2016.
režija: Kimo Stamboel, Timo Tahjanto
scenario: Timo Tahjanto
uloge: Iko Uwais, Chelsea Islan, Julie Estelle,
Sunny Pang, Very Tri Yulisman
Indonezija je, što bi se na poslovnjačkom
novogovoru reklo, “emerging market” što se tiče filma. Razlog
je u ovom trenutku nebitan, a trenutak otkrića je neočekivani
globalni uspeh filma The Raid,
jeftinog Die Hard
klona sa začinom brutalne borilačke veštine silan. Naravno,
sistemski se radilo i ranije, ne samo u borilačkom, nego i u drugim
žanrovima. Nakon karijere u indonežanskom horor-žanru koja im je
donela globalnu promociju u vidu učešća u kompilacijama tipa V/H/S
i The ABCs of Death,
Kimo Stamboel i Timo Tahjato su se okrenuli najboljem indonežanskom
izvoznom proizvodu: tučnjavi sa prepoznatljivim Ikom Uwaisom u
glavnoj ulozi.
Međutim, kako to obično biva kada se znana i
priznana formula varira u nedogled sa ciljem sticanja instantne slave
ili novca, stvari odlaze dovraga na svakom planu. Umetničkom,
finansijskom, pa čak i kao puka zabava. Ovo je primer tog lenjog
kopiranja. Zapravo nije ni čudo da se u Rusiji najavljuje sa
prefiksom Raid.
Headshot
bi u nekom prošlom vremenu bio jedan od onih nezvaničnih nastavaka
snimljenih direktno za video sa marketinškom strategijom da publiku
privuku naslovom i prodaju mlaku i bledunjavu kopiju.
Mada, prva scena je totalna navlakuša u svojoj
ridikulozbosti: opaki gangster beži iz zatvora tako što inicira
pobunu u kojoj se ostatak zatvorenika i čuvari međusobno pobiju.
Zajeban negativac, da kažemo. Naš junak (Uwais, naravno) je,
međutim, u bolnici duboko u provinciji, u komi i pod negom
požrtvovane doktorke iz metropole (Islan). Kada se probudi iz kome,
neće se ničega sećati, ali će mu se vremenom vratiti traume iz
prošlosti. Međutim kad doktorka padne šaka gangsteru i njegovoj
bandi koloritnih fajtera, naš baja mora da se probije da bi je
spasio onako kako on to jedino zna i kako je jedino moguće: silom.
Kostur priče je tu, a dodatak je, kako to obično
biva kod kome, amnezije, “blackouta” i ludila mozga, nekakva
pozadinska priča koja spaja našeg heroja i zlikovca, a možda čak
i gazdine pomoćnike. Problem je, međutim, kada se to radi s pola
mozga, da ne kažem guzice, pa sve svojim duhom podseća na jeftinu
igricu sa konzole, jednu od mnogih bledih kopija nečeg genijalnog u
svojoj jednostavnosti. A ovde ta analogija radi u potpunosti: bijući
se, junak prelazi nivoe posle svakog bossa, mi otkrivamo nešto o
njemu u “cut"-scenama, a “NPC"-jevi ginu kao statisti u
partizanskom filmu. I to tako dva sata.
Ali to čak nije ni zanatski ni tehnički dobro
urađeno. Džabe tu Uwais i njegove akrobacije kada ništa od toga
nema smisla i džabe Julie Estelle koja je u Raid
2 imala ulogu za pamćenje. Likovi su
jednostavno bezukusni, tipski i nepamtljivi, osim možda
gazde-negativca. Headshot
čak i ne izgleda spektakularno, pre bi se reklo izveštačeno, kao
da nešto gura na silu. Da, koreografija je
u redu, ali videli smo i bolja izdanja, verovali ili ne, isto u Raid
filmovima. A rediteljskom dvojcu nekada
poznatom pod nadimkom “Braća Mo” (a nit’ su braća, nit’ su
Mo) bi neko mogao objasniti osnove režije: shaky-cam izbliza za
vreme tuče gotovo nikad nije dobra ideja. Vrlo malo reditelja to zna
da napravi relativno preglednim, a ni direktori fotografije sposobni
da to uslikaju nisu toliko česta pojava.
Prijateljski savet, propustite ako niste baš
gutač svega u navedenom žanru. Ako ste okoreli fan, ovo će biti
dodatak u vašoj kolekciji opskurnosti pre nego išta drugo.
No comments:
Post a Comment