2016.
scenario i režija: Kenneth Lonergan
uloge: Casey Affleck, Kyle Chandler, C.J. Wilson, Gretchen Mol,
Michelle Williams, Lucas Hedges, Kara Hayward, Anna Baryshnikov,
Heather Burns, Matthew Broderick
Retko se događa da se o nekom filmu od premijere preko duge
festivalske turneje do redovne distribucije stvori takav odium
pozitivnih filmskih kritika kao što je to slučaj sa Manchester
by the Sea. Iz svega što pročitate, shvatićete kako je to
definitivno film godine, jedno od onih velikih umetničkih dela koje
govore o tako životnim, ljudskim stvarima i koja su pritom dorađena
do u tančine, a to sve opet deluje lako kao perce. I, da se ne
lažemo, reč je o zaista dobrom filmu, pažljivo napisanom,
slojevitom, vešto režiranom, nabijenom emocijama, divno snimljenom
i sjajno odglumljenom. Ali nešto tu fali...
Osnovna tema filma je život u žalosti i život sa osećajem krivice
za tragediju u prošlosti. Iz toga se dalje razvijaju kompleksni
porodični odnosi, produbljuju psihološki mehanizmi autodestrukcije
i u pozadini se slika profil jedne atipične zajednice ljudi koji su
možda svesni da su rođeni gubitnici zbog svoje klase i mesta na
kojem su, ali nisu očekivali baš toliko teške šamare na nekim
drugim životnim poljima. Da, prokletstvo je živeti na takvom mestu
koje može biti istovremeno toliko krasno da bogataši tu grade
letnjikovce i tako grozno da te vuče dole, a još veće prokletstvo
je vratiti se doma podvijena repa.
Povratnik o kojem se ovde radi je Lee Chandler (Affleck), bostonski
domar kojem je jedina zabava nakon napornog radnog dana zaviriti u
čašicu i izazvati tuču. Razlog za njegov povratak nije nimalo
prijatan: brat Joe (Chandler) mu je umro od posledica srčane mane
koja je otkrivena desetak godina ranije. Lee se mora pobrinuti za
sahranu i izvršenje testamenta, pa planira da se vrati svom životu
u velikom gradu. Zez je, međutim, u tome što mu je brat na brigu
ostavio svog sina Patricka (Hedges) koji se ponaša tipično
egocentrično za svoju dob: u Manchesteru ima ceo svoj život, školu,
drugare, prosečni hokejaški klub u kojem igra i usrani band u kojem
svira, i čak dve devojke sa kojima žonglira, a jedini plan za
budućnost je popraviti očev ribarski brod za koji ga vežu lepe
uspomene, pa selidba u Boston, što se njega tiče, ne dolazi u
obzir.
Pitanje je zašto Lee ne može da podnese povratak u Manchester. Svoj
posao može obavljati svugde, a možda može pronaći i nešto bolje.
Ali on svoj rodni grad povezuje sa tragedijom koja mu je uništila
život i od koje ne može da se oporavi, tim pre što je on za nju
sam odgovoran. Stric i nećak će se tako sukobljavati kroz ceo film,
iako su obojica u suštini normalni i pristojni ljudi i stalo im je
jedno do drugog.
U pojedinim detaljima, Manchester by the Sea je zaista izniman
film. Casey Affleck je za sada odigrao ulogu života, a iza sebe već
ima vrlo dobrih uloga i možemo se samo nadati da će i u budućnosti
imati prilike da radi na ovako zahvalnom materijalu. Slično se može
tvrditi i za Kylea Chandlera, dok je Michelle Williams još jednom
demonstrirala emotivne dubine u koje se može upustiti, a Gretchen
Mol da je sa pravim materijalom sasvim solidna glumica. Otkrovenje
filma je i mladi Lucas Hedges (Moonrise Kingdom), po prvi put
u nečemu tako kompleksnom i uglavnom nepojmljivom za momka njegovih
godina. Za sve to se možemo zahvaliti Lonerganovom veštom pisanju
(odrastao u porodici psihologa, a kasnije pisao za teatar i za film)
i daru za rad sa glumcima, da ih lakom rukom usmerava u željenom
pravcu.
Nadalje, Manchester by the Sea takođe ima emotivne vrhunce
kakvi se retko viđaju na filmu, a koji ne deluju veštački i
prenaglašeno. Ono što gledamo su tragedije, njihovi uzroci i
posledice, bez trunke melodrame i naslade. Lonergan takođe vrlo
dobro poznaje stvarni život, pa se u takvom okruženju ne služi
štakama i filmskim klišeima, nego ih vrlo vešto razbija. Zašto
žalujući brat ne bi bio drkadžija prema nećaku sa kojim se ne
slaže i zašto se sin ne bi ponašao kao budala (i) nakon očeve
smrti kada ga spoznaja nije (još) lupila punom snagom? To će
delovati kao neumesni humor samo nekome ko zaista misli da su tuga i
žalost uniformna stvar.
Međutim, film ima neke svoje probleme preko kojih se ne može tako
lako preći. Prvo i osnovno, iako je izuzetno liričan i elegičan,
što će reći snažan, film od preko dva sata ima poteškoća da
uhvati ritam i može od početka delovati tromo i naporno. Drugo,
iako je radnja smeštena u uzak krug ljudi, stiče se utisak da
zahvata preširoko i stalno očekujemo još nešto ili još nekog.
Treće, dok nam se početak nakon znakovite uvodne scene čini kao
sasvim logičan, kraj je nekako arbitraran, mogao se dogoditi i
ranije, a film je mogao i trajati još duže, a bilo koji od
dinamičkih akcenata bi bio jednako dobro mesto. I konačno, nije baš
najjednostavnije uhvatiti šta je glavni tok, a šta flashback, bar
ne u prvo vreme, pošto odrasli glumci izgledaju skoro isto u
vremenskom periodu od desetak godina, a jedne i druge scene su
stopljene. Mogu da shvatim zašto je to tako i koja se poruka iza
toga krije, ali to svejedno nije baš “user-friendly”, ako me
razumete.
Međutim, to su samo detalji i sitna iskliznuća, ne i glavni razlog
zašto prosudbe o Manchester by the Sea kao filmu godine
smatram neozbiljnim. Filmu, naime, očajnički fali “X Factor”,
ono nešto nedodirljivo i neuhvatljivo što ga čini toliko boljim od
konkurencije i dugoročno pamtljivim. Daleko od toga da je reč o
podilaženju publici ili sličnoj kalkulaciji, Manchester by the
Sea je vrlo pažljivo osmišljen i urađen film, ali mu svejedno
fali duša i, zvučaće blasfemično, svrha. Zašto mi gledamo
životne muke tih ljudi koji su isto tako nesavršeni kao mi, koji su
nam zbog toga nekako bliski, a opet daleki? Čisto sumnjam da mogu
sebi i vama odgovoriti na to pitanje.
No comments:
Post a Comment