kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija: Nate Parker
scenario: Nate Parker, Jean McGianni Celestin
uloge: Nate Parker, Armie Hammer, Penelope Ann Miller, Jackie Earl
Haley, Mark Boone Jr, Aja Naomi King, Colman Domingo, Gabrielle Union
Pre 101 godinu, ispisana je najvažnija stranica istorije filma.
Istina je da su braća Lumiere bili prvi koji su snimili pokretne
slike filmskom kamerom, da je Georges Melies prvi ispričao priču, i
to fantastičnu, ali je ep Davida Wark Griffitha umnogome doprineo
tome kako film izgleda do dana današnjeg. Dve su stvari tu ključne:
paralelna montaža (izlaganje dveju radnji istovremeno) i samo
trajanje filma koje ne mora biti ograničeno na određeni broj
minuta. Technicolor i zvuk su došli kasnije, inovacije se od tada
samo ređaju, ali ne smemo zaboraviti doprinos The Birth of a
Nation kinematografiji kao takvoj.
Isto tako ne valja zaboraviti da je Griffithov film, ispod te
tehničke revolucionarnosti, ipak bio samo jedan perfidni rasistički
pamflet u kome ne samo da su belci namazani pastom za cipele igrali
crnce, nego je pritom još slavio i romantizirao robovlasnički Stari
Jug, sistemsku rasnu segregaciju (Jim Crow zakone), pa i Ku Klux Klan
kao garant morala i časti. Nacija koja je u tom filmu rođena, ta
netolerantna, zatucana Amerika, potrajala je još 50-ak godina dok
nije se nije počela sistemski razgrađivati. Međutim, paralelno s
njom, rođene su i živele neke druge nacije, pa je možda vreme da
dobijemo epske ili kakve god filmove o njihovom rođenju.
Iako je to možda samo vešt marketinški ili politički trik, izbor
naslova za film o Natu Turneru i njegovoj krvavoj pobuni crnih robova
1831. godine je skoro genijalan. Generacijama oslonjenim na Google će
ubiti skoro svako istorijsko sećanje na Griffitha, a sebi će podići
cenu, usput provocirajući osećaj za pristojno u akademskim
krugovima. Samo tim činom, Nate Parker je podigao sasvim solidnu
količinu prašine i napravio dobar posao još pre premijere na
Sundance festivalu, gde je osvojio i Grand Prix žirija i nagradu
publike, a uz to osigurao hollywoodsku distribuciju za rekordnu svotu
novca.
Ono što još valja istaći kao pozitivne strane filma je činjenica
da sa takvim naslovom zaista govori o rođenju jedne nacije,
afro-američke, uzimajući u obzir njene raznorodne korene, afričke,
američke, paganske, evangeličke, nametnutu ropsku sudbinu i
neutaživu želju za slobodom koja je kulminirala prvo Turnerovom
pobunom, pa onda i učešćem u Građanskom ratu. Naravno, neki
detalji su uspeliji i prisutniji od drugih, a uloga Svetog Pisma kao
istovremeno oruđa za očuvanje poretka i oruđa emancipacije i puta
u slobodu je posebno i sa pravom ispostavljena.
Nažalost, i pored brutalnih scena pozicioniranih u kontrastu sa
impresivnom prirodnom lepotom Juga, vrlo malo tu ima novoga o samoj
prirodi i biti robovlasništva. Brutalnosti ne manjka, ali ona se
može lako otpisati na generalnu karikaturalnost likova belih
robovlasnika. Odnosno, po ko zna koji put, filmski autori uspevaju da
promaše poentu zašto je robovlasništvo bilo civilizacijski
neispravno: ne zato što su se njime služili zlikovci, već zato što
je bilo prihvaćeno kao ekonomska činjenica na koju su pristajali i
dobri ljudi. Čak je i gospodar Samuel Turner (Hammer) koji bi mogao
predstavljati tog arhetipskog “dobrog belca” karikaturalno
prikazan kao pijanac i nesposobnjaković kome je to koren svih
njegovih problema. Drugi su, naravno, svi gori od njega, a sadistički
čuvar (Haley) se pojavljuje kao univerzalni bauk kad god je to
zgodno.
