kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
Paul Verhoeven
scenario:
David Birke, Harold Manning (prema romanu Oh... Philippea Dijana)
uloge:
Isabelle Huppert, Laurent Lafitte, Anne Consigny, Charles Berling,
Virginie Efira, Judith Magre, Christian Berkel, Jonas Bloquet, Alice
Isaaz, Vimala Pons
Počnimo
sa onim što Elle nije. Nije komedija o silovanju, jer to
implicira neumesne šale, premda su neki površni kritičari tu
etiketu lepili. I pisac izvornog romana Philippe Dijan i scenarista
David Birke i reditelj Paul Verhoeven su ipak kompleksnije ličnosti
od toga da pričaju loše viceve, o glavnoj glumici koja je imala
potpunu slobodu u kreaciji reakcija svog lika, jednoj od najboljih
živućih glumica, ako ne i najboljoj, da i ne govorimo.
Elle,
međutim, jeste film o silovanju jer silovanjem sredovečne,
hladnokrvne, bogate i uspešne Michelle (Huppert) počinje, na tu
scenu se iz nekoliko različitih perspektiva vraća i tu temu
obrađuje na jedan dostojanstven i pronicljiv način, daleko od dva
klasična literarna i filmska narativa u kojima je žena ili pasivna
žrtva koja mora da živi sa nametnutim bolom ili je, pak, osvetnica
koja svog silovatelja traži i ubija najčešće, po kanonu
psihoanalize, falusoidnim predmetom poput noža ili pištolja. Ne,
Michelle ne veruje u institucije sistema (saznaćemo i zašto kroz
apsolutno genijalnu pozadinsku priču koja sa misterioznim napadačem
nema skoro ništa, ali nam o njoj piše romane), ona će posle
pokupiti krš i lom po stanu, okupati se u kadi dok se krv iz njene
vagine meša sa mehurićima od sapunice, naručiti hranu i podati se
u lov na počinioca kako bi se kasnije s njim upustila u psihološku
igru.
To,
naravno, ne znači da ona nije preplašena, jer jeste, samo životne
okolnosti su takve da nema vremena da bi bolovala ili se samo sobom
bavila. Ona je suvlasnica softverske kompanije koja se bavi igricama
(gde su fantazije o silovanju i smrti ono što proizvod prodaje), pod
laganim pritiskom rokova i pobune u vlastitim redovima od strane
mladih i nadobudnih programera odraslih upravo na takvim igricama
koji si daju za pravo da ne vezuju konja gde im gazda kaže. Na
privatnom planu, osim duge senke prošlosti, imamo i sadašnjost
ispunjenu nesposobnim osobama koje se kao pijavice kače za nju:
priglupog sina (Bloquet) i njegovu psihotičnu trudnu devojku
(Isaaz), samosažaljivog bivšeg muža, pisca u permanentnom stanju
pokušaja (Berling), njenog bezvrednog ljubavnika (Berkel) i
grotesknu majku (Magre) koja živi sa žigolom. Čini se da se jedino
može pouzdati u svoju prijateljicu i poslovnu partnerku Annu
(Consigny), dok svima ostalima vlada mešavinom cinizma, poniženja i
čvrste ruke.
Priča
o silovanju se tu vraća na početak, jer, zapravo, ko je silovatelj
i šta je uopšte silovanje? Iako se to percipira kao seksualni čin,
kod silovanja se malo toga zapravo radi o seksu. To je stvar moći i
dominacije. Michelle gotovo na dnevnoj bazi siluje i kastrira svoje
potčinjene, ponekad i doslovno, a ne samo metaforički, jer time
uspostavlja dominaciju, pokazuje moć, brani je i preti svakom ko bi
pokušao da je skine sa trona imperije zvane njen život. Otud njen
čin vandalizma prema bivšem mužu i negativna reakcija na saznanje
da ima novu curu (ne samo da joj je pobegao sa “klupe za rezerve”,
nego je ona izgubila kontrolu), otud ponižavanje ljubavnika i
zaposlenih na sličan način, otud upadanje u majčin stan bez
kucanja i zvonjenja. Otud igra u koju se upušta sa susedom (Lafitte)
i to pred nosom njegove žene (Efira) koja, navodno, nema pojma ni o
čemu. Otud, na kraju krajeva, i nadmudrivanje sa silovateljem.
