koji su uticali na ceo svet, pa
slučajno zanemarili decu na svojoj misiji (jebiga), nego ih određeni
krugovi i kritičari smatraju relevantnima, dok ih drugi svode na
nivo cirkuske atrakcije i skrivenih kamera, što takođe nije daleko
od istine.
Negde
na polovini filma imamo još jedan značajan obrat, fino izgrađen i
naplaćen. Roditelji nestaju odjednom, baš u danu kada su krenuli na
vikend s prijateljima, i film skreće prema misteriji. Da li se
stvarno dogodilo nešto nezamislivo (mesto zločina ukazuje na delo
aktivnog serijskog ubice) ili je to njihov ultimativni štos? Kako
policija traži ubicu, a ne nestale šaljivdžije, na Annie i Baxteru
je da ispitaju drugu mogućnost...
Osim
inovativnog tretmana disfunkcionalnosti i razbijanja mitova o
bogomdanoj veličini umetnosti koja se olako podrazumeva, razlog za
pogledati The Family Fang je i glumačka postava. Bateman koji
samog sebe režira je otišao više prema dramskom registru, sa kojim
nije potpuno neiskusan, ali je ostavio i nešto komičnog kao
“filler”. U konačnici, to izgleda dosta dobro. Nicole Kidman je
briljantna glumica i to će demonstrirati svaki put kada njen lik ima
makar malo dubine i kompleksnosti da joj predstavlja izazov. Na moju
veliku žalost, takve uloge ne dobija često. A o Christopheru
Walkenu ne treba trošiti reči: on će biti zanimljiv šta god dobio
u zadatak. Prirodna aura začudnosti koju ima se savršeno uklapa za
ulogu nadrkanog omatorelog umetnika koji nikako da shvati da svet
nije briga za njegove provokacije.
Na
koncu, The Family Fang je ipak nešto malo više od samo
zabavnog filma koji poštuje talenat ispred kamere. Bateman, iako se
još ne može nazvati pravim i kompletnim autorom, pokazuje da je na
putu da to postane. Možda bi mu bilo lakše bez pojavljivanja i pred
kamerom i gajenja persone pametnjakovića, ali nije loše ni ovako,
naročito kada dobije vrlo dobar scenario koji vispreno i ekonomično
prenosi sve teme iz poznatog romana.
No comments:
Post a Comment