2016.
scenario
i režija: Ricky Gervais
uloge:
Ricky Gervais, Eric Bana, Vera Farmiga, Kelly Macdonald, Kevin
Pollack, America Ferrera, Raul Castillo
Reći
da Ricky Gervais nema talenta bilo bi krivo. Ali ako pogledamo samo
njegovu filmsku autorsku karijeru, teško da ćemo naći nešto kao
“saving grace”. Stvar je jasna, format mu ne leži, on je čovek
televizije i kraćih formi, a takav humor se ne transferira na film.
Naprosto, deluje veštački i drveno, a ako su štosevi standardni (a
jesu, televizijska komedija je stvar rutine skoro kao stand-up), to
čak može biti i ubibože dosadno.
Da
se Gervais nije petljao u ono što mu ne ide, neko pozvaniji bi mogao
reći koju o lenjim medijima koji nikad ne proveravaju ni izvore ni
svoje novinare, spoljnoj politici koja sve to puši i humanitarnom
biznisu kao pratećoj formi ratnog. Jer tu ima mesta za satiru,
otvoreno ismevanje, prezir, pa čak ni umetnički pamfletizam ne bi
bio potpuno neukusan, što Gervais ne uspeva da postigne. Bilo da ne
zna ili jednostavno neće iz straha.
Film,
međutim, počinje sa solidnim standardnim fazonom kada Frank (Bana),
novinar koji bi želeo da bude “hotshot”, ali je dostigao tek
nivo lokalne radio-stanice, koristi policijsku značku sa plišane
igračke kako bi se umuljao na mesto zločina. Detaljnost njegove
akcije je fantastična, od kupovine igračke u hodu, njenog
uvaljivanja u dečija kolica dok detetova majka ništa ne sumnja do
pojavljivanja pred policijskom trakom. Sekvenca je kinetička i zbog
toga dovoljno zanimljiva. Ono što se dešava kasnije je već
klasika, ali makar uspeva da nam predstavi prvo njegov lik, pa onda i
druge: Gervaisa u ulozi mlitavog tonca Iana (autori neće često
izabrati tunjavca za svoju personu, ali Gervais tu računa na
komičarske poene) i mlađu, “mousy” koleginicu koju igra Kelly
Macdonald.
Do
sledećeg, drugog i poslednjeg uspelog štosa ćemo se načekati do
duboko u drugoj polovini filma. Taj štos je potpuno “offbeat”,
nevezan za ton filma i traje svega par sekundi, kada Ian čuvši
lupanje po klaviru pred seoskom krčmom u Južnoj Americi sarkastično
izjavi da mu je samo jazz falio. Lupanje je, naravno, nastalo usled
nečeg drugog. U međuvremenu, ređaju se loši vicevi i klišei.
Kevin Pollack kao nadrkani urednik, America Ferrera i Raul Castillo
kao slatki, ali tupavi vlasnici restorana, Vera Varmiga kao Ianova
žena Eleanor, beskrupulozni anti-ratni profiter.
Zaplet
je isto ispričana priča: Frank i Ian dobiju zadatak u Ekvadoru u
kojem se sprema revolucija, ali ne uspeju da otputuju jer Ian nešto
zajebe, pa se uštekaju u potkrovlju restorana i šalju lažne
izveštaje odatle. Kada se situacija zahukta, a veliki mediji i
administracija progutaju njihove izmišljotine i nastave da na tome
grade narativ, oni smisle lažnu otmicu. Međutim, jedini put
povratka je da se zaista nekako dovuku do Ekvadora, pa tamo
zaglavljuju kao žrtve prave...
Iz
zapleta i tretmana se bez problema daju prepoznati uticaji i
inspiracije, odrađeni ranije i bolje u drugim filmovima prema kojima
Special Correspondents deluje naprosto bezubo. Kritika
lokalnih, “bottom feeders” medija je bila elokventnija u
Nightcrawleru, ovde je odsečena u startu besmislicom da
lokalni radio ima ikakvu želju pokriti spoljnopolitički događaj s
lica mesta (takve stvari se jednostavno ne rade). Inžinjering rata i
humanitarne kampanje je kao preuzet iz Levinsonove satire Wag the
Dog. A dinamika između dvojice glavnih likova je tipična za
buddy-buddy komedije iz 80-ih godina, toliko da se zapitamo kada će
na scenu stupiti i neizbežna akcija sa ili, u ovom slučaju, bez
ironije (lošija varijanta), uz muljavi ljubavni pod-zaplet ili dva.
Čak je i izbor relativno stabilne južnoameričke države anahron do
daske, kao i kriva percepcija uticaja štampe u eri interneta.
Da,
Special Correspondents je glupost koja čak nije ni naročito
zabavna, ali nije sve tako užasno. Eric Bana prolazi kao frajer,
nekakav mlađi George Clooney (takva mu je uloga, simpatični
seronja), a Ricky Gervais ga solidno prati kao karikaturalni šonja,
premda je insistiranje na nekim stvarima poput njegove “geekovštine”
preterano. Pollack je solidan u svojoj ulozi, a i Kelly Macdonald
pokazuje potencijal za više nego što lik nudi. Vera Farmiga se
zabavlja na račun svih ostalih, njoj kučkaste uloge solidno leže,
a ovde može zahvatiti šire nego u Up in the Air, što i
čini. Mada, svaka pojedinost nije za utehu kada se ne sklapa u
zadovoljavajuću celinu. Solidna glumačka imena i malo improvizacije
nisu dovoljni da premoste loš scenario i dosadnu režiju. Pitam se
jesu li majstori iz Netflixa to kapirali pre nego što su ovo sranjce
pustili u distribuciju.
No comments:
Post a Comment