Kada
se o silovanju i o Michellinoj ličnosti govori, Elle je
napeta psihološka drama, dovoljno hrabra da potegne pitanja ljubavi,
bola, moći i dominacije. U tome neodoljivo podseća na Hanekeovo
remek-delo The Piano Teacher, ne samo zbog izbora glumice za
glavnu ulogu i zbog rasutih citata koje Verhoeven povremeno baca (ili
to čini sama Isabelle Huppert, svejedno), premda je režijski stil
potpuno drugačiji: umesto kliničke hladnoće i preciznosti, ovde
imamo nešto toplije, gotovo voajersko praćenje kamerom iz ruke.
To,
međutim, ne znači da, kada se druge teme potegnu, Elle
povremeno nije i komedija, crna kao sam mrak, farsa ili satira na
temu buržoazije i njenih strahova koji se svode na sigurnost i
privatnost, porodičnih i crkvenih vrednosti, ambicija ili nedostatka
istih. U tome možemo tražiti eho francuske književnosti i drame,
uz zgodnu filmičnost izvornog romana. Da se tu iščitati i još
ponešto filmskih referenci, od Chabrola u domenu misterije i Ozona u
lucidnoj vivisekciji buržoazije, do detalja kojima Verhoeven odaje
počast apsolutnim majstorima poput Hitchcocka i Polanskog, što se
najbolje oseća u napetom soundtracku.
Verhoeven
je inače autor čija mi poetika nije bliska, ali mu se veština ne
može osporiti. Eros i tanatos, odnosno seks i nasilje, su njegove
teme još od prve, holandske faze, preko Hollywooda krajem 80-ih i u
prvoj polovini 90-ih do povratka u Evropu u novom milenijumu, pa Elle
u tom smislu nije nezamisliv film za njega. Međutim, on kao autor je
sklon subverziji na taj način da bitne teme i misli, od životnih do
filozofskih i političkih, maskira u pulp i trash dok se iste iz njih
ne mogu iščitati, zbog čega mi je ono bitno izmicalo u njegovim SF
akcijadama u hollywoodskoj fazi. Jedino što je iz tog doba na mene
ostavilo dojam bio je Basic Instinct gde se ispod površine
neverovatno pulp dijaloga, golotinje “erotskog trilera” i
prilično pritupaste misterije krije promišljanje o ženi kao
ne-žrtvi, pa makar zbog toga bila psihopata, što je kasnije kao
svoju temu prigrlila Gillian Flynn (Gone Girl), da bi sam
Verhoeven temu dodatno produbio sa Elle, u međuvremenu
snimivši The Black Book (2006) kao trijumfalno feministički
film.
Međutim,
i sam Verhoeven je za Elle izjavio da se autorstvo mora
pripisati Isabelle Huppert barem koliko i njemu jer je ona zapravo
kreirala svoj, noseći lik i imala potpunu slobodu u tome. Ovaj
feministički potez je urodio plodom jer Elle nije još jedan
“muški” film o ženama, ne oslanja se na fantazije, nego deluje
autentično kao pogled u psihologiju ženske moći. Iskreno, teško
je zamisliti drugu glumicu koja bi se mogla nositi sa toliko
kreativne kontrole i slobode u bojenju svog lika. Isabelle Huppert je
na svakom nivou hrabra, spremna da se upusti u rasprave o
seksualnosti nakon 50-te godine života ne samo verbalno, nego i kao
“model” i spremna da porine u dubine psihe, bilo da se radi o
moći, nemoći ili borbi za moć. Njena svaka uloga je za pamćenje,
bilo da je apsolutna gospodarica ekrana ili u kadru samo egzistira, a
ovde je prevazišla samu sebe ostvarivši možda i svoju
najkompletniju ulogu, usput omogućivši Verhoevenu da napravi ako ne
najbolji, onda sigurno najartističkiji film svoje karijere. A Elle
je svakako jedan od filmova godine.
No comments:
Post a Comment