2015.
režija:
Wim Wenders
scenario:
Bjorn Olaf Johannessen
uloge:
James Franco, Rachel McAdams, Charlotte Gainsbourg, Marie-Josee
Croze, Patrick Bauchau, Peter Stormare
Motiv
moralnog pada ispravnog, pristojnog ili makar uglednog čoveka je
doslovno star kao Biblija, i to Knjiga Postanja. Nije li Adamova
sudbina (uz Evino petljanje, što je dokaz ugrađene mizoginije u
monoteističke religije) upravo takva i nije li on samim time što je
bio prvi čovek ispunjavao sve uslove da bi se pad osetio? U
literaturi je, a da se ne lažemo, i Biblija je samo književnost,
nije pala s neba, napisali su je ljudi, dakle, moralni pad standard,
ponajbolje obrađen kod Camusa u njegovom najfilozofskijem romanu
Pad.
Može
li se na tu temu snimiti film? Svakako može i taj motiv se znao tu i
tamo pojaviti koliko da nas podseti da je film u neku ruku nastavak
književnosti, baš kao što je književnost u neku ruku nastavak
filozofije. Pitanje je, međutim, je li Wim Wenders pravi čovek za
to, ali okretanje dokumentarcima nakon što su mu igrani filmovi
otišli u čudnom i mračnom pravcu (Palermo Shooting kao
krunski dokaz) je ulivalo nešto poverenja. Međutim, pokazalo se da
je Wenders još uvek u mračnom raspoloženju, što nije problem samo
po sebi, uostalom, i tema filma nije vesela. Štos je u tome da
depresija dolazi u paketu sa kreativnom blokadom i lenjošću, što
je za proces stvaranja filma kardinalni greh.
Narečeni
pristojni čovek u moralnom padu je pisac u blokadi, Thomas (Franco)
koji na lokalnoj zavejanoj cesti doživi saobraćajnu nesreću u
kojoj je žrtva jedan dečak. Wenders nam je tu bacio “curveball”
i imamo jednu cinično-morbidnu navlakušu dovoljnu da nas “kupi”
za ceo film u kojem se Thomas nosi sa posledicama svog čina kroz još
tri godišnja doba u rasponu od 12 godina.
Međutim,
od tada je sve u padu. Ne nužno moralnom, više slobodnom. Na stranu
što standardnoj temi ne doprinosi ničim spomena vrednim, nego i
dubiozna odluka da (melo)dramu snima u 3D tehnici ima smisla samo na
tom zimskom početku, da bi se kao štos ispuhao već u sledećem
činu. Bezidejni scenario Bjorna Olafa Johannessena svakako ne
pomaže, a utisak je da se događaji ređaju slučajno, bez ikakvog
logičkog sleda, moralnog komentara ili makar nagoveštaja dubine.
Uz
tu manifestaciju lenjosti i bezrazložnog naklapanja, kao šlag na
tortu dolazi drvena gluma za koju se da pretpostaviti da je u pitanju
namerna stilska odluka, premda to verovatno nije slučaj. Ispada da
Wenders, osim elementarno za 3D, ne haje ni za šta drugo, a da
udarne taktove glume postavlja James Franco, jedan od onih glumaca sa
kojima treba rediti pomoću motke i biča. On je drven, Wenders ga
snima u dosadnim krupnim kadrovima, a ostali ga slede. Rachel McAdams
je u principu ograničena glumica, ovde čak i nema neki zahtevni
zadatak osim da egzistira u kadru, ali uspeva da zajebe francuski
akcenat (radnja filma je smeštena u Quebec). Charlotte Gainsbourg,
inače jedna od ekspresivnijih glumica, ovde je potpuni “miscast”
u ne-ekspresivnoj ulozi majke koja pati, a Marie-Josee Croze uglavnom
statira kao protagonistina druga žena. Da ironija bude potpuna, ovde
čak i deca, poslovično sklona preglumljivanju, deluju umrtvljeno.
Je
li ovo samo dno za Wendersa? Možda i nije, ali čoveku dođe da se
zapita. Ovakvim lenjim pristupom i snimanjem radi snimanja se vrlo
brzo troše stare zasluge. Every Thing Will Be Fine je
nepotreban film i čist višak. Ako autora više zanimaju
dokumentarci, zašto se uopšte petlja da na silu radi na igranom
filmu?
No comments:
Post a Comment