2015.
scenario
i režija: Laurie Anderson
Ma
šta nam verske dogme propovedale, u smrti nismo svi jednaki, niti
svaku smrt jednako doživljavamo. Nije isto kada sa umrlim osećamo
povezanost, intelektualnu, sentimentalnu ili prirodnu. Nečiju smrt
cenimo kroz život, naš, krajnje sebično. Muzičar, pisac, glumac,
reditelj, rođak, prijatelj, partner, pas... Nije isto.
Kako
sam prošle godine izgubio dva psa koji za mene nisu bili samo neki
psi i kako je ova godina počela sa Bowiejem, a završila sa Cohenom,
nešto nisam žurio da pogledam Heart of a Dog, nominalno
filmski esej o odnosu njegove autorice Laurie Anderson sa svojom
terijerkom Lolabelle, čija je smrt koincidirala sa smrću njenog
muža Lou Reeda, a zapravo meditaciju o smrti, životu i svemu
između. Kao za Laurie Anderson Lolabelle nije bila samo pas i Lou
Reed nije bio samo nekakav čovek, tako ova meditacija nije samo
film, nego jedan intimni dnevnik.
Dok
multidisciplinarna umetnica, poznata po svojoj muzici i performansima
govori, što čini sve vreme filma koji se može slušati kao audio
knjiga, u pozadini se smenjuju animacije, kartice teksta, kućni i
ini filmovi na različitim formatima. Njen tok misli leluja s teme na
temu, ali ga nije teško slediti što zbog besprekorne logike, što
zbog izuzetne emocije. Biće tu reči o psu, psećoj psihologiji,
bezuslovnoj ljubavi, prijateljstvu, empatiji, gubitku i nošenju sa
istim. Jednako tako, misli će doći na smrt kao takvu, žalovanje,
filozofiju, tibetansku Knjigu mrtvih koja zabranjuje suze i umesto
njih propagira dobročinstvo kroz koje će pokojnikov duh živeti,
Witgensteina, Kierkegaarda, život koji ide unapred, ali se može
gledati samo unazad, New York, ulice, planine, kolektivne traume zbog
WTC-a, prisustvo vojske koje je s vremenom postalo normalni šum
okoline, privatnost, skupljanje podataka, obaveštajnu sigurnost,
postrojenje NSA u državi Utah i egipatske Piramide, sve one povezane
i nepovezane stvari o kojima mislimo, mislimo i mislimo...
Zanimljivo
je kako smrt određuje život i koliko nešto ovako intimno kao što
je ispovest jedne osobe vodi ka opštem. Još više, provocira misli
kod drugih, kod mene, još slabije strukturirane, ali slično
zaokupljajuće. Kako me je Bowiejeva smrt naterala u “reality
check” svog starenja jer čisto sumnjam da je takav fenomen danas
uopšte moguć sa podeljenom pažnjom. Kako je Cohenova smrt
koincidirala sa događajem koji mogu opisati kao smrt zdravog razuma.
Kako je u WTC-u smrt nekoliko hiljada ljudi zapravo bila i smrt
jednog sveta ili makar kraj jednog doba. Kako me nije puno smrti u
životu razveselilo, ali jeste jedna, i ona je koincidirala sa
Reedovim koncertom u Sava Centru gde su idioti hteli da postave
mimohod za mrtvog monstruma.
Razmišljam
o psima, onim mrtvima i onim živima. I o ljudima. I o svetu. I o
dobroti. Bez ambicije da to složim u film. Laurie Anderson je to već
napravila perfektno.
No comments:
Post a Comment