2013.
režija:
Jonathan Demme
scenario:
Wallace Shawn (prema predstavi Andréa Gregorija i drami Henrika
Ibsena)
uloge:
Wallace Shawn, Julie Hagerty, Lisa Joyce, Larry Pine, André Gregory,
Jeff Biehl, Emily Cass McDonnell
Povećana
količina skandinavske drame na blogu je više slučajnost, odnosno
sticaj okolnosti, nego nekakva moja namera. Nemojte me krivo
shvatiti, otvoren sam za razne kombinacije i nova saznanja, samo
ostajem oprezan po pitanju transfera iz teatra na film. Prosto, u
pitanju su različiti mediji sa različitim izražajnim sredstvima i
to ne treba zaboraviti. Ne može svako prevesti dramski tekst
namenjen teatru u kvalitetan film. A ako neko može to napraviti,
onda su to Wally Shawn i André Gregory.
Sa
ovom dvojicom prijatelja, kolega i saradnika smo se kao filmska
publika upoznali davne 1981. godine preko filma My Dinner with
André Louisa Mallea. Usuđujem se reći da je to primer za
remek-delo filmske umetnosti. Njih dvojica igraju sami sebe, možda u
blago izmenjenim verzijama, ceo film se, ako izuzmemo prvu i
poslednju scenu koje su prolog i epilog, dešva u realnom vremenu, na
večeri u restoranu. Njih dvojica samo razgovaraju i razgovaraju, a
nama ni trenutka nije dosadno, čak ih napeto pratimo jer su teme
njihovog razgovora interesantne i nesvakidašnje. Njihova druga
saradnja usledila je 1994. godine i opet je u priču bio uključen
Louis Malle. U pitanju je bio, ispostaviće se, Malleov poslednji
film Vanya on 42nd Street. Film je
pratio glumce na probi poznatog Čehovljevog komada u derutnom
teatru.
Ibsenova
drama im je treća filmska saradnja i njih dvojica, kao i legendarni
Jonathan Demme (Silence of the Lambs) su mi dovoljna preporuka
da pogledam film, ma koliko zazizarao od toga da neće biti treća
sreća. Moja skepsa je izvirala iz pročitanih informacija da je ovde
u pitanju vrlo klasična prerada predstave, te da su njih dvojica
prisutni samo kroz likove u drami, ne i izvan njih, kao Wally i
André. Neka vas to ne čudi, ja sam jedan od onih koji će pogledati
apsolutno sve što uključuje njih dvojicu, koliko god da je to nešto
opskurno i koliko god mu kritika bila nenaklonjena. Tako sam se
namerio da pogledam dokumentarac André Gregory: Before and After
the Dinner. Nisam još uspeo, ali nisam ni odustao.
Da
se vratimo na temu... Dakle, naslovni veliki graditelj je, u ovoj
moderniziranoj varijanti, arhitekta Halvard Solness (Shawn), čovek
na samrti i nimalo velik. On je od svog mentora Knuta Brovika
(Gregory) načinio potrčka, njegovog veoma talentovanog sina Ragnara
(Biehl) drži kao pomoćnika, ne dajući mu da ode iz firme i osnuje
svoju, dok istovremeno zavodi svoju sekretaricu, a Ragnarovu devojku
Kaiu (McDonnell). Postavlja se pitanje da li Ragnara drži blizu sebe
zbog Kaie ili nju zbog njega, ali to je zapravo manje bitno. Solness
nije dovoljno čovek da starom Knutu ispuni poslednju želju iz čiste
obesti i zato što misli da na svetu može biti samo jedan veliki
graditelj. Čisto da znamo o kakvom se gadu radi.
Solness
je isti takav i na privatnom planu, konstantno maltretirajući i
lažući svoju ženu Aline (Hagerty) i ljubavnice. Njegove laži su
providne, kao da svoje sagovornike i sagovornice pravi na budale i
nimalo ih ne poštuje. Međutim, stvari se menjaju kada se u njegovoj
kući pojavi prelepa, mlada Hilde Wangel (Joyce). Ona tvrdi da njih
dvoje imaju predistoriju i da je on deset godina ranije gradio crkvu
u njenom gradu, da ju je tada zaveo i rekao da će joj napraviti
palatu i od nje načiniti svoju princezu. Hilde je došla da naplati
obećanje, a stari Solness je živnuo čim ju je ugledao. Imajmo na
pameti da Hilde nije ni glupa ni naivna. Pitanje je, međutim, je li
ona stvarna ili apstraktna, prirodna ili neprirodna, normalna ili
manična. Ko god i šta god da je Hilde, ona će pokrenuti određeni
proces usled kojeg će razne tajne isplivavati na površinu...
Sama
drama ima svoje tumačnje, čak i autobiografsku pozadinu vezanu za
Ibsenova putovanja i ljubavne avanture u ne baš nežnim godinama.
Njen transfer na film je, međutim, lagano problematičan. Demme
počinje u nekakvom minimalističkom stilu, vidljivi su tragovi Dogme
i “mumblecore”-a, da bi se od sredine filma iskristalizirao stil
nalik na druge teatarske adaptacije. Protiv modernizacije konteksta
nemam ništa, ali ona je ovde uglavnom nepotrebna, jer ne donosi
ništa zapravo novo, a film je ceo u enterijeru, uz izuzetak uvodne
špice. Ne vidim ni naročitu svrhu u odstupanju od teksta po pitanju
Solnessove bolesti (u drami nije bolestan, samo je sredovečan).
Razumem da mu je dodata koja godina da bi ga Wallace Shawn odigrao,
ali mora li biti vezan za krevet? To je efektno samo u smislu
kontrasta, kada živne pod uticajem Hilde.
Ono
što u filmu vredi gledati su glumačka ostvarenja. Wallace Shawn i
André Gregory su, očekivano, odlični, iako potonji ima minimalnu
ulogu. Ostatak ekipe uglavnom sačinjavaju uhodani glumci češće
prisutni u teatru i na televiziji nego na filmu. Teatarski pedigre im
svakako pomaže da u filmu sačinjenom isključivo od dijaloga
ostvare više nego solidne, pamtljive uloge. Lisa Joyce je pravo
otkrovenje, a njena interpretacija Hilde zaustavlja dah.
A
Master Builder svakako nije gubljenje vremena, iako nije ni
obavezna lektira. Film ima svojih prednosti i nedostataka, međutim
ipak sam očekivao više od autorske ekipe. Dobio sam solidnu, ali ni
po čemu posebnu adaptaciju pozorišne predstave. Vredno gledanja,
da, ali samo za fanove.
No comments:
Post a Comment