2016.
scenario
i režija: Megan Griffiths (prema knjizi Phillipa Carla)
uloge:
Lou Diamond Phillips, Bellamy Young, Louis Herthum, Eddie Ramos
Serijske
ubice su zanimljiv materijal za proučavanje na sličan način kao
što su to diktatori. Oni pružaju pogled u sasvim novu dimenziju
ekstremnog ponašanja. Tražiti sheme, nasledne psihičke bolesti ili
traume prilikom odrastanja može biti zabavno psiholozima i
psihijatrima, ali svaka klasifikacija je nepouzdana. Ne postoji gen
za takvo ponašanje, niti postoji jedan “glitch” ili univerzalni
okidač. Svako od njih je enigma za sebe.
Richard
Ramirez, iliti “Noćni Progonitelj”, jedan je od onih koji su
nakon svog pohoda i hapšenja postali medijske zvezde. Njegov
meksikansko-metalski šarm sa dugom kosom i pozdravom “Hail Satan”
je privlačio groupie devojke toliko da je za zamisliti se zašto je
provaljivao u kuće, silovao i ubijao žene. Očito ga nije zanimao
normalan način, da li zbog rođakovih fotki silovanja koje je doneo
iz Vijetnama, da li zbog toga što je kao mulac svedočio kako je
isti taj rođak ustrelio svoju devojku, da li zbog toga što ga
dobro, sreća i ljubav kao takvi nisu previše zanimali.
U
suštini, o Ramirezu je puno toga rečeno, uglavnom u “true crime”
literaturi i televizijskom programu. Prosto, voleo je medijsku
pažnju, a nije bio ni strahovito glup da je ne bi dobio, kao što
nije bio ni ekstremno pametan da bi se bolje prodao. Zapravo, pitanje
je koliko se jednim filmom, pa još vrlo skromno budžetiranim i ne
baš istraživačkim, može reći novoga o njemu, ali barem imamo
priliku da gledamo Lou Diamond Phillipsa kako ga interpretira.
To
je ujedno i najbolji deo filma, jer Phillipsov portret nije puka
imitacija, već prilično dobra rekonstrukcija jedna prilično
neobične ličnosti. Ostatak filma je, kako bih rekao, prilično
bezveze. Okvirna priča u kojoj advokatica Kit (Young) koja radi na
slučaju tipa koji se našao u pogrešno vreme na pogrešnom mestu,
pa sad čeka na izvršenje smrtne kazne u Teksasu, dok je njegov
zločin počinio najverovatnije Ramirez, neodoljivo podseća na
Silence of the Lambs. Razlika je, međutim, u tome što Kit ne
može biti Clarice Sterling baš kao što Bellamy Young ni uz sav
trud nije glumica kalibra Jodie Foster, a ni Richard Ramirez se, ma
koliko manipulativan bio, ne može nazvati Hanibalom Lecterom, niti
Lou Diamond Phillips može biti Anthony Hopkins. Zato i ta
manipulacija deluje nekako više kao filmski kliše nego kao
realističan scenario: Ramirez nije bio takav tip da nekog zajebava
zajebancije radi, on je bio koristoljubiv i lažljiv da bi menjao
ploču u zavisnosti od toga šta bi ga više držalo u medijima.
Nije
naročito zanimljiva ni njegova pozadinska priča koju dobivamo u
filmu zato što je u pitanju ređanje uglavnom poznatih biografskih
podataka. Ti flashback momenti ovde služe kao izvor informacija za
manje upućene, ne menjaju se čak ni pod uticajem Ramirezovih uvek
drugačijih interpretacija. Dosta su zanimljivija sećanja koja Kit
kao fiktivni lik ima: Ramirezov pohod je koincidirao sa periodom
njenog seksualnog buđenja, nesređenim životom kod kuće i
fascinacijom Ramirezom, odnosno fantaziranjem o njemu. Da je taj deo
priče razrađeniji, The Night Stalker bi bio sveža
varijacija na temu Summer of Sam iz distinktivno ženske
perspektive.
Ovako
je to samo televizijski film stilski u skladu sa standardima Lifetime
kanala i otprilike na tom zanatskom nivou. Ovo, ponavljam, nije
kvalitetna, vrhunska televizija koja se po standardima približava
filmu (po nekima ga čak i pretiče) i na kojoj ima slobode za
umetnički izraz koji ide dalje od zanata. Ovo je televizija kakvu
smo gledali u ranijim decenijama: dosadna i bezvezna, toliko da se
zapitam kako to da je film imao premijeru na ne tako opskurnom
festivalu u Seatleu. Možda se autorica koja tamo živi dovoljno
dobro kotira kod festivalskih selektora da će njen film uvrstiti i
na neviđeno. Ovo čak nije ni u kategoriji “samo za fanove”, ovo
je ispod tog nivoa. Članak na wikipediji na istu temu je
zanimljiviji.
No comments:
Post a Comment