2015.
režija:
Owen Harris
scenario:
John Niven (prema svom romanu)
uloge:
Nicholas Hoult, James Corden, Georgia King, Edward Hogg, Craig
Roberts, Jim Piddock, Joseph Mawl, Tom Riley, Rosanna Arquette,
Moritz Bleibtreu
Radeći
posao koji radim, posao koji se svodi na gledanje sranja i dobrih
filmova u (nadam se) jednakim količinama, sa racionalne strane
kapiram da u današnje vreme nisam nikakav “čuvar kapije”,
“odvajač žita od kukolja” ili arbitar dobrog ukusa. Sranja se
snimaju, uvek su se snimala i uvek će se snimati i ljudi će ih pod
određenim uslovima gledati, ma šta napisao ja ili neko upućeniji,
pametniji ili više pozicioniran od mene. Nema to veze ni sa novim
medijima, ni sa “viškom demokratije” u kojoj se stručnjak i
diletant čuju jednako glasno, takvo je naprosto stanje stvari. To
moj posao čini izlišnim, pa se svojski trudim da zažmurim na jedno
ili oba oka i ostanem uveren da svojim pisanjem nekome ipak pomažem.
Suština
nije ni moja ogorčenost ni cinizam kojem ponekad pribegavam. Suština
je sistemski cinizam ugrađen u nešto što se zove industrija. Taj
cinizam se ogleda u “anything goes” stavu i podređivanju
kvaliteta ne samo tržišnoj vrednosti proizvoda, nego pre svega
potencijalu da se isti proda, ako je moguće svakome i što skuplje.
Kažu da svaka roba ima svog kupca i to stoji kada je reč o filmskoj
industriji, pa zašto isto ne bi važilo i za muzičku kojom se film
Kill Your Friends bavi.
Mesto
radnje: London, vreme: 1997. godina. Tony Blair se spremao da preuzme
kormilo britanske vlade od dosadnih konzervativaca obećavajući
novu, cool Britaniju. To mu je pošlo za rukom između ostalog i zbog
skoro plebiscitarne podrške koju je uživao na pop/rock sceni, a
koja je, za razliku od britanske politike, bila živa,
diverzifikovana, spremna da ide u nove pobede i da, ako treba, iskopa
nešto staro, prelakira ga i ispolira. Blair je preživljavao 10
godina služeći se kojekakvim trikovima i radeći nešto dobrih
stvari, scena je živa i danas u već ko zna kojem po redu izmenjenom
obliku, a šampanjac i kokain iz te 1997. godine su do sada
izvetrili, a i kad su bili sveži u ustima i nosevima onih koji su
slavili, zapravo su bolje funkcionisali kao prašina bačena u oči.
Jer posao je posao, princip je isti, sve su ostalo nijanse, što reče
pesnik.
Dakle,
nađi izvođača koji može postati žestoko popularan, ambicioznost
je bitnija od kvaliteta, brzina je vrlina, a snaga bez kontrole ne
znači ništa. Sve može i sve valja ako će rulja to progutati,
danas si pukovnik, sutra pokojnik. Odluke se donose u deliću sekunde
i jedan poziv menja sve. Takav svet u romanu i scenariju koji je
napisao prema vlastitim iskustvima iz muzičke industrije kreira John
Niven i u takvom svetu obitava naš/njegov protagonista Steven
Stelfox (Hoult), menadžer za privlačenje izvođača i njihovo dalje
razvijanje u jednoj od britanskih muzičkih kuća.
Njegov
cinizam je sveprožimajući, za njega je i Oasis “grupa baraba sa
pesmaricom The Beatles” i on je pod pritiskom da iskopa ili stvori
novi hit. Bio to gnusni nemački techno, varijacija na temu Spice
Girls sa još manje talenta i stila ili novi indie sastav, svejedno.
Cilj je preživeti, pa onda i pobediti. A za pobedu je ponekad
potrebno ne samo zaklati neprijatelje i konkurente, kako to nalaže
self-help knjiga koju čita, nego i izdati i potamaniti prijatelje.
