2015.
režija:
Robert Zemeckis
scenario:
Robert Zemeckis, Christopher Browne (prema memoarskoj knjizi
Phillipea Petita)
uloge:
Joseph Gordon-Levitt, Ben Kingsley, Charlotte Le Bon, Clement Sibony,
Cesar Domboy, Steve Valentine, James Badge Dale, Ben Schwartz,
Benedict Samuel
Napad
na kule bliznakinje WTC-a je bio zločin protiv čovečnosti. Čak i
kad nekako zanemarimo smrt nekoliko hiljada ljudi, zaposlenih,
putnika u avionu, turista, prolaznika, vatrogasaca, sama zgrada je
neodvojivi deo svetske kulturne baštine XX stoleća. Ako ni zbog
čega drugog, onda zbog svog “krštenja”, predivnog, ludog i
hrabrog čina hodača po žici Phillipea Petita koji je tako ušao u
Guinnessovu knjigu rekorda. Sam Petit je svoju akciju dokumentirao i
deo tog materijala je predivno utkan u Oscarom nagrađeni
dokumentarac Man on Wire (2008).
Robert
Zemeckis sa The Walk ima barem dva evidentna problema u samom
startu. Prvi je kako ispričati priču čiji tok i kraj vrlo dobro
poznajemo. Drugi je to što se njegov biopic mora takmičiti sa
drugim filmom, dokumentarcem, i to uveliko “odigranim” i
jednostavno sjajnim. Uz to, duh i misija su im isti. Zemeckis ima
jednostavan odgovor na ta pitanja: romantizacija do maksimuma,
savršenstvo u tehnici, napetost kada se za to ukaže prilika i
apsolutni feel-good efekat.
Sad,
svašta bi tu išlo kada bi scenario bio malo bolji, kada se ne bi
oslanjao na poštapalice u vidu likova, naratora i situacija i kada
bi dijalog imao više smisla od generičkih replika. Romantizacija je
preživljiva, čak i kad Petita pre tog sudbonosnog pohoda
predstavlja kao nadobudnog, anonimnog uličnog žonglera i akrobatu,
što ne može biti dalje od istine. Mnogo veći problem je to što u
njegovoj sviti imamo tipičnu devojku (Le Bon), tipične drugare i
šačicu blesavih Amerikanaca koji se priključuju usput. Sevne tu i
tamo poneki hvale vredan štos (poput imena Petitovih frankofonih
pomoćnika koji su svi Jean-Nešto), poneki kratki razigrani dijalog
ili monolog, ali to jednostavno nije dovoljno. Čak su i dvoumljenja
i cimovi na najočekivanijim mogućim mestima. A narator (navodno
ubačen kao rešenje da Petitu verujemo na reč instantno) zapravo
samo guši ritam filma.
Joseph
Gordon-Levitt je nesumnjivo dobar glumac, ali je upitno koliko je to
što ovde radi gluma. On zapravo izvodi imitaciju, i to ne sjajno
detaljnu, ali bez dublje identifikacije ne uspeva da dokuči i odigra
Petitovu smirenost i samouverenost, pa čak ni njegov “drive”.
Umesto toga, on se oslanja na poneki kliše o takvim ludo hrabrim
“podvižnicima”, pa uloga u paketu sa karikaturalnim francuskim
akcentom deluje prilično šablonski. Ostali su prošli još gore,
recimo Ben Kingsley kao simpatični stari drkoš, Charlotte Le Bon
koja posle svojih prvih scena nema šta da radi, pa se smara ili
ostatak ekipe pomagača koji možda imaju po jednu osobinu, ako su
srećni.
Opet,
ugođaj je nekako prijatan i relaksirajući, pa je glupo reći da je
The Walk loš film, iako je inferioran dokumentarcu. Zemeckisu
se mora priznati da makar ne polazi za jeftinim moralizacijama na
koje se rulja pali (a koje su sjebale njegov potencijalno zanimljiv
prethodni film Flight), te da je vrlo pažljiv sa skretanjem ka
elegičnom tonu na kraju, da i pored toga slavi Petitov čin, a ne
lamentira previše o onome što je usledilo. Završni kadar sa kulama
je vrlo diskretan i rečit bez ikakvog teksta.
Moguće
je da je za sve kriva moja lenjost: gledao sam na kućnom formatu,
umesto u kakvom IMAX bioskopu kad je bilo vreme. Dešava se, pogreši
čovek, pa sam bio uskraćen za pun ugođaj, vrtoglavicu i visceralnu
strepnju dok se Phillipe Petit šeta od jedne kule do druge na nekih
400 metara visine. Međutim, i ovako se vidi Zemeckisovo majstorstvo
sa efektima (za Levitta na kipu slobode, scenu koja se pnavlja su
očito zmanjkala sredstva) koji su snažni, realistični i na nas
ostavljaju jak dojam. Naprosto se oseća da je The Walk
tehnički skoro savršen film i Zemeckis kao reditelj uspeva da
donekle pokrpi bezvezni scenario. Ali isto tako je nemoguće skriti
tu bezveznost, verovatno ne bi bilo moguće ni sa ogromnim platnom,
3D naočarima i preglasnim zvukom. Šteta za tako dobru priču i za
takvu tehničku ispoliranost.
No comments:
Post a Comment