U poređenju s tim odurnim belcima, Nat Turner (igra ga Nate Parker
koji potpisuje još i scenario, režiju i produkciju) izgleda kao
oličenje dobra, Mojsije, David, Isus, William Wallace i odbegli
Django u jednoj osobi. Zapravo, on je u svojoj dobroti i pobožnosti
zapravo misionar, dobar čovek koji se nagledao zla i malo preterao u
pravedničkom gnevu. Jednostavno rečeno, on je instant-heroj, bilo
prvo kao jedan od retkih pismenih robova, kao propovednik Božje reči
(kakva god ona bila), ili odjednom kao borac za slobodu, a nije
kompleksna istorijska ličnost.
Drugi set problema leži u pogrešnoj strukturi filma koja ide kontra
naslovu i pretpostavljenoj temi filma. Naime, ekspozicija u kojoj se
objašnjava kako je došlo do promene u Turnerovoj ličnosti, to jest
kako je on od bistrog dečaka, preko krotkog sveštenika postao vođa
pobune, zauzima dve trećine filma. U tom odnosu snaga, pobuna i njen
tragični završetak nisu dovoljno akcentirani i ne uspevaju da budu
fokalna tačka rođenja pomenute nacije. Čisto istorijski gledano,
to je možda i ispravno, ako uzmemo u obzir uvreženi konsenzus da je
nacija rođena 30-ak godina kasnije, ali zašto onda snimati film sa
tim naslovom i očekivanim fokusom na određenu ličnost i naročito
istorijski događaj, a onda to zamagliti prolongiranom ekspozicijom i
fokus prebaciti na u poslednje vreme često viđane motive po ukusu
festivalskih žirija i Akademije u sezoni nagrada.
U konačnici, The Birth of a Nation je kompozit sastavljen od
dobitnika Oscara 12 Years a Slave i Braveheart na štetu
Bravehearta i sa poentom o civilizacijskoj nužnosti i
moralnom imperativu pobune potlačenih koju je Tarantino efikasnije
izveo u svom izuzetno nesavršenom Djangu. Na različitim
nivoima, uključujući i količinu kalkulacije i količinu šoka i
količinu akcije i “mesa”, pa i autorsku veštinu, Parkerov film
se može porediti sa svima od navedenih, često, iako ne uvek, na
svoju štetu. Povrh svega, u poređenju sa slavnim imenjakom, The
Birth of a Nation nije nimalo revolucionaran, od njega čak
preuzima neke od mehanizama motivacije, pre svega brigu za (žensku)
čast. U pitanju je debitantski film jednog glumca, projekat u koji
je on uneo dosta strasti, inspiracije, ali i taštine, pa se na kraju
preigrao. Nije to loše za debitantski film, daleko od toga, ali
oseća se disparitet između ambicije za nagrade i stvarnog autorskog
znanja.
Sve napisano stoji uz jednu ogradu. Naime, na Black Nights festivalu
u Tallinnu je prikazana verzija za redovnu distribuciju, oko 20
minuta kraća od originalne, prikazane i nagrađene na Sundanceu.
Moguće je da je ova verzija kalkulantski složena prema
hollywoodskom i akademskom ukusu i da je original snažniji,
brutalniji, pa i kompleksniji, te da struktura nije toliko vidljivo
pogrešna. Moguće je da u distributerskom petljanju, kao i vađenju
autorovog “prljavog veša” pred premijeru ima dosta politike.
Opet, politički trenutak u kome se opet ventiliraju različite
rasističke frustracije ne može biti bolji za ovakav film, pa možemo
samo žaliti zašto on nije bolji ili se zadovoljiti time da nije
loš.
No comments:
Post a Comment