Čovek je čoveku vuk, šefovi su glupi kao tocilo, balavci spemni da
uskoče, policajac (Hogg) ga ucenjuje za jedno, sekretarica (King) za
drugo, a novi nadređeni je sam arhi-neprijatelj (Riley). Međutim,
naoružan nihilizmom, makijavelizmom i proverbijalnim (ponekad i
pravim) nožem koji je spreman da zabije u nečija leđa, Steven je
na srednje-duge staze rođeni pobednik.
Ako
vas to podseća na nešto kao American Psycho ili Filth,
čak i na The Wolf of Wall Street, na pravom ste tragu: Kill
Your Friends je takav komad filma od početka do kraja i to ga u
konačnici koči da bi bio bolji. Sve što nudi smo gledali nekoliko
puta, ranije i rekao bih u boljem izdanju, dok je ovo samo derivat,
solidan i elementarno zanimljiv, ali... Lako i za moralnu komponentu,
odnosno odsustvo iste jer (dosledno, nema šta) ceo film pratimo iz
pozicije našeg junaka koji je psihopata. Lako i za ublažavanje tona
iz knjige (homofobija, rasizam, seksizam i šta sve ne su prilično
smanjeni) bez čega ne bi bilo filma u normalnoj distribuciji. Lako,
u krajnjoj liniji, i za nekoliko prilično neukusnih šala koje su,
istina, potpuno “in character”. Centralni problem koji ide ruku
pod ruku sa derivativnošću i dolaskom pred kraj banketa je i
činjenica da nihilistički ton ostaje isti, pa film prema kraju zbog
toga postaje zamoran sa forama i fazonima na isti kalup.
No,
ima to svog šarma i zapravo ga nije dosadno gledati. Režija koju
potpisuje veteran televizije i debitant u formatu bioskopskog filma
Owen Harris je kompetentna i živahna, detalji vezani za period su
odrađeni solidno, a većinu posla odrađuju glumci. Nicholas Hoult
je nakon Fury Road
neka vrsta zvezde u usponu, ali se kao glumac i dalje traži. Možda
se ovde pronašao kao beskrupulozni manipulativni ljigavac, pošto mu
je to uloga sa najviše ličnosti od filma koji ga je proslavio.
Ostatak ekipe iz firme, konkurencije, muzičara itd. uglavnom su
jednodimenzionalni likovi, interpretirani solidno toliko da ne budu
dosadni i kao takvi čine živahan mozaik. Izuzetak je Georgia King u
ulozi zavodljive i dvolične sekretarice koju je zadovoljstvo
gledati. Nešto jače face, poput Moritza Bleibtreua koji igra
nemačkog perverznog techno “umetnika” i Rosanne Arquette u ulozi
newyorške novinarke, imaju cameo uloge, dovoljne da začine film,
ali nedovoljne da sami zablistaju.
A
muzika kao adut filma? U izboru Junkie XL-a (kao i Hoult, poznat po
svom radu na Fury Road) možemo čuti sve ili skoro sve relevantne
izvođače perioda i njihove hitove, od brit-popa do The Prodigy,
Chemical Brothers i ostatka elektronike koja se spremala da preuzme
scenu. Istini za volju, simbolika sa Radioheadom i njihovom pesmom
Karma Police u sceni Steveovog karijernog dna je banalna i
stoga promašena, a u režiji prenaglašena do karikaturalnosti. Ali
sve u svemu, nostalgičarima i uopšte savremenicima pomenutog
perioda, takav soundtrack, uz ispaljivanje raznih imena kroz ceo
film, može oživeti neka sećanja.
I
hajdemo upravo tu završiti. Jer ako krenem sa 90-ima kao mojim
formativnim godinama, muzikom tog perioda od koje sam neki deo
otkrivao u to vreme, drugi nešto kasnije, a treći mi nikada nije
legao i svim kulturološkim i političkim implikacijama iste u
zavisnosti od geografskih širina i dužina, nikada neću završiti.
I tako me je jedan osrednji film koji ne donosi ništa novo i
potvrđuje besmislenost mog i još nekih poziva naterao da razmišljam
o nečemu potpuno drugom. Čudan osećaj...
No comments:
Post a Comment