2016.
scenario i režija: Terrence Malick
narator: Cate Blanchett
Čudni su putevi Terrencea Malicka, od prva dva izuzetna filma, preko
profesure i pauze u radu od 20 godina, do progresivno hermetičnijih
filmova razorene naracije i maničnog tempa od skoro pa filma
godišnje. I još je nekoliko u najavi za godine koje dolaze. Genije
koji je shvatio da mu je vreme na Zemlji ograničeno, pa žuri da
kaže sve što ima, ili matori smarač koji je sve svoje već rekao,
pa se besomučno ponavlja, bulazni i naklapa? Pa... Za Malicka
tvrdnja o uglu gledanja od kojeg zavisi i ugao crtanja važi više
nego za bilo kog drugog savremenog autora.
To nije bilo uvek tako, Badlands je možda najsuvereniji debi
ikada, Days of Heaven je uneo pravu emociju u melodramu, The
Thin Red Line i The New World su nekome seli više, nekome
manje, ali su nedvojbeno kvalitetni filmovi. The Tree of Life
je prelomnica, sa Palmom u džepu ili bez nje. Tri sata tlapnji,
šapata i utišanih vriskova koji su se meni tek na samom kraju
složili ne samo u nešto smisleno, nego i briljantno, ali imam
razumevanja za one koji su se putem izgubili ili odustali. Sa To
the Wonder me je izgubio, da bi me sa The Knight of Cups
ponovo dobio, i pored njegove “trademark” naracije u šapatima,
misticizma i pogleda u prazno. Ovogodišnji “back to back”
filmovi 90-minutni Voyage of Time (koji je makar na kratko vreme bio izgubio
pretenciozni podnaslov Life’s Journey) i njegov 40-minutni
IMAX parnjak ne zavise samo od predrasude autora, nego možda još
više od njegovog trenutnog raspoloženja.
Istini za volju, Malick se tom temom, kosmologijom, geomorfologijom,
evolucijom, pa i istorijom ljudskog društva, bavio u svom drugom
“addagio” stavku simfonije zvane The Tree of Life i ta
sekvenca je bila predmet oprečnih mišljenja, debate, pa čak i
sukoba u filmskoj kritici. Razlika je samo u tome što je tamo na
tome poentirao za potrebe filma u sceni sa dinosaurusima. Ovde u
suštini nije bilo potrebe za poentom, pa čak ni provokacijom.
Zbog toga će vas replike koje ispaljuje naratorka Cate Blanchett
verovatno ozlojediti odmah na početku kada kaže: “Majko.” Kojoj
se Majci obraća? Majci Zemlji? Majci prirodi? Bogu iz Dogme,
ćaknutoj curi koju igra Alanis Morisette? A tek dalje replike,
eliptične rečenice tipa: “Zašto si me napustila?” ili “Ti
daješ, tako nesebično daješ.” I sva ta pretenciozna mistika, sav
taj new age, često montiran ne samo preko snimljenih scena koje se
bave genezom Kosmosa, Zemlje i Života, nego i trenirano amaterskih
dokumentarnih snimaka ljudi u nedaćama. O čemu on zapravo govori? O
Palestini? O ratu? Siromaštvu? Raku? Drogama? Surovosti? Nije li ona
inherentna?
Da, u redu, njegovi začudni fazoni, neka mu. Možda je najbolje da
se isključimo i posmatramo sliku, istu onu koju smo posmatrali u The
Tree of Life, samo dorađeniju, CGI otporan na starenje i da
slušamo muziku Arva Pärta. Ali imali smo Koyaanisqatsi,
potpuno lišen komentara, apstraktan, i Malick sigurno nije radio
njegovu kopiju, ali zašto je onda, do vraga, reciklirao samog sebe?
Da bi sebe prevazišao? Da bi menjao kontekst? Možda je stvarno
bolje u ovu avanturu ući isključenog mozga, gledati slike, slušati
zvuk i ostati zadivljen lepotom.
Međutim, postavlja se pitanje kako i u kojim uslovima ovo gledati.
Napušen kod kuće, kao dokumentarce o svemiru na National Geographic
ili ipak na velikom platnu gde su boje impresivnije, a muzika
glasnija. Gledati ovu verziju sa prijatnim glasom Cate Blanchett ili
sačekati kraću, impresivniju IMAX verziju i okušati sreću sa
Bradom Pittom? I čemu IMAX verzija osim zbog IMAX-a kao takvog, kada
je originalna sekvenca u The Tree of Life trajala otprilike
toliko? Okej, živi bili pa videli, nisam pametan, posebno ne da
govorim napamet.
A zašto bi me neko stavljao u tu situaciju i zašto bih na to
pristao? Zato što može. Zato što sme. Zato što je Terrence
Malick. Zato što ću pogledati sve što on potpiše, pa makar lupao
glavu šta o tome misliti, a šta pisati. Ostalima na volju.
No comments:
Post a Comment