2016.
scenario
i režija: Clea DuVall
uloge:
Melanie Lynskey, Jason Ritter, Natasha Lyonne, Clea DuVall, Ben
Schwartz, Alia Shawkat, Vincent Plaza, Cobie Smulders
Setting
u kome se grupa otuđenih prijatelja iz školskih ili studentskih
dana okuplja za vikend, pa po pravilu sindroma brvnare sve ode
dovraga je s nama već 30-ak godina ako ne i duže. Iskopaće se
stare tajne, otkriti nova trvenja i tačke sukoba, a čudna atmosfera
će kulminirati masovnom svađom. Pitanje koje me muči je: Nismo li
se već umorili od tog šablona ma koliko zapravo voleli originalni
The Big Chill?
Ako
je za utehu, u rediteljskom prvencu glumice Clee DuVall barem niko
nije umro ili se ubio da bi se stara škvadra ponovo okupila. Ne,
povod njihovog sastanka je naslovna intervencija (ono kad te navodni
prijatelji sateraju u ćošak, pa ti kenjaju o nečemu iz tvog
života) usmerena protiv jednog od četiri para glede njihovog
očajnog braka. Zanimljivo, ali ta intervencija nema za cilj spasenje
tog istog braka (troje dece su još u điru tu), nego upravo suprotno
– razvod. Ima nečeg bezobraznog i ciničnog u tome...
Organizatorka
te akcije je Annie (Lynskey) koja čim verenik, mrtvo puvalo Matt
(Ritter), okrene leđa počinje da pije lude količine alkohola, što
je siguran znak ozbiljnijeg problema. U priči je i lezbejski par,
Jessie (DuVall) i Sarah (Lyonne), od kojih svaka skriva svoju
nesigurnost, Jessie prema drugim ženama, a Sarah prema muškarcima.
Prijatelj Jack (Schwartz) ne dolazi sam, nego sa dosta mlađom
devojkom Lolom (Shawkat) koju je pokupio putujući sa prikolicom kroz
Ameriku, a to putovanje i dalje traje, što je ili znak temeljne
nezrelosti, ili ekstremnog ponašanja, ili možda neke duboke tuge
koju on nosi u sebi. Konačno, par kome je namenjena intervencija su
Jessina sestra, lajava Ruby (Smulders) i njen yuppiejevski muž Peter
(Plaza), par koji se stalno svađa iz bilo kog razloga.
Šta
oni rade za vikend, osim što se pripremaju na očitavanje lekcije?
Zapravo ništa pametno. Lola zavodi Jessie, Annie pije, većina se
iskrada da puši jer to od nekog krije kao da je to smrtni greh,
pokušavaju nekakav seks, dodaju se loptom po travnjaku u jednoj od
najslabije raspisanih scena u mojoj kritičarskoj karijeri... U tom
okruženju muški likovi postaju neprepoznatljivi i zamenjivi, ali
čisto sumnjam da je autorica tu išla za nekom feminističkom
agendom. Ako kažem da je igra šarade (mutant između pantomime i
asocijacija) najsmisleniji deo filma jer makar pokazuje da se uprkos
svađanju Ruby i Peter razumeju na jednom višem nivou, onda sam sve
rekao.
Jer
ono što ostaje je prazan hod i žongliranje sa sub-žanrovskim
standardima. Melanie Lynskey je potcenjena, a izuzetno hrabra glumica
u stanju da napravi čudo od svog lika, ali ovde je zaglavljena sa
Annie koja je toliko antipatična da ne vredi samo floskula da ju je
teško voleti, nego je takav lik zapravo teško i odigrati. Lezbejke
ostaju nerazrađene, kao i suština odnosa među njima. Zapravo, o
likovim dobijamo vrlo malo informacija, bilo pozadinske faktografije,
bilo neke njihove suštine. Ukratko, sa njima bi mi, kao verovatno i
vama, da provedem vikend u piću i džabalebarenju, a kamo li da
gledam film o njima. I kada bi mi takvi priredili intervenciju,
oterao bih ih u tri pičke materine bez da trepnem.
Naravno,
i u to se može učitati kontekst praznine života sadašnjih mladih
do sredovečnih ljudi i dubine njihovih anksioza, ali to manje ili
više stoji barem za pola filmova ukupno i barem 80% indie scene,
tako da je pitanje je li to bila prvenstvena autorska namera. Clea
DuVall možda i ima film u sebi, ali to svakako nije ovaj. I, iskreno
rečeno, nije tu problem koliko je The
Intervention loš film,
ima i gorih primera, nego pre svega koliko je sve to jedna toliko
puta ispričana priča.
No comments:
Post a